اردوغان، متهم اصلی انفجارهای ترکیه از دید مخالفان

ترکیه به تحقیقات خود در مورد دو انفجار تروریستی که 97 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، ادامه می‌دهد. با وجود این که ردپای داعش در این دو انفجار دیده می‌شود، اما انگشت‌های اتهام به سمت رجب طیب اردوغان نشانه رفته است.

ترکیه به تحقیقات خود در مورد دو انفجار تروریستی که 97 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، ادامه می‌دهد. با وجود این که ردپای داعش در این دو انفجار دیده می‌شود، اما انگشت‌های اتهام به سمت رجب طیب اردوغان نشانه رفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری اسکای نیوز عربی در تحلیلی نوشت: تقریبا تمامی طرف‌های مخالف ترکیه‌ای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را در خصوص این انفجارها متهم می‌دانند هرچند که آنها می‌دانند اردوغان و حزب عدالت و توسعه مسئولیت مستقیم این انفجارها را برعهده ندارند.

برای محکوم کردن تروریسم در ترکیه، سندیکاهای کارگری و سندیکاهای مهندسین و پزشکان در روزهای دوشنبه (امروز) و سه شنبه خواهان تحصن شده‌اند و پیش بینی می‌شود که صدها هزار تن از اعضای این سندیکاها در این تحصن مشارکت کنند.

در آنکارا روز یکشنبه تظاهراتی برگزار شد که در آن هزاران تن مشارکت کردند و شرکت کنندگان اردوغان و حزب او را محکوم کردند و وی را مسئول این انفجارها که یکی از خونین‌ترین حملات در تاریخ ترکیه بوده است، خواندند و شعارهایی چون "اردوغان قاتل است"، "دولت باید استعفا دهد" و "نظام مسئول است" سردادند.

انگشت‌ اتهام به سمت اردوغان است

کارشناسان ترکیه‌ای می‌گویند نشانه رفتن انگشت‌ اتهام به سمت اردوغان به دلیل این است که رئیس جمهوری ترکیه مبارزه با تروریسم داعشی را به عنوان یک ضرورت استراتژیک نادیده گرفته است.

کارشناسان می‌گویند با وجود این که اردوغان اعلام کرده کشورش از عملیات ائتلاف تحت امر آمریکا علیه داعش حمایت می‌کند اما تردیدهایی در خصوص همکاری آنکارا در این تلاش‌ها وجود دارد.

مخالفان نیز اتهاماتی را مبنی بر کوتاهی در اتخاذ تدابیر امنیتی علیه اردوغان و دولت ترکیه مطرح ساخته‌اند و به این امر اشاره می‌کنند که دستگاه‌های بازرسی فقط در میدان سیهیه مستقر شده‌اند که در آن جا قرار بود تظاهراتی علیه از سرگیری درگیری‌ها با حزب کارگران کردستان ترکیه برگزار شود و نیروهای امنیتی و ایست‌های بازرسی در ایستگاه اصلی قطار که در آنجا تظاهرکنندگان تجمع خود را آغاز می‌کردند، مستقر نشدند.

افراد آگاه همچنین به اذعان احمد علی شاهین، معاون رئیس عدالت و توسعه اشاره می‌کنند که گفته بود: باید تدابیر امنیتی و بازرسی‌های جدی‌تری صورت می‌گرفت. وی همچنین به این امر ترغیب کرد که تحقیقات جدی در مورد این امر صورت بگیرد که آیا دستگاه‌های امنیتی مسئول بوده‌اند یا خیر.

اما سلامی التینوک، وزیر کشور ترکیه که مسئولانی در احزاب مخالف ترکیه‌ای خواهان استعفای وی یا برکناری‌اش در کنار وزیر دادگستری ترکیه شده‌اند، کوتاهی در ترتیبات امنیتی را تکذیب کرده است.

دولت دست به این کار نزده است اما...

مخالفان می‌گویند که علی رغم این که انفجارها به دست دولت صورت نگرفته است، اما سیاست های خارجی دولت ظرف سه سال گذشته باعث شده است که هیچ کشور دوستی برای ترکیه باقی نماند، آنها همچنین اردوغان را متهم می‌کنند که کشور را به سمت جنگ با دست کم هشت کشور کشانده و ترکیه مرکز آموزش گروه‌های تروریستی شده است.

مخالفان اردوغان معتقد هستند که این مسائل باعث می‌شود که دولت ترکیه مسئول این انفجارها باشد.

علاوه بر آن، کارشناسان اردوغان و حزبش را به این امر متهم می‌کنند که سیاست جذب و به حاشیه راندن و خریدن آراء در انتخابات را در پیش گرفته است، و این مساله ظرف پنج سال گذشته ادامه داشته است و ترکیه به این دلایل میدان نقض‌ حقوق شهروندان و تحریک‌ آنها شده است و در نتیجه مسئول رخدادها است.

مخالفان می‌گویند: اردوغان متهم است چون مسئول ضعف دستگاه اطلاعاتی در سطح گسترده است و این دستگاه به دلیل عدم توانایی‌اش برای حفاظت از شهروندان، دیگر قادر به اتخاذ تدابیر امنیتی مناسب نیست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۰ مهر ۱۳۹۴ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 94072013287
  • خبرنگار : 71457