با حضور رئیس جمهور باشقیرستان روسیه انجام شد

گشایش نمایشگاه «صنایع دستی و خوشنویسی قرآنی ایران» در اوفا

نمایشگاه صنایع دستی و خوشنویسی قرآنی کشورمان به منظور معرفی نمایی از هنر اسلامی هنرمندان ایرانی تا دهم مهرماه جاری در شهر اوفا، مرکز جمهوری باشقیرستان روسیه در حال برگزاری است.

نمایشگاه صنایع دستی و خوشنویسی قرآنی کشورمان به منظور معرفی نمایی از هنر اسلامی هنرمندان ایرانی تا دهم مهرماه جاری در شهر اوفا، مرکز جمهوری باشقیرستان روسیه در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در روسیه، در آیین گشایش این نمایشگاه که با حضور «رستم حمیدوف»، رئیس جمهوری باشقیرستان روسیه، «نورمحمد نیگماتولین»، رییس اداره دینی مسلمانان جمهوری باشقیرستان و جمعی دیگر از شخصیت‌های دینی علمی، فرهنگی و هنری این کشور برگزار شد، شرکت‌کنندگان با آثار خوشنویسی قرآنی و صنایع‌دستی کشورمان آشنا شدند.

این نمایشگاه که تحت عنوان «صنایع دستی و خوشنویسی قرآنی ایران» و با همکاری و مساعدت رایزنی فرهنگی ایران در مسکو برپا شده، کارهای هنری استادان اصفهانی عرضه شده در معرض دید علاقمندان این جمهوری قرار گرفته و دوستداران فرهنگ ایران اسلامی به مدت یک هفته می توانند از آن بازدید کنند.

سالن کنفرانس مسجد اخلاص شهر اوفا محل برپایی این نمایشگاه است. محمد گالیموف رئیس بنیاد دینی اخلاص در این بازدید گفت: ما با ایران و ایرانی ها، قرن ها ارتباط قومی و فرهنگی داشته ایم. در سال های اخیر و بعد از چند دهه دوری از هم، اینک خوشبختانه شرایط به گونه ای فراهم شده که می توانیم بار دیگر رشته مودت بین دو ملت را تقویت کنیم.

نمایشگاه صنایع دستی در جمهوری باشقیرستان روسیه

وی افزود: سفر دکتر روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و چند بار بازدید دکتر مهدی سنایی، سفیر تام‌الاختیار ایران در روسیه به ما این امید را می‌دهد که روابط دو ملت مسلمان روز به روز گسترش می یابد.

گالیموف درباره دلیل برگزاری این نمایشگاه در سالن کنفرانس مسجد اخلاص گفت: هنر ظرفیت آن را دارد تا بین مردمی که به دلیل داشتن زبان متفاوت نمی توانند با یکدیگر صحبت کنند رابطه ایجاد کند. آثار هنری صنعتکاران اصفهانی شگفت انگیز و نشاندهنده روحیه پر تلاش مردم ایران است. این آثار مردم باشقیرستان را از شرح و توصیف خصلت های ایرانیان بی نیاز می کند و به خوبی نشان می دهد تا چه حد نازک بین، دقیق، لطیف و صبور هستند.

حمیدرضا برزو که مسئولیت برپایی این نمایشگاه را بر عهده دارد طی سخنانی در آیین گشایش این نمایشگاه که همزمان با عید مبارک قربان برگزار شد گفت: مردم باشقیرستان علاقه زیادی به هنر و فرهنگ ایران دارند و به زودی خانه فرهنگ و دوستی ایران و باشقیرستان که در حال حاضر مراحل ثبت قانونی خود را می گذراند آغاز به فعالیت خواهد کرد تا با برپایی مراسم مختلف از جمله چنین نمایشگاه هایی مردم این جمهوری خودمختار روسیه را هرچه بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران آشنا کنند.

برزو همچنین با اشاره به روابط عمیق فرهنگی ایران و باشقیرستان گفت: بسیاری از مردم این جمهوری به ویژه دانشمندان فرهنگستان علوم آن معتقدند ایران و باشقیرستان ریشه های فرهنگی بسیار زیادی دارد که متاسفانه با رخداد های قرن بیستم و قطع ارتباط ها به فراموشی سپرده شدند و اینک باید در زمینه روشن سازی این ریشه ها برای ایجاد روابط فرهنگی عمیق تر فعالیت کرد.

وی تصریح کرد: در زبان باشقیری بیش از چهار هزار واژه فارسی وجود دارد و در این جمهوری وجود نام هایی مانند رستم، بهرام، گلنار و گلناز کاملا مصطلح است.

در این نمایشگاه که تا دهم مهرماه برقرار است، همزمان با نمایش تابلوهای خوشنویسی آیات قرآن، آثار منبت کاری، میناکاری، خاتمکاری، سفره های قلمکار و دیگر هنرهای دستی ایرانی نیز در معرض دید همگان قرار گرفته است.

نمایشگاه صنایع دستی در جمهوری باشقیرستان روسیه

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۷ مهر ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94070704270
  • خبرنگار :