سازمان ملل: اقدامات اتحادیه اروپا برای حل بحران پناهجویان کافی نیست

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اعلام کرد که برنامه کنونی اتحادیه اروپا در اسکان و انتقال پناهجویان برای حل این بحران کافی نیست.

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اعلام کرد که برنامه کنونی اتحادیه اروپا در اسکان و انتقال پناهجویان برای حل این بحران کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوتیرس، رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در آتن پایتخت یونان گفت: برنامه کنونی اتحادیه اروپا مبنی بر سهمیه بندی و اسکان 160 هزار پناهجو که در ایتالیا و یونان به سر می‌برند، در دو سال آینده باید گسترش یابد و فرصت‌های قانونی بیشتری برای خروج از این بحران مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: نمی‌توان یک رویکرد فنی برای جابه‌جایی پناهجویان اعمال کرد. در واقع بدون نبود یک رویکرد انسانی این این روند به شکست می انجامد.

گوتیرس در سفر سه روزه‌اش به یونان از کمپ های ثبت نام پناهجویان در آتن و جزیره لس بوس دیدار کرد. بیش از 600 هزار نفر امسال وارد اروپا شده‌اند که با رسیدن فصل زمستان انتظار می رود که این رقم افزایش یابد.

سازمان بین المللی مهاجرت روز جمعه اعلام کرد که تعداد مهاجرانی که به یونان وارد شده‌اند، افزایش قابل توجهی داشته است. بنا بر اعلام مقامات سازمان ملل از 4500 نفر پناهجو در روز، این رقم تا پایان ماه سپتامبر به 7000 هزار به صورت روزانه رسیده است.

در حال حاضر تنها سوری‌ها، عراقی‌ها و اریتره‌ها واجد شرایط برای پناهندگی بر اساس برنامه جابه‌جایی اتحادیه اروپا هستند. هم چنین افغانها که کشورشان درگیر جنگ است، نیز مستثنی هستند.

گوتیرس در همین راستا اعلام کرد : این برنامه با معیارهای قومیتی و مذهبی آسیب پذیر است. در این باره نیاز به یک مکانیسم انسان دوستانه هستیم که باید بر پایه گفتمان باشد اما هنوز چنین مکانیسمی طراحی نشده است.

قبرس و اسلواکی نیز اعلام کرده‌اند که تنها پذیرای پناهجویان مسیحی هستند.

گوتیرس اضافه کرد: شما نمی توانید بدون در نظر گرفتن علایق، خانواده، ارتباطات فردی، ترجیحات و اولویت‌ها به چهره پناهجویان نگاه کنید و بگویید شما به آلمان، شما به سوئد، شما به رومانی، شما به پرتغال و شما به اسپانیا بروید.

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افزود: من فکر می‌کنم که در حال حاضر هیچ کس خود را برای این روند جدید آماده نکرده است و تاکنون این روند در اتحادیه اروپا مورد آزمایش قرار نگرفته است، در این روند باید همه دولت‌های اروپایی همکاری کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ مهر ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94072113745
  • خبرنگار : 71089