تجارب و دانش خبرگان پژوهشگاه صنعت نفت مستند می‌شود

فرایند ثبت و مستندسازی دانش ضمنی خبرگان پژوهشگاه صنعت نفت برای اولین بار اجرایی می‌شود.

فرایند ثبت و مستندسازی دانش ضمنی خبرگان پژوهشگاه صنعت نفت برای اولین بار اجرایی می‌شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محمد حمید ایجازی، معاون برنامه‌ریزی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه پژوهشگاه با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت علمی- پژوهشی دارای نیروی انسانی متخصص، باتجربه و خبرگان منحصر به فرد در حوزه‌های مدیریتی و تخصصی است، گفت: یکی از اولویت‌های راهبردی این مجموعه، استقرار نظام جامع مدیریت است؛ از این رو ثبت تجارب خبرگان و نیروهای دانشی پژوهشگاه به عنوان یکی از محورهای اصلی چرخه مدیریت دانش در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه کارکنان در شرف بازنشستگی، گنجینه‌های دانش و منبع انتقال تجربه پژوهشگاه صنعت نفت هستند، گفت: این مجموعه آمادگی دارد تا نتایج، فرایند و تجارب حاصل از استخراج دانش ضمنی خبرگان را در اختیار سایر مدیریت‌ها و واحدهای مشابه و متقاضی برای استفاده بهینه قرار دهد.

ایجازی با اشاره به بازنشستگی بسیاری از کارکنان این مجموعه در پنج سال آینده اظهار کرد: این افراد جزو خبرگان و صاحبان دانش هستند، بر همین اساس در راستای استخراج دانش خبرگان، تمهیداتی به منظور اجرایی کردن این طرح انجام شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که فاز اول این طرح به صورت نمونه طی چهار ماه در واحد مدیریت دانش انجام شده است، تصریح کرد: تهیه حوزه‌های دانش و ترسیم نقشه دانش واحد، برگزاری جلسات متعدد و مصاحبه‌های مقدماتی و تکمیل پرسشنامه دانش شخصی از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در این راستا است.

معاون برنامه‌ریزی پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه افزود: استخراج و ثبت تعداد 35 بسته دانش از مطالب پرسشنامه و مصاحبه‌ها و تهیه کتابچه دانشی از تجارب استخراج شده از دیگر کارهای انجام شده با هدف مدیریت دانش بوده است.

وی با تاکید بر ارزیابی‌های انجام شده، ادامه داد: پایلوت مدیریت دانش مورد ارزیابی قرار گرفت و برای اجرایی شدن این مقوله پنج نفر از افراد پژوهشگاه که در شرف بازنشستگی هستند، از سه پردیس مختلف این مجموعه انتخاب شدند.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های انجام شده از سوی تیم مدیریت دانش پژوهشگاه صنعت نفت گفت: مطالعه و بررسی فعالیت‌های مراکز نفتی، صنعتی، دانشگاهی و شرکت‌های مشاور در زمینه استخراج دانش خبرگان، طراحی فرایند استخراج دانش خبرگان و تهیه راهنمای مصاحبه با این افراد از مهم‌ترین فعالیت‌های این حوزه به شمار می‌رود.

ایجازی، تهیه اقلام فرهنگ سازی در زمینه استخراج دانش،‌ تهیه جزوه انگیزش و پاداش‌دهی، تهیه ملاک‌های مختلف اولویت‌بندی خبرگان برای انجام فعالیت‌های استخراج دانش و تهیه پیشنهاد اولیه پیاده سازی طرح جامع مدیریت دانش پژوهشگاه صنعت نفت را از دیگر فعالیت‌های تیم ارزیاب مدیریت دانش دانست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۰ مهر ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94072012950
  • خبرنگار :