وندی شرمن: ممکن است اسد بتواند در مرحله گذار در سوریه نقش داشته باشد

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی گفت که دولت اوباما آماده است تا درباره شرایط سوریه با ایران گفت‌وگو داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی گفت که دولت اوباما آماده است تا درباره شرایط سوریه با ایران گفت‌وگو داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی گفت که انتظار دارد این مساله در صدر دستور کار جان کری، وزیر امور خارجه در دیدار امروز (شنبه) با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سازمان ملل قرار داشته باشد.

شرمن به عنوان مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت که چنین گفت‌وگویی در شرایط کنونی درگیری‌های سوریه کاملا "عاقلانه" است. با این حال وی گفت که در داخل ایران برخی با این ایده مخالف هستند. به گفته وی، موضوع سوریه به صورت غیر رسمی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای با ایران که ژوئیه به پاپان رسید، مطرح شده بود اما به صورت برنامه‌ریزی شده نبود.

شرمن گفت: ما همواره مایل بوده‌ایم که هر وقت مناسب بود در حاشیه جلسات گفت‌وگوهایی داشته باشیم. نه به این خاطر که ما هماهنگ‌کننده بودیم بلکه به این دلیل که منافع موازی وجود داشت. حساسیت زیادی در ایران درباره چنین گفت‌وگوهایی وجود دارد و احتمالا برخی محدودیت‌ها حقیقت دارد اما لازم است تا جایی که می‌توانیم در این مورد اقدام کنیم.

انتظار می‌رود وزرای خارجه ایران و آمریکا همچنین درباره اجرای توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 گفت‌وگو داشته باشند.

وندی شرمن که ماه آتی از سمت خود کناره‌گیری می‌کند گفت که ممکن است بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بتواند در مرحله گذار در سوریه نقش داشته باشد.

وی گفت: گمان نمی‌کنیم که برای اسد مشروع باشد که برای مدت طولانی‌تری به عنوان رهبر این کشور باقی بماند. ما احساس می‌کنیم می‌شود به یک راه حل سیاسی دست یافت و اسد برای مدتی با برخی اختیارات در دوره گذار حضور داشته باشد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۴ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94070401456
  • خبرنگار : 71402