برون‌سپاری حفاظت از 1.6 ‌میلیارد مترمربع از مراتع سمنان به مرتعداران محلی

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از اجرای طرح حفاظت مشارکتی در استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح حفاظت از یک میلیارد و 653 میلیون و 630 مترمربع از مراتع استان به فعالان و مرتعداران استان برون‌سپاری شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از اجرای طرح حفاظت مشارکتی در استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح حفاظت از یک میلیارد و 653 میلیون و 630 مترمربع از مراتع استان به فعالان و مرتعداران استان برون‌سپاری شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، محمدعلی سفیدیان، اظهار کرد: بر اساس این طرح با شناسایی طرح‌های مرتعداری مستعد و دارای قابلیت اجرا ‌نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین اداره کل منابع طبیعی و مجری طرح‌های مرتعداری اقدام شد.

سفیدیان افزود‌: طی تفاهم‌نامه‌ای که با برخی از مجریان طرح‌های مرتعداری منعقد شد، در قبال خدماتی که دولت و اداره کل منابع طبیعی استان به مرتعداران خواهد داد‌، حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در محدوده طرح‌های مرتعداری به مجریان طرح‌ها و ذی‌نفعان طرح واگذار شده است .

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: در گام اول 23 طرح مرتعداری مورد بررسی تفاهم‌نامه آن با مجریان منعقد و براساس آن حفاظت از بیش از یک میلیارد و 653 میلیون مترمربع از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی استان به مجریان مرتعداری واگذار شد.

وی همچنین از اعطای کارت مرتع‌بانی به مرتعداران طرف قرارداد در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: آموزش مجری به منظور ارتقاء توان فکری و اجرایی و صدور گواهی، تهیه و تامین انرژی جایگزین با تاکید بر انرژی‌های پاک، شناسایی آفات و امراض و ارائه روش‌های پیشگیری و کنترلی، تعیین مرز حائل مابین مستثنیات و اراضی ملی در محدوده طرح، شناسایی و معرفی گونه‌های سازگار و قابل کشت در مناطق تعیین شده با اخذ نظر مجری و مصوبه کمیته فنی، حمایت قانونی از مجری طرح در صورت وقوع تخلف توسط شخص ثالث، شمارش و پلاک‌گذاری درختان با همکاری مجری طرح، تامین و تجهیز امکانات ،نظارت و ارزیابی مستمر اقدامات اجرایی از طریق ناظر طرح، اعطای تسهیلات بانکی و... از جمله تعهدات منابع طبیعی استان به طرفین قرارداد و مجریان طرح‌های مرتعداری است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، با اشاره به تعهدات مجریان طرح‌های مرتعداری اضافه کرد: پیشگیری و کنترل عوامل تهدید و تخریب منابع طبیعی در محدوده طرح شامل جلوگیری از تخریب و تصرف و بهره‌برداری بی‌رویه و غیر‌مجاز از محصولات جنگلی و مرتعی‌، کاشت، مراقبت، آبیاری و محافظت از کمربند سبز حائل بین مستثنیات و اراضی ملی، اجرای اقدامات بهداشتی و گیاه‌پزشکی در محدوده طرح، پیشگیری از حریق‌، مشارکت در مهار و اطفاء حریق در محدوده طرح، جلوگیری از تخریب و تبدیل کاربری اراضی ملی و ورود دام غیرمجاز به محدوده طرح‌، همکاری در بازسازی و مرمت پروژه‌های حفاظتی اجرا شده‌، حضور در کلاس‌های آموزشی و جلوگیری از هر گونه ساخت‌و‌ساز غیرمجاز و تغییر کاربری در محدوده طرح از مهمترین تعهدات مجریان طرح‌ها‌ست.

سفیدیان هدف از انعقاد و اجرای این تفاهم‌نامه‌ها را ایجاد زمینه مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‌های ملی و طبیعی و صرفه‌جویی در هزینه و نیرو در حفاظت از منابع طبیعی و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد: اجرای این طرح به همه عرصه‌های مرتعی استان تعمیم داده شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۷ مهر ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94072717755
  • خبرنگار :