قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی ضمن ارائه آخرین گزارش از میزان تخلفات تعرفهای اعلام شده به سامانه 1690، وضعیت تخلفات مالی در بیمارستانهای خصوصی را که چندی پیش مطرح شده بود، تشریح کرد.
دکتر محسن خلیلی در گفتوگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ارائه گزارشی از میزان شکایات اعلام شده به سامانه 1690، از ابتدای کار این سامانه تاکنون، گفت: شکایتی که به سامانه 1690 اعلام میشود، صرفا تعرفهای نیست و مردم هرگونه مشکلی را که در سیستم بهداشت و درمان کشور داشته باشند با این سامانه در میان گذاشته و اطلاعرسانی میکنند.
بیش از 90 درصد شکایات اعلام شده به 1690 درباره درمان است
وی با بیان اینکه 90 تا 95 درصد شکایاتی که به سامانه 1690 اعلام میشود، مشکلات درمان اعم از مشکلات بیمارستانها، عدم سرویسدهی سیستمهای دولتی و... است، افزود: البته بخشی از این شکایات، مربوط به تعرفهها است. بخش عمدهای از شکایات تعرفهای نیز به علت اجرای تعرفههای جدید کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات است؛ به این صورت که بعضی از مردم صورت حسابها را بالا میدانند و آن را به سامانه اعلام میکنند، اما بعد از انجام کارشناسی، میبینیم که صورت حسابها در قالب تعرفه بوده است.
20 پرونده تخلف تعرفهای در کشور و 12 پرونده سهم تهران
خلیلی با بیان اینکه در برخی موارد در تهران و برخی شهرستانها، صورت حساب خارج از تعرفه بوده است، گفت: بنابراین شکایاتی را که برای ما محرز شده که وجهی خارج از تعرفه دریافت شده است، هم به تعزیرات حکومتی معرفی کردهایم و هم پروندههای آنها در هیاتهای انتظامی ما در حال رسیدگی است و برخی نیز سه ماه محرومیت گرفتهاند.
وی تعداد پروندههای متخلفان در کل کشور را در حال حاضر حدود 20 نفر دانست و گفت: عدد این تخلفات در تهران حدود 12 پرونده و در سایر شهرها هم متفاوت است.
بیشترین تخلفات در گروههای جراحی
قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره بیشترین گروههای متخلف نیز گفت: از گذشته نیز تخلفات پزشکی بیشتر در گروههای جراحی شامل زنان و زایمان، ارتوپدی، جراحی عمومی، جراحی اعصاب و... بوده است که اکنون هم که بیشترین تخلفات در این گروهها بوده است.
رسیدگی به تخلفات مالی در بیمارستانهای خصوصی به کجا رسید؟
خلیلی درباره وضعیت تخلفات مالی در بیمارستانهای خصوصی که چندی پیش 30 مورد شکایت در این باره اعلام شده بود، اظهار کرد: تمام موارد تخلفی که از بیمارستانهای خصوصی گزارش شده بود، اعلام شده و در 90 تا 95 درصد موارد، صورتحسابهای آنها اصلاح شده است.
وی ادامه داد: البته یکسری از موارد در گذشته در تعرفههای بیمارستانهای خصوصی بوده، اما در کتاب ارزشگذاری نسبی جدید وجود نداشته است که نسبت به این موضوع تذکراتی داده شد و بعد از صدور احکام و توبیخ مسئول فنی بیمارستان، 90 تا 95 درصد صورت حسابهای بیمارستانهای خصوصی اصلاح شده است.
خلیلی همچنین گفت: در مواردی نیز هزینهای به عنوان پول صدور پرونده که نباید اخذ میشده، در این بیمارستانها دریافت شده است و حداکثر مبالغ 200 هزار تومان بوده است که همه اینها در حال حاضر اصلاح شده است.
وی افزود: در برخی موارد مثل تعرفه همراه، قیمتی که دولت تصویب کرده است، منطقی نبوده و به همین دلیل بیمارستانهای خصوصی آن را اجرا نمیکردند. مثلا تعیین مبلغ 60 هزار تومان برای همراه بیمار که صبحانه، ناهار، میان وعده و جای خواب داشته باشد منطقی نبوده و این بیمارستانها 100 هزار تومان دریافت میکردند. در همین راستا بالای 95 درصد بیمارستانهایی که این تخلفات را داشتهاند و بیشتر در شهرهای بزرگ کشور بودهاند، بعد از اینکه مسئول فنی آنها احضار شد و حکمهایی نظیر تذکر، توبیخ و درج در پرونده گرفتند، اصلاح شدند و دیگر با چنین چالشی مواجه نیستیم.
به مشکلات اساسی سیستم بهداشت و درمان بپردازیم
خلیلی در ادامه صحبتهایش با تاکید بر اینکه امیدوارم بیشتر توان سیستم وزارت بهداشت، نظام پزشکی و بخش بهداشت و درمان را به سمتی ببریم که مشکلات اساسی سیستم بهداشت و درمان نظیر کمبود تخت، تاخیر در درمان، شلوغیهای بیش از حد که ممکن است منجر به اشتباه در تشخیص شود و... را حل کنیم، تصریح کرد: حل این موضوعها از اولویت بیشتری نسبت به پرداختن به موضوعی است که ممکن است در نهایت یک درصد جامعه پزشکی را هم دربر نگیرد. چون بر اساس آمار ما احتمال پایینی برای تخلف پزشکان وجود دارد؛ بنابراین بهتر است اولویتبندی کنیم. در حال حاضر مسائل اصلی درمان تحتالشعاع این بحث قرار گرفته، اما باید بیشتر به مسائل اصلی درمان بپردازیم چرا که 80 درصد بحث بستری و درمان در سیستم دولتی است و اصلاح آن در اولویت قرار دارد.
انتهای پیام