کاروانسرای «مرنجاب» سایه بالاسر پیدا کرد

کاروانسرای تاریخی «مرنجاب» از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی در قالب مزایده‌ای به مدت 12 سال در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت، تا شاید این‌بار روی خوش ببیند.

کاروانسرای تاریخی «مرنجاب» از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی در قالب مزایده‌ای به مدت 12 سال در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت، تا شاید این‌بار روی خوش ببیند.

به گزارش ایسنا، این کاروانسرای تاریخی اما پردردسر که یا برای حضور گردشگران و طبیعت‌گردانان دچار دردسر می‌شد یا هر بار که به یک شرکت خصوصی برای بهره‌برداری واگذار می‌شد، مشکلاتی به وجود می‌آمد، این‌بار به شرکت تعاونی توسعه و عمران دهیاری‌های روستاهای شهرستان آران و بیدگل واگذار شد.

علی کاشانی، مدیرکل شرکت بهره‌بردار این بنای تاریخی از تلاش این شرکت برای ارتقای توان این مجموعه تاریخی در زمینه‌ی جذب گردشگر خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با اتکا به نیروهای بومی شهرستان آران و بیدگل، کاروانسرای تاریخی مرنجاب را به یکی از مراکز مهم جذب گردشگر در سطح شهرستان و استان تبدیل کنیم.

به گزارش ایسنا، این کاروانسرای تاریخی در طول مدت زمان‌های مختلفی که برنامه‌ی مزایده برای آن در نظر گرفته بودند، بارها با بدقولی‌های بخش خصوصی مواجه شد، به گونه‌ای که این بخش پس از در اختیار گرفتن کاروانسرای تاریخی مرنجاب، پس از انجام یک‌سری از تعهدات خود بیشتر به فکر درآمدزایی بودند یا مجوز را به شرکت دیگری واگذار کرده بودند.

به همین دلیل در یکی از نخستین اقدامات برای این کاروانسرا، آذر ماه 89 عباس متولی، سرپرست اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان آران‌ و بیدگل از لغو مجوز بهره‌برداری از کاروانسرای «مرنجاب» توسط بخش خصوصی خبر داه بود.

وی در آن زمان به انتقال این کاروانسرا به شرکتی دیگر توسط شرکت خصوصی که مجوز بهره‌برداری آن را از صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی گرفته بود، بیان کرد: بخش خصوصی که مجوز بهره‌برداری از کاروانسرای مرنجاب را گرفته بود، بدون هیچ قرار‌دادی، آن را به شرکتی دیگر انتقال داده بود. درحالی‌که شرکت خصوصی اصلی براساس قرار‌دادی که با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشت، نخست باید کاروانسرا را مرمت و احیا می‌کرد و پس از تجهیز آن، مجوز بهره‌برداری از کاروانسرا را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گرفت؛ اما این شرکت خصوصی از ابتدای تحویل گرفتن کاروانسرا از شرکت اصلی، بدون انجام مرمت و به‌سازی در کاروانسرای مرنجاب، بهره‌برداری از آن را آغاز کرده بود.

کاروانسرای تاریخی مرنجاب در فاصله 50 کیلومتری شمال شرق شهرستان آران و بیدگل از استان اصفهان واقع شده و شماره ثبت ملی این اثر 12121 است. این قلعه یا کاروانسرا متعلق به دوره صفوی است که در کویر آران و بیدگل و در مسیر راه ابریشم قرار دارد و در گذشته کاروان‌ها برای سفر به خراسان، اصفهان، ری و بالعکس از این مسیر می‌گذشتند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۴ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94071409071
  • خبرنگار : 71191