وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاحش با توجه به تایید چهارگانهاش توسط مجلس در گذشته گفت: یک بار روز رای گیری و سه بار در جلسه سوال از وزیر موفق به قانع کردن نمایندگان شدم. با این وجود به جریان افتادن استیضاح بنده جای سوال دارد. تظاهر به اقدام نمیکنم بلکه برنامههای واقعی نوشته و آنها را در دست اجرا دارم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، عباس آخوندی در جلسهی استیضاح امروز خود در دفاع از عملکردش سخنانش را در چهار محور رویکرد استراتژیک در چارچوب اقتصاد مقاومتی، مسکن مهر، و مبارزه با فساد و حفظ حقوق شهروندی در دستگاه متبوعش تقسیم کرد و افزود: وزارت مسکن 56 هزار کارمند و دهها هزار پیمانکار و مشاور دارد. همانطور که میدانید با مطرح شدن استیضاح کل زیر مجموعه متاثر از استیضاح میشود اما بنده به هیچ وجه اجازه ندادم سر سوزنی عملکرد همکارانم تحت الشعاع این استیضاح قرار بگیرد. در حال حاضر بستر جذب 25 میلیارد یورو سرمایه گذاری جدید را با زحمت زیاد و قانع کردن تک تک سرمایه گذاران در دست اجرا داریم.
وی ادامه داد: پس از فرمایشات رهبری در خصوص سیاستهای اقتصاد مقاومتی جزو اولین وزارتخانههایی بودیم که برنامه و نقش راه طراحی کردیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که برای شما توضیح میدهم که شفافیت و صداقت و مبارزه با فساد را چگونه در وزارتخانه متبوعم به اجرا درآوردم افزود: بیش از 120 هزار میلیارد تومان حجم پروژههای وزارتخانه است؛ به همین دلیل مبارزه با فساد در این وزارتخانه مسالهای بنیادی است. همچنین برای شما توضیح خواهم داد که چطور حفظ حقوق شهروندی را که جزو وعدههای آن بوده است به اجرا درآوردم.
وی با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه سیاستهای اقتصاد مقاومتی گفت: نفت بشکهای 106 دلار به زیر 40 دلار کاهش یافته است و شما با رگ و پوست خود در جریان جدیدترین دوران کمبود مالی تاریخ کشور قرار دارید و ما در همین وضعیت در حوزه حمل و نقل که قرار بر اختصاص 6000 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز بوده، کمتر از 1000 میلیارد تومان پرداخت شده است اما با این وجود همه پروژههای وزارتخانه را بر اساس شهادت آقای یوسفیان نماینده آمل فعال نگه داشتهام.
وی با اشاره به قدرت وام دهی بانکها گفت: کل قدرت وام دهی بانکها به بخش اقتصاد کمتر از 10 درصد تولید ناخالص کشور است. از کل تسهیلات بانکی که 300 هزار میلیارد تومان است کمتر از 10 درصد به بخشهای مختلف اقتصادی از جمله صنعت و معدن و سایر بخشها تاسیس یافته است. با این وضعیت در شرایط بسیار سختی برای ادامه پرویژههای عمرانی قرار داریم. با این حال برنامه ریزی دقیقی برای عبور از تنگناهای سخت مالی انجام دادیم. در این شرایط موفق به جذب چندین هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید شدهایم.
همزمان با توضیحات عباس آخوندی تصاویر پاورپوینت که مشتمل بر آمار و اطلاعات عمکرد وزارت راه و شهرسازی بود از مانیتورهای مجلس پخش میشد.
وی ادامه داد: رهبری معظم انقلاب توجه به رویکرد درونزا و برون گرا بودن را از محورهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تعیین کردهاند که وزارت و شهرسازی به این دو رویکرد در عمل پایبند بوده است.
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در پی ثبات اقتصادی آن هم متکی بر سرمایهگذاری مردمی است و در عین حال برنامههای خوبی را برای استفاده از دانش فنی، سرمایه، بازار جهانی در دست اجرا دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نوسازی کلیهی پایانههای مرزی کشور افزود: در کردستان و سیستان و بلوچستان کلیه پایانههای مرزی را با سرعت در دست نوسازی کامل داریم. این پایانهها را مکانیزه کرده و مدت توقف کالا را به طور چشمگیری کاهش دادهایم. همچنین دسترسی به بنادرجنوبی و شمالی کشور را تسریع کردهایم.
وی ادامه داد: بندر شهید بهشتی را با سرعت در حال ساخت و ساز داریم. همچنین راه آهن چابهار، بیرجند را با سرعت در دست ساخت داریم. با تکمیل این خط آهن فقر شدید منطقه تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در بندر عباس فاز 2 و 3 بندر شهید بهشتی را توسعه دادهایم در خوزستان بندر امام را توسعه دادهایم و در شمال کشور و در بندر انزلی را توسعه چشمگیر دادهایم.
آخوندی در ادامه اظهار کرد: این حرفهایی که گفته میشود برنامههای عملیاتی برای تحقق فرمانی است که از سوی رهبری صادر شده است. ما تظاهر به اقدام نمیکنیم بلکه اقدام عملی میکنیم و برنامه واقعی مینویسیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که صنعت هوایی کشور بیشترین آسیب را از تحریم دیده است افزود: برنامه ما استفاده از ظرفیتهای موجود کشور است، ما در کشور 67 فرودگاه داریم که 54 فرودگاه فعال است. همچنین بیش از 11سال است در سیستم ناوبری ایران سرمایه گذاری صورت نگرفته است. فرودگاه مهرآباد که در سال 10 میلیون مسافر جا به جا میکند بیش از 40 سال است که تعمیر اساسی نشده است.
وی عمر ناوگان هوایی ایران را 22 سال عنوان و خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر برای نوسازی ناوبری ایران 250 میلیون دلار داریم سرمایهگذاری میکنیم؛ این در حالی است که 11 سال است سرمایه گذاری صورت نگرفته است. بعد از اتفاقات اوکراین ترافیک عبوری از آسمان ایران از 500 به 1000 هواپیما افزایش یافته است. عبور دادن اینها سیستم ناوبری پیشرفته میخواهد و ما مفتخریم که این کار انجام شده و هیچ اتفاقی رخ نداده است.
آخوندی با بیان اینکه شان مردم بالاتر از وضعیت فعلی فرودگاه امام (ره) است گفت: ترمینال 2 فرودگاه امام به نام سلام 10 ماه دیگر افتتاح میشود. من این گزارش را به معاون اول رئیس جمهور هم نداده بودم و اگر رئیس جمهور صحبتهای من را بشنود برای اولین بار این خبر را دریافت میکند. ما بدون هرگونه اعتبار دولتی تلاش کردیم با ید توانای مردم و مهندسان و سرمایه گذاران این کار را انجام دهیم تا ظرفیت فرودگاه امام به دو برابر افزایش یابد.
وی اضافه کرد: در سال جاری ترمینال 22 میلیون نفری سلام با اعتبار بخش غیردولتی آغاز میشود. آیا فکر میکنید این ها اتفاقی انجام میشود؟ همچنین 7 ترمینال بینالمللی بزرگ دیگر در ایران در حال ساخت است. ما نیاز به خلق اعتماد در بخش خصوصی داریم تا در پروژهها سرمایه گذاری کنند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای نوسازی کامل صنعت ناوگان هوانوردی ایران گفت: فقط در شرایط تحریم بیش از 12 هواپیمای جدید وارد کشور کردیم که همه بالای سال 2000 ساخته شدهاند و این عمر ناوگان هواپیمایی ایران را 32 ماه کاهش داد. همچنین برنامهی خرید 114 هواپیمای جدید به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک با عرضه کنندگان دست اول و بدون وجود واسطه و دلال هست که با آن موافقت شده است.
وی با تاکید بر لزوم برخورداری از شبکه خطوط ریلی و اتصال به شبکهی ریلی آسیا و منطقه اظهار کرد: این دوره رستاخیز مجدد صنعت ریلی ایران است و تمام راههای قدیمی که دهها سال مورد بازسازی قرار نگرفته بود در دست بازسازی اساسی است تا ایمنی و سرعت افزایش یابد.
آخوندی ادامه داد: ما در حال حاضر 2800 کیلومتر خط آهن دو، سه و چهار خطه داریم. همچنین تمام راههای خروجی از تهران یا سه خطه شده و یا در حال چهار خطه شدن است. ما پیش از این مفهومی به نام حمل و نقل ریلی حومهای نداشتیم و برای اولین بار در وزارت راه و شرکت راه آهن موضوع حمل و نقل حومهای را داریم.
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه راهآهن حومهای یکی از راهکارهای اساسی کلانشهرهای ایران است، گفت: این مسأله موضوعی است که امیدواریم بتوانیم از این وضعیت فلاکتبار در تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و دیگر شهرها خلاص شویم.
وی افزود: تنها در مسیر تهران - کرج روزی بیش از 100 هزار خودرو عبور میکنند و ایجاد راهآهن حومهای میتواند صرفهجویی در مصرف انرژی را در بر داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی به برخورداری از شبکه راههای شهری و روستایی کشور اشاره کرد و گفت: برنامه اصلی ما این است شبکه راههای ایران در جهت افزایش صادرات و اقتصاد مقاومتی به منظور دستیابی به راههای آسیایی اتصال یابد؛ زیرا تمام راهها و کریدورهای شمال به جنوب و از غرب به شرق کشور از ایران میگذرد و ما باید از این مزیت استفاده کنیم.
آخوندی با بیان اینکه شبکه آزادراههای ایران باید به 5000 کیلومتر افزایش یابد، گفت: تمام تلاشمان این است که به شبکه راههای آسیایی و منطقه متصل شویم. در سال گذشته 1500 کیلومتر آزادراه با سرمایهگذاری بخش خصوصی به بهرهبرداری رسیده است که هر کیلومتر به طور میانگین 10 میلیارد تومان اعتبار داشته و این مسأله با توجه به اقتصاد مقاومتی، بخش خصوصی امکانپذیر شده است.
وی با تأکید بر اینکه این حرفها شعار نیست و به ترتیب تمامی این زیرساختها آماده بهرهبرداری میشود، گفت: تمام مراکز خدماتی و بینراهی از طریق مناقصه در حال واگذاری است و چندصد مجتمع خدماتی- رفاهی عرضه شده که پشتوانه اصلی سند گردشگری است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بنده شش سال رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودم و کار ما توجه به زیرساختهای روستایی بود، گفت: در سال گذشته یک ریال بودجه برای راه روستایی نداشتیم اما 3500 کیلومتر راه روستای ایجاد شد و در دوره بنده هم 6500 کیلومتر راه روستایی ایجاد شده است.
آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: اگر میخواهید به هر دلیلی استیضاح کنید این حق قانونی شما است اما خواهش میکنم انصاف را رعایت کنید.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به نمودارهای رشد آمار ترانزیتی کشور در مسیرهای ریلی، زمینی، هوایی و دریایی اشاره کرد و گفت: در بخش ترانزیت رشد اساسی در کشور وجود داشته است که حتی تعدادی از کاندیداهای دوره ریاست جمهوری اظهار میکردند که ترانزیت میتواند منبع درآمدهای عمده کشور باشد که بیش از 12 درصد رشد در حوزه ترانزیت کشور وجود داشته است و امیدواریم بتوانیم از این مزیت نسبی و رقابتی استفاده کنیم.
آخوندی به سامانههای راهاندازی شده توسط این وزارتخانه برای پیگیری و ارائه خدمات اشاره کرد و گفت: برای اولین بار سامانه طرح و پایش پروژهها را به شکل شفاف طراحی کردیم و هستند شرکتهایی که 300 پروژه به ثبت رسانده و انجام دادهاند.
وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه دفاع از عملکرد وزارت خانه متبوعش گفت: از روز اول در حوزه مسکن خودم را متعهد به تمام قراردادهای مسکن مهر میدانستم و تک تک واحدها را تحویل میدهم.
وی ادامه داد: علاوه بر این مسائلی که به وزارتخانه ما مربوط نبود را نیز دنبال کردم. از جمله افتتاح 151 مدرسه مسکن مهر را افتتاح کردم تا مردم مشکل پیدا نکنند.
وی تاکید کرد: غیر ممکن است بدون تاسیسات زیربنایی، مسکن مهر را تحویل دهم. باید کلیه خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر تکمیل و بعد آن را تحویل مردم دهم. در حال حاضر 230 هزار مسکن مهر آماده تحویل است، اما به دلیل مشکلات آب، برق و فاضلاب آنها را تحویل ندادهایم. ما نمیخواهیم مردم را مسخره کنیم. پس از تکمیل این خدمات آنها را تحویل مردم میدهم.
وی با نقد عملکرد دولت گذشته در خصوص مسکن مهر برنامه چند 10 هزار میلیارد تومانی نوشته شد ولی هیچ تعهدی برای خدمات زیربنایی و روبنایی این مسکن در گذشته پیش بینی نشد.
وی با اشاره به بودجه مورد نیاز در دو بخش زیربنایی و روبنایی مسکن مهر گفت:5600 میلیارد تومان برای خدمات زیربنایی و 4800 میلیارد تومان برای خدمات روبنایی اعتبار لازم است، ولی اعتبار هر دو بخش، صفر است. اما در وزارت راه و شهرسازی از طریق مدیریت داراییها فقط برای شهرک پرند خارج از بودجه دولت 2000 میلیارد تومان پیش بینی کرده ایم.
وی متذکر شد: به سهم خودم اجازه نمیدهم مشکلی برای مردم ساکن در مسکن مهر به وجود آید. همه مدارس، مساجد و سایر بخشهای عمومی مردم در مسکن مهر را تکمیل می کنیم و تحویل مردم می دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تصمیم اخیرش در خصوص سازمان نظام مهندسی و ارتباط آن با انتخابات گفت: در سازمان نظام مهندسی کار ضد فساد بزرگی را به اجرا در آوردهام. برخی در سازمان نظام مهندسی حضور یافته و اقدام به فروش امضا میکردند و در عین حال در شهرداری به عنوان ناظر و مجری عمل می کردند. بنده معتقدم پشت و جلوی میز نباید یک نفر باشد؛ بلکه باید پشت میز بشنود و جلوی میز افراد دیگری که مردم هستند حضور داشته باشند.
وی تاکید کرد: بسیاری از مقامات از این اقدام بنده استقبال و تشکر خود را اعلام کردند. بنده فساد عدهای را در سازمان نظام مهندسی که نام صدها هزار مهندس این مملکت را ثبت نام کرده بودند با این تصمیمم متوقف کردم. دیوان عدالت اداری نیز در حمایت از این اقدام وزارت راه و شهرسازی رای ما را تائید کرد.
وزیر راه و شهرسازی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس خاطر نشان کرد: اگر کوچکترین مشکلی درباره یک قرارداد وجود دارد به رئیس قوه قضاییه یا رئیس مجلس مراجعه کنید تا متوجه شوید که وزارت راه و شهرسازی چطور جلوی قراردادهای میلیارد دلاری را گرفت تا جلوی فساد در این وزارتخانه را گرفته باشد.
وی در پایان خطاب به نمایندگان آنان را بهترین قاضی و ناظر بر عملکردش طی پیش از دو سال گذشته دانست و افزود: هر طور که صلاح می دانید در خصوص استیضاح تصمیم گیری کنید.
انتهای پیام