تاکید یک عضو کمیسیون برنامه مجلس بر حمایت دولت از صادرات غیر نفتی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این که دولت باید صادرات غیر نفتی را مورد حمایت قرار دهد، اظهار کرد: باید در حوزه اقتصاد تکانی داده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این که دولت باید صادرات غیر نفتی را مورد حمایت قرار دهد، اظهار کرد: باید در حوزه اقتصاد تکانی داده شود.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که سیاست‌های اقتصادی در شرایط فعلی خوب است، گفت: به هر حال باید در حوزه اقتصاد تکانی داده شود، به نظر می‌رسد تنها کاری که دولت باید انجام دهد این است که چون نفت قیمت واقعی‌اش را از دست داده ناگزیر دولت باید از صادرات غیر نفتی حمایت کند.

وی افزود: اگر بتوانیم تاحدودی صادارت غیر نفتی را افزایش دهیم و قیمت ارز هم مناسب و واقعی باشد نه این‌که فقط برای صادرکننده کاهش داشته باشد، این‌ها می‌تواند براساس آن‌چه که در قالب بسته اقتصادی دولت ارایه شده حرکت موثری باشد.

نماینده مردم آمل در مجلس خاطرنشان کرد: البته همه این سیاست‌ها مسکن است؛ برای این که شرایط رشد افت نکند و شاید بتوانیم رشد را در حد صفر نگه داریم اما اگر این اتفاق نیفتد یقینا تا پایان سال نزدیک به یک درصد رشد منفی خواهیم داشت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به این که بسیاری از افرادی که پیمانکار بوده و مطالباتی دارند حاضر نیستند اوراق مشارکت را بپذیرند، گفت: زیرا معتقدند در این شرایط باید اوراق را 30 درصد زیر قیمت بازار به فروش برسانند، لذا اگر دولت بتواند این نقیصه را برطرف کرده تا ارزش واقعی داشته باشد، خوب است.

یوسفیان ملا تصریح کرد: مگر بودجه عمرانی ما چقدر است؟ اگر میزان وامی که به انتشار اوراق مشارکت تعلق می‌گیرد، واقعا جای نقدینگی را بگیرد، دیگر تورم به آن معنی رخ نمی‌دهد و تقریبا نصف بودجه عمرانی کشور تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین، این قبیل اقدامات برای کوتاه مدت خوب است، اما در دراز مدت اوراق ارزش ریالی‌اش را از دست می‌دهد و اگر چنین شود قطعا رکود بانکی خواهیم داشت، زیرا بانک‌ها با این سودی که می‌دهند قادر نیستند به آن معنی خدمات و تسهیلات ارایه کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از طرفی بانک‌ها به عناوین مختلف به سپرده‌گذارها سود بیش‌تری می‌دهند و بعضا سپرده‌گذاران هم افرادی نیستند که سپرده‌هایشان را خارج از بانک‌ها سرمایه گذاری کنند. گرچه در این خصوص بورس هم جای قابل اعتمادی نیست؛ زیرا به طور ناگهانی برخی افراد 50 تا 60 درصد از سرمایه‌شان را در بورس از دست دادند و مانند برد و باخت شده است؛ بنابراین اگر این مشکل را حل نکنند، مشکلات دیگری به وجود می‌آید.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ مهر ۱۳۹۴ / ۰۴:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94072818029
  • خبرنگار : 71290