یک کارشناس صنعت هوایی معتقد است: یکی از اصلیترین مشکلات این صنعت در سالهای گذشته بحث تامین منابع مالی برای سرمایهگذاریهای جدید بوده و از این رو اگر در بسته رونق اقتصادی دولت به این موضوع توجه شود، میتوان انتظار داشت بخشی از مشکلات این صنعت مرتفع شود.
حمیدرضا غوابش در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این مطلب تصریح کرد: نوسازی و بهسازی شرایط صنعت هواپیمایی کشور همواره به تامین منابع مالی احتیاج داشته و آنچه که در سالهای گذشته این حرکت را کند کرده، فقدان اعتبارات و فاینانس بوده است.
وی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن توافق هستهای امکان تامین مالی بینالمللی را برای صنعت هوایی کشور فراهم کرده است، تاکید کرد: در صورتی که ما بتوانیم شرایط حاصل از لغو تحریم را با سیاستهای اقتصادی داخلی متناسب ترکیب کرده و حمایتهای دولتی و بانکی را به وجود آوریم، میتوان انتظار داشت بخشی از مشکلات صنعت هواپیمایی ایران حل شود.
این کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه سیاستهای دولتی تکلیفی در سالهای گذشته فشار زیادی را به دوش ایرلاینها انداخته است، عنوان کرد: چرخه اقتصاد حملونقل نیاز به یک آزادی منطقی و نرخگذاری براساس عرضه و تقاضا دارد. از اینرو دولت باید در کنار حمایتهای اعتباری شرایطی را نیز فراهم آورد که مقدمات لازم برای فعالان این صنعت فراهم شود.
غوابش ادامه داد: در حال حاضر شرایطی که بر صنعت هوایی کشور حکمفرماست باعث شده سرمایهگذاریهای جدید توجیح اقتصادی چندانی نداشته باشد، از اینرو در بسته خروج از رکود میتوان شرایطی را در نظر گرفت که سرمایهگذاران بار دیگر برای ورود به این عرصه رقبت داشته باشند.
این کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه تا زمان باقیماندن هواپیماهای فرسوده و چرخه باطل اقتصاد تکلیفی نمیتوان انتظار داشت بهرهوری به صنعت هواپیمایی کشور وارد شود، خاطر نشان کرد: برای اینکه این صنعت بسیار مهم به روزهای خوش خود بازگردد بسیاری از عوامل باید دست به دست هم بدهند و مقدمات لازم را فراهم کند. ما در طول این سالها مشکلات فراوانی برای بهبود شرایط این صنعت داشتهایم که از بسته جدید اقتصادی دولت این امید میرود که بتواند بخشی از مشکلات مربوط به این حوزه را رفع کند.
انتهای پیام