یک کارشناس صنعت هواپیمایی با اشاره به محورهای گستردهای که برای ایرلاینها هزینهساز هستند، تاکید کرد: برای خروج صنعت حملونقل از عرصه رکودی باید برای تمام این هزینهها فکری کرد.
علیرضا بحیرایی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به پیچیدگی بسیار زیاد صنعت حملونقل در قیاس با بعضی از دیگر بخشهای اقتصادی تاکید کرد: تنها در صنعت هواپیمایی بسیاری از ایرلاینها مجبورند هزینههایی را متحمل شوند که هرچند چندان پیدا نیست، اما برای آنها مشکلات اقتصادی فراوانی را به وجود آورده و انتظار میرود در برنامههای خروج از رکود دولت مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده، هزینه تردد در حریم هوایی کشور، خدمات فرودگاهی، هزینه خدمات ارائه شده به مسافران، هزینه تامین کادر متخصص، قیمت سوخت و تعمیر و نگهداری هواپیما تنها چند محور از هزینههایی است که ایرلاینها باید برای آن فکری بکنند و البته بسیاری از آنها تحت تاثیر شرایط اقتصادی شدت گرفتند، از اینرو برای برنامهریزی خروج از رکود باید برای هر یک از آنها برنامهریزی کرد.
این کارشناس صنعت هواپیمایی با بیان اینکه شرایط سخت صنعت حملونقل در سالهای گذشته باعث شده بسیاری از سرمایهگذاران دیگر رغبتی برای ورود به این بازار نداشته باشند، تصریح کرد: در حال حاضر ایرلاینهای مختلف نه تنها سود چندانی را ندارند که حتی بعضی از آنها در مرز ورشکستگی فعالیت میکنند. فرسودگی هواپیماها در کنار نرخهای تکلیفی برای بلیت باعث شده شرایط دشوار شود و از اینرو بسیاری از فعالان این عرصه امیدوارند در صورت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بخشی از هزینههای این حوزه جبران شود.
بحیرایی با ابراز امیدواری نسبت به تاثیرگذاری وامهای جدید بانکی در بهبود اوضاع سرمایهگذاری کشور توضیح داد: آنچه که در سالهای گذشته باعث کاهش توان ایرلاینها در استفاده از این وامها شده، سود بالای تسهیلات و دشوار بودن بازپرداخت آنها بوده است. از اینرو انتظار وجود دارد که دولت در طرح جدید خروج از رکود خود شرایطی را به وجود آورد که سود تسهیلات کاهش پیدا کند.
این کارشناس صنعت هواپیمایی خاطر نشان کرد: شرایط صنعت هواپیمایی طوری است که به هیچ عنوان این صرفه وجود ندارد که سرمایهگذاران خارجی در این حوزه فعالیت گسترده داشته باشند. از اینرو دولت باید کاری کند که تا جای ممکن سرمایهگذاران داخلی با وامهای ارزانقیمت به بازار ورود کرده و امکان سرمایهگذاریهای جدید را داشته باشد. اگر وامها با همان سود سابق عرضه شود بسیاری از سرمایهگذاران امکان بهرهبرداری از آن را نخواهند داشت.
انتهای پیام