اعلام شماره تلفن برای درخواست معاینه اجساد

آمارهایی از عملکرد پزشکی قانونی در فاجعه منا

مدیر اجرایی و بحران اداره کل پزشکی قانونی استان تهران ضمن تشریح جزییات اقدامات پزشکی قانونی این استان در فاجعه منا از صدور 144 مجوز دفن در استان تهران و 222 مجوز در 17 استان کشور خبر داد.

مدیر اجرایی و بحران اداره کل پزشکی قانونی استان تهران ضمن تشریح جزییات اقدامات پزشکی قانونی این استان در فاجعه منا از صدور 144 مجوز دفن در استان تهران و 222 مجوز در 17 استان کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر میلاد علی‌بخشی در نشست خبری ظهر امروز مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره اقدامات انجام شده از سوی پزشکی قانونی در پی فاجعه منا اظهار کرد: علاوه بر استان تهران از 17 استان دیگر نیز افراد دیگری در فاجعه منا جان خود را از دست داده بودند که در آن هنگام جلساتی برای هماهنگی انجام و تصمیم بر این شد که کلیه متوفیان از عربستان به تهران آمده و عملیات تشخیص هویت و شناسایی آنان آغاز شود.

وی ادامه داد: بعضی از اجساد مشخصات ظاهری‌شان قابل شناسایی بود اما برخی دیگر به دلیل فساد جسد قابل شناسایی نبودند که با روش‌های مختلف هویت آنان شناسایی شد.

مدیر اجرایی و بحران اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه از کلیه اجسادی که وارد کشور شدند نمونه DNA اخذ شد گفت: این نمونه برداری با این هدف انجام شد که بعدها هیچ شبهه‌ای برای هویت جانباختگان وجود نداشته باشد.

علی‌بخشی اضافه کرد: پس از انجام بررسی‌ها و تشخیص هویت تاکنون، 144 مورد جواز دفن در تهران و 222 جواز دفن برای جانباختگان فاجعه منا در 17 استان دیگر صادر شده است.

22 جسد مجهول‌الهویه فاجعه منا همچنان در پزشکی قانونی

مدیر اجرایی و بحران اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اضافه کرد: در این بین 22 جسد مجهول‌الهویه نیز وجود دارد که پروفایل DNA برای آنان تشکیل شده است و به زودی هویت‌شان مشخص خواهد شد که با احتساب این تعداد می‌توان گفت که در مجموع 388 جسد به پزشکی قانونی ارجاع شده‌اند.

علی‌بخشی با اشاره به آن دسته از جانباختگانی که به کشور مراجعه کرده و یا گزارش مفقودی‌شان اعلام شده است، اظهار کرد: تصمیم بر این شد برای اخذ DNA گروهی 5 نفره به عربستان سعودی اعزام شوند که متاسفانه تاکنون علی‌رغم آمادگی سازمان پزشکی قانونی، ویزایی برای این تیم از کارشناسان ما صادر نشده است.

شناسایی جانباختگان منا کاملا رایگان انجام شد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره اینکه آیا وجهی بابت انجام آزمایشات و صدور جواز دفن از خانواده جانباختگان این فاجعه دریافت شد یا خیر؟ گفت: کلیه مراحل اعم از شناسایی اجساد، آزمایشات مختلف، نمونه‌برداری‌ها، صدور مجوز دفن و غیره کاملا رایگان انجام شد.

مدیر اجرایی و بحران اداره کل پزشکی قانونی استان تهران درباره اینکه آیا ممکن است در میان اجسادی که به کشور وارد شده‌اند به غیر از اتباع ایرانی اجسادی به شکل اشتباه وارد شده باشند؟ گفت: اجازه نخواهیم داد که جای هیچ شک و شبهه‌ای در این مورد باقی بماند و تاکنون نیز هیچ یک از اجسای که وارد کشور شده‌اند، غیرایرانی نبوده‌ند.

همکاری مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی با پزشکی قانونی

علی‌بخشی در پاسخ به دیگر سوال ایسنا درباره اینکه نحوه همکاری تشخیص هویت پلیس آگاهی با سازمان پزشکی قانونی در تعیین هویت جانباختگان فاجعه منا چطور بوده است؟ اظهار کرد: با پلیس تشخیص هویت همکاری‌های لازم را داریم و آنان اقدامات مربوط به فوتوگرافی و... را انجام می‌دهند. کمیته‌ای مشترک در این خصوص تشکیل شده و نتایج خوبی در پی این همکاری حاصل شده است.

انتقال جسد 20 حاجی که در فاجعه منا کشته نشدند

به گزارش ایسنا، مدیر اجرایی و بحران اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اضافه کرد: علاوه بر 388 جسدی که از فاجعه منا به پزشکی قانونی ارجاع شده است، 20 جسد دیگر نیز از عربستان سعودی به ایران منتقل شده که این افراد در فاجعه منا کشته نشده‌اند. 3 تن از این اجساد مربوط به سقوط جرثقیل بوده و مابقی نیز به عللی به غیر از آنچه در منا رخ داد، جان خود را از دست داده‌اند. همچنین یک مورد در حادثه منا مصدوم شده بود اما پس از انتقال به کشور جان خود را از دست داد.

موردی از مسمومیت حجاج در منا نداشتیم

علی‌بخشی درباره علت قطعی مرگ جانباختگان فاجعه منا و اینکه گفته می‌شود در پی انتشار گاز سمی برخی از حجاج جان باخته‌اند نیز گفت: در بررسی‌های ما موردی از مرگ به دلیل مسمومیت وجود نداشت؛ علت قطعی مرگ حجاج صدماتی بود که ناشی از فشار و ازدحام جمعیتی بوده که جواز دفن آنان صادر شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره آثار بجا مانده بر روی بدن اجساد که به چشم می‌خورد و شباهت زیادی به سوختگی داشت، اظهار کرد: این آثار ناشی از سوختگی نبوده بلکه لکی از تغییراتی بوده که پس از مرگ بر روی جسد پدید می‌آید.

مدیر اجرایی و بحران اداره کل پزشکی قانونی استان تهران همچنین درباره اینکه آیا در بررسی‌های پزشکی قانونی مشخص شده که جانباختگان چند ساعت پس از بروز فاجعه کشته شده‌اند؟ اظهار کرد: زمان دقیق مرگ را با توجه به گذشت زمان نمی‌توان بررسی کرد. بررسی این موضوع نیازمند تحقیقات قضایی و... است.

در سیلاب اخیر گزارشی از مرگ ناشی از قتل نداشتیم

علی‌بخشی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طرح دادپزشک و این ادعا که گفته می‌شود در بین جانباختگان سیل اخیر تعدادی به قتل رسیده و جسدشان جزو کشته‌شدگان سیل به حساب آمده بود نیز گفت: در سیلاب اخیر 8 جسد به پزشکی قانونی ارجاع شد که در هیچ یک از آنان مورد قتل یا آثار ناشی از آن وجود نداشت.

وی با اشاره به طرح دادپزشک نیز خاطرنشان کرد: این طرح سال گذشته به شکل پایلوت در تهران اجرا شده و اجرای کشوری آن نیز برعهده پزشکی قانونی استان تهران قرار گرفت.

مدیر اجرایی و بحران اداره کل پزشکی قانونی استان تهران ادامه داد: براساس این طرح زمانی که فردی فوت می‌کند طرح دادپزشک به سرعت می‌تواند درباره دلیل مرگ و صدور جواز دفن اظهارنظر کند و این طرح براساس تفاهم‌نامه‌ای اجرا شده که در سال 92 میان وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی به امضا رسید.

علی‌بخشی با بیان اینکه دادپزشک تاکنون در 26 استان کشور اجرایی شده است، گفت: سال گذشته 8500 متوفی و برای 6 ماهه امسال نیز برای 9000 متوفی با استفاده از ظرفیت دادپزشک جواز دفن صادر شده است.

اعلام شماره تلفن برای درخواست معاینه اجساد

مدیر اجرایی و بحران اداره کل پزشکی قانونی استان تهران همچنین درباره اینکه شهروندان می‌توانند معاینه جسدشان در طرح دادپزشک را داشته باشند، خاطرنشان کرد: شهروندانی که درخواستی داشته باشند، می‌توانند از طریق تماس با شماره 77537530 در هفت ساعت از شبانه روز درخواست معاینه جسد نزدیکان خود را داشته باشند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ مهر ۱۳۹۴ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 94072818598
  • خبرنگار : 71431