چند ماه پس از رکوردشکنی های آسمان ایران در جذب پروازهای عبوری از ایرلاینهای بین المللی، حالا شایعاتی مبنی بر احتمال کاهش این آمار وجود دارد، اتفاقی که هیچ علت داخلی برای آن پیدا نمیشود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، سال گذشته و به دنبال بالا گرفتن بحرانهای امنیتی در کشور عراق و البته حوادث سیاسی که در اکراین اتفاق افتاد، بار دیگر بسیاری شرکتهای هواپیمایی بین المللی ترجیح دادند برای عبور پروازهای شان از آسمان امن ایران استفاده کنند.
این شرایط باعث شد میانگین پروازهای عبوری از آسمان ایران از 400 پرواز در شبانه روز به بیش از 900 برسد و حتی در بعضی روزها رکورد هزار پرواز را نیز رد کند.
مدیریت مناسب و حفظ امنیت حریم هوایی ایران باعث شد نه تنها صحبت از حفظ کردن این آمارها مطرح شود که حتی مذاکراتی برای گرفتن پروازهای آسمان افغانستان و افزایش مسیرهای هوایی ایران نیز در دستور کار قرار گیرد.
این روند امیدوارکننده اما چند روزی است که با تردیدهایی مواجه شده است. نخستین گمانه زنیها وقتی مطرح شد که برخی شرکتها از احتمال تردید سازمان ایمنی پرواز اروپا در تداوم پروازهای ایرلاینهای اروپایی در آسمان ایران سخن گفتند. هرچند اصل این خبر رد شد اما به دلیل مطرح شدن شایعاتی که موشکهای روسیه علیه داعش از دریای خزر و نزدیکی آسمان ایران میگذرد عملا نسبت به ادامه حرکت برخی پروازها از ایران تردیدهایی آغاز شد.
این منشا گمانه زنی اما از سوی رییس سازمان هواپیمایی رد شده و عابدزاده انگشت اتهام را از سوی موشکها روسی به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برگردانده است.
عابدزاده در این باره گفته دلیل اصلی این کاهش این است که کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه بحرین، امارات و عربستان با توجه به اینکه سرمایهگذاری سنگینی در حوزه کنترل فضای کشور خود داشتهاند از اینکه به رغم این سرمایهگذاریها پروازهای عبوری از آسمان ایران طی بیش از یک سال اخیر افزایش یافته ناراضی هستند و دلیل کاهش پروازهای عبوری از فضای کشور به دلیل حملات هوایی روسیه به سوریه نیست بلکه به دلیل تبلیغات این کشورها علیه انجام پروازهای عبوری از آسمان ایران است.
این اظهارات نشان می دهد از قبل برنامه ریزیهایی برای کاهش نفوذ ایران در پروازهای منطقه وجود داشته و امروز با بهانهای جدید سعی در بیرون کشیدن ایرلاینهای خارجی از حریم هوایی ایران دارند.
هرچند با توجه به امنیت قابل اتکای ایران در قیاس با بسیاری از کشورهای منطقه قطعا برای بسیاری از ایرلاینها امکان پذیر نخواهد بود که به راحتی حضور در ایران را منتفی کنند اما صحبت از برنامه ریزی رقبای اقتصادی منطقهای کشور نشان میدهد برای حفظ نفوذ باید برنامه ریزیهای جدیدی کرد در غیر این صورت کاهش دوباره آمارها دور انتظار نخواهد بود.
انتهای پیام