24 نفر از هنرمندان پیشکسوت با حضور در ایسنا، درباره موضوعهایی مانند توجه به جایگاه هنرمندان در جامعه، در اختیار گذاشتن امکانات برای آنها و استفاده از ظرفیتشان سخن گفتند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدعلی رجبی - استاد دانشگاه و عضو هیأت امنای موسسه هنرمندان پیشکسوت - در این نشست اظهار کرد: خوشبختانه در مملکتی هستیم که فرهنگ آن براساس فتوت بوده و پیشکسوت از گذشته جایگاه مهمی داشته است. «پیر» به معنی از کار افتاده نیست که بخواهیم به او لطفی بکنیم. در اشعار شعرای بزرگوار ما «پیر» به معنای کسی است که از مراتب عادی گذشته و به مراتب وِلایی رسیده است. اوست که میتواند جامعه را هدایت کند. متأسفانه ما معنای «پیر» را غلط فهمیدهایم و فکر میکنیم از کار افتادگانی هستند که باید به آنها توجه کرد.
او ادامه داد: موسسه هنرمندان پیشکسوت برای این کار درست نشده است. هدف این موسسه معرفی هنرمندان پیشکسوت به جامعه است. اینکه ایسنا پذیرای این جمع شده و از حضور آنها سپاسگزاری میکند، این پیام هشدار را در خود دارد که این افراد میخهای استوار جامعه هستند. متأسفانه امروز در دانشگاهها و مراکز دیگر، جایگاهی برای آنها در نظر گرفته نمیشود و میگویند جوانها باید بیایند. در حالی که جوانها میتوانند در امور اداری حضور داشته باشند، اما کسانی که این میزان تجربه، علم و هنر دارند باید باشند. متأسفانه ما معنای پیشکسوت را که در فرهنگ و فتوت ما بوده، از دست دادهایم. امیدوارم این موسسه بتواند با معرفی درستی که با کمک رسانهها انجام میدهد، معنای درست پیشکسوت را به جامعه گوشزد کند.
این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: درست است که تحریمها برداشته میشوند، اما تحریم پیشکسوتان چطور برداشته میشود؟ هنرمندان پیشکسوت ما بین خودمان کنار گذاشته میشوند و از کارافتاده بهشمار میآیند. آنها را منباب تبرک به جلسات میآورند و دچار نوعی تحریم هستند. چشمان ما باید به آنها باشد که البته در موسسه هنرمندان پیشکسوت این هدف را دنبال میکنیم. متأسفانه هنوز مسؤولان متوجه هدف عالی این موسسه نشدهاند. امیدوارم با کمک رسانهها جایگاه این موسسه برای جامعه و مردم جا بیفتد.
در ادامه این نشست داریوش ارجمند - بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون - با تشکر از ایسنا بهعنوان یک منبع اطلاعرسانی بزرگ در کشور، اظهار کرد: جسارت خاصی میطلبید که برای حمایت موسسه هنرمندان پیشکسوت بروی یقه رئیسجمهور را بگیری و انگ هم نخوری. من به آقای زنجانپور میگویم که کسی چنین غلطی نمیتواند بکند که بگوید ما از کار افتادهایم.
او ادامه داد: هنرمند وقتی پیر شد، تازه باید به جمع مردم وارد شود. جای ما وسط مردم است. فکر نمیکنم کسی این جسارت را داشته باشد که با ترحم و عطوفت به ما نگاه کند، یعنی ما چنین اجازهای به آنها نمیدهیم.
وی افزود: روزی که به این موسسه آمدم، حتی یک صندلی هم برای نشستن نبود. وقتی گفتم یک چادر از هلال احمر به ما بدهید تا در پارک، این موسسه را تشکیل بدهیم، به چند نفر برخورد و ساختمان کوچک و بیقوارهای را که بیشتر به درد قهوهخانه میخورد، به ما دادند. شما میتوانید با جمع و تفریق، عمر هنرمندانی را که دور این میز نشستهاند، حساب کنید؛ اما عمر هنر آنها از قرنها بیشتر میشود. دورهای بود که به ادبیات این مملکت تهاجم شد، ولی هر کسی به جایی رسیده، از ادبیات رسیده است. انقلاب ما حاصل ادبیات است، نه سیاست و اقتصاد. وقتی بحث اخلاق مطرح میشود، میبینیم در ادبیات متجلی است.
ارجمند با تأکید بر اینکه هنرمندان وارث و صاحب کشور هستند، گفت: در همین سرزمین، آیا اسمی از سیاستمداران بزرگ مانده است؟ این هنرمندان هستند که اسمشان میماند. ما وقتی میمیریم تازه متولد میشویم. بیاعتنایی به هنرمندان معنا ندارد.
او معتقد است: موسسه پیشکسوتان جایی است که هنرمندان ساعتی دور یکدیگر جمع میشوند و با اینکه حتی جایی نیست که بنشینیم و یک نامه بنویسیم، اما در آنجا حضور پیدا میکنیم. آقای عظیمی - مدیرعامل این موسسه - تلاش میکند قدمهایی برای این موسسه بردارد، ولی متأسفانه خبری نمیشود.
این بازیگر همچنین اظهار کرد: سرمایه هنرمندان شناخت، علم و تفکر آنهاست. ما نقشههای زیادی داشتیم و میخواستیم آموزشگاههایی برای هنرمندان پیشکسوت در نظر بگیریم تا در همین موسسه، جوانان بیایند و از آنها یاد بگیرند. مهم نیست این تجربه کی به ثمر برسد، مهم این است که بالاخره به ثمر میرسد. این حقناشناسیها مختص امروز نیست، بلکه سابقه طولانی دارد. وقتی محتوا غایب باشد و پیشکسوتی نداشته باشیم که جوانها به او نگاه کنند، باید هم شاهد این باشیم که جوانان ما این رفتارها و کارهای عجیب را بکنند. این نیروی عظیم هست پس چرا آن را به کار نمیگیریم؟ این را به تهیهکنندگان جوانی میگویم که برای همین تلویزیون سریالهای میلیاردی میسازند.
این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ایسنا مزین به تقدس نام «دانشجو» است، گفت: خبرگزاری دانشجویان ایران باید روحیه دانشجویی داشته باشد، روحیه حقیقتگویی، شجاعت و اعتراض. ذات دانشجو این است که به هر بیعدالتی و نابسامانی اعتراض کند تا مسؤولان تکانی بخورند و نگاهی به اطرافشان بیندازند. موقع انتخابات که میشود تلفن دفتر سیاستمداران راه میافتد و میخواهند از هنرمندان در راهی که دارند استفاده کنند، اما متقابلا چیزی از سمت آنها وجود ندارد. اگر این موسسه را قبول ندارید، مثل همه سینماهایی که خراب کردید و جایش پاساژ ساختید، در آن را تخته کنید. اگر قبول دارید که این آدمها تجسم فرهنگ و هنر ما هستند، کاری بکنید. چرا نوبت ویژهای در صحنههای تئاتر این مملکت برای اجراهای پیشکسوتان وجود ندارد؟
ارجمند اضافه کرد: خوشبختانه ما رهبری داریم که فرهنگ و هنر را خوب میفهمند و وقتی میخواهند یک سال را نامگذاری کنند، میگویند «سال فرهنگ و اقتصاد» اما هیچکس این سخن رهبری را توجیه و تفسیر نکرد که چرا فرهنگ در کنار اقتصاد آورده شده است. اقتصاد بدون فرهنگ میشود گدایی و گردنهبگیری.
اسماعیل آذر - شاعر و پژوهشگر - نیز در این نشست با بیان اینکه غیرت پیشکسوتان قابل ستایش است، گفت: ایسنا در حوزه زبان و ادبیات فارسی عصای دست ما بوده است. به نظر من، بعد از قضات و پزشکان، باید جلوی پای خبرگزارها بلند شد و به آنها احترام گذاشت، چون آنها باعث ایجاد تحول در جامعه میشوند. من وقتی ایسنا را مرور میکردم به نام آقای متقیان رسیدم که از دوران نوجوانی در همین فن و حرفه دستوپنجه نرم کرده است. اینکه امروز ایسنا شرف حضور دارد، بهخاطر وجود خبرگانی است که در این مسیر حرکت میکند.
او افزود: من کتابی با نام «ادبیات ایران در جهان» نوشتهام که در آن، به این موضوع که همه جهان سر سفره هنر و مملکت ما نشستهاند، اشاره شده است.
آذر سپس مرثیهای چند بیتی را بهمناسبت ماه محرم و عاشورا برای حاضران خواند.
اسماعیل خلج - پیشکسوت حوزه تئاتر و سینما - نیز در این نشست اظهار کرد: معنی پیشکسوت این است که یک نفر در هنری سرآمد شود و بقیه بتوانند به او تأسی کنند و لباس حرفهاش را به تن کنند. امام علی (ع) جملهای دارد که میفرماید: «کسی که کار خوب انجام میدهد خودش از کار خوبش بهتر است». ما نباید هنر و هنرمندان را جداگانه حساب کنیم. ارزش آنها از هنرشان بیشتر است، چون بهتر از هنرهایی را که تا کنون عرضه کردهاند، میتوانند انجام دهند. علم و تجربهاش را دارند و سرمایه کارشان در ذاتشان است. آنها میتوانند دوباره خلق کنند.
او ادامه داد: در ادبیات و شعر ما، هم همینطور است. شعرا فقط شاعر نیستند، هنرمند هم هستند. وقتی حافظ از کلمه «رند» استفاده میکند، درجه بالای درک است. او در حد نهایت فهم، کلمه رند را به کار برده است. آیهای در قرآن وجود دارد که میفرماید: «به سوی خدا فرار کنید». من هر زمان به موسسه هنرمندان پیشکسوت میروم این حالت را دارم که انگار به سوی خدا فرار میکنم. هر وقت خسته هستم و دلم تنگ میشود، در نظرم هست که به این موسسه بروم.
خلج همچنین بیان کرد: من نوک سوزنی ضعف در هیچیک از هنرمندان موسسه نمیبینم. خلاقیت چیزی نیست که فراموش شود. هنرمند اگر کاری انجام نمیدهد، بهخاطر نبودن وسایل است، نه اینکه خلاقیت نداشته نباشد. البته گاهی در نبودن وسایل هم خلق دیگری پیش میآید. در این زمینه میتوانم دو مورد از کارهای خودم را مثال بزنم که نمایشنامههایی بودند با محوریت زن و پُر از بازیگر مرد. با اینکه بازیگر زن نداشتیم، اما محوریت این نمایشنامهها زن بود.
او اضافه کرد: نشاطی که در هنرمندان پیشکسوت میبینم، من را وادار میکند که هرجا آنها هستند بروم. وقتی آقای عظیمی درباره حضور در ایسنا گفت، اعلام کردم که جای خوبی است چون با خبرگزاریها بیارتباط نیستم و هر شب خبرها را مرور میکنم.
انتهای پیام