کنفرانس بین‌المللی مبارزه با تروریسم در نیویورک؛

العبادی: پیروزی عراق علیه داعش پیروزی همه جهان است

نخست وزیر عراق ضمن تاکید بر اینکه پیروزی کشورش بر داعش پیروزی برای تمامی جهان خواهد بود، از جامعه جهانی خواست تا به عراق برای خشکاندن منابع مالی تروریست‌ها و ممانعت از ورود تروریست‌های خارجی به مناطق درگیر کمک کند.

نخست وزیر عراق ضمن تاکید بر اینکه پیروزی کشورش بر داعش پیروزی برای تمامی جهان خواهد بود، از جامعه جهانی خواست تا به عراق برای خشکاندن منابع مالی تروریست‌ها و ممانعت از ورود تروریست‌های خارجی به مناطق درگیر کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق در سخنانی در جریان کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم در نیویورک گفت: یک سال پیش ائتلافی را علیه دشمن مشترک خود تشکیل دادیم و در حال حاضر نیز یک سال از تشکیل دولت من پس از انتخابات آزاد و انتقال مسالمت آمیز قدرت می‌گذرد. اکنون زمان آن فرا رسیده که ثمره دستاوردهای خود در طول یک سال گذشته و جنگی را که وارد آن شدیم برداشت کنیم. این جنگ فقط جنگ عراق نیست، بلکه جنگ همه بشریت است. جنگ ما علیه تروریسم به پیشرفت خوبی رسیده است ما علیه داعش پیروز خواهیم شد و این پیروزی، پیروزی برای تمامی جهان خواهد بود.

وی گفت سال گذشته ما با بحران بزرگی از سوی داعش مواجه بودیم، بغداد تقریبا محاصره بود و یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان از سوی دشمنی وحشی تهدید شده بود؛ دشمنی که عواقب وخیمی برای تمامی کشورها داشت. جبهه داخلی هم وضع خوبی نداشت. عراق شاهد دودستگی‌های نژادی و طایفه‌ای و درگیری‌های سیاسی بود. دولت ما در آستانه ورشکستگی قرار داشت. ما با جدیت برای بازگرداندن وحدت به کشور خود، ریشه کن کردن فساد، بهبود وضع اقتصادی، بازسازی نیروهای مسلح و از سرگیری روابط با همسایگانمان تلاش کردیم.

نخست وزیر عراق گفت: ما فساد و عدم لیاقت و شایستگی در نهادهای دولت را ریشه‌کن می‌کنیم. ما 36 تن از رهبران ارشد نظامی را تغییر و نظامیان را برکنار کردیم. دولت ما برای تشکیل نیرویی از مبارزان محلی و نیروهای مردمی که با داعش می‌جنگند تلاش می‌کند؛ چرا که داعش تمامی منطقه را تهدید می‌کند. ما تلاش می‌کنیم تا روابطمان را با کشورهای همجوار از جمله اردن، ترکیه، ایران، عربستان، کویت، مصر و تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس تقویت کنیم.

وی درباره اصلاحات داخلی که اخیرا اجرای آن را آغاز کرده گفت: زمانی که دست به ایجاد اصلاحات در جبهه داخلی می‌زنیم و گام‌های جدیدی را در جبهه دیپلماسی برمی‌داریم به پیروزی‌هایی در میدان جنگ دست می‌یابیم. در سال گذشته با کمک ائتلاف کشورهای "دوست" مناطق زیادی را آزاد کردیم. با آزادسازی تکریت ساکنان این شهر به مناطق خود بازگشتند. در حال حاضر با وجود سیطره تروریست‌ها بر مناطق زیادی از عراق همزمان با کاهش قیمت نفت، آواره شدن میلیون‌ها عراقی و بودجه کم نمی‌توانیم اموال لازم را برای حمایت از جنگ نیروهای ارتش فراهم آوریم و نیاز به کمک بیشتر داریم.

العبادی خطاب به جامعه جهانی گفت: ما برای خشکاندن منابع مالی تروریست‌ها نیاز به کمک شما داریم. اعضای ائتلاف باید با کشورهای اطراف برای ممانعت از ورود تروریست‌های خارجی به عراق همکاری کنند. همچنین باید با افکار افراطی که زمینه ساز اقدامات تروریستی است مقابله کرد.

وی گفت: عراقی‌ها هزاران قربانی را تقدیم کرده‌اند و همچنان برای دفاع از وطن فداکاری می‌کنند. ما نباید توجه خود را از بسیج کردن منابعمان برای از بین بردن داعش برداریم یا زمان را برای تحقق این مساله هدر دهیم. چرا که این تاخیر تنها به سود داعش است و عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت. باید با هم اقدامات تروریست‌ها را متوقف کنیم.

العبادی نشست جداگانه‌ای نیز با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا داشت و با وی درباره اوضاع منطقه و لزوم حمایت از عراق در مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۸ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94070804911
  • خبرنگار : 71516