وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ساخت 8000 کلاس درس جدید در شش ماه ابتدایی امسال، اظهار کرد: با این حال یک سوم فضاهای آموزشی کشور غیراستاندارد هستند.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه یزد، "علی اصغر فانی" ظهر امروز در همایش مدیران مدارس استان یزد در این باره افزود: البته امسال روزانه هفت مدرسه یا به عبارتی 44 کلاس درس در کشور ایجاد شده است که در ابتدای سال تحصیلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: به عبارتی دیگر از ابتدای سال جاری تاکنون 1300 مدرسه به ظرفیت 8000 کلاس درس و زیربنای یک میلیون و 150 هزار مترمربع با اعتباری بالغ بر یکهزار میلیارد تومان در کشور راهاندازی شده و مقرر است که تا پایان امسال 700 مدرسه دیگر آماده بهرهبرداری شود.
فانی عنوان کرد: امسال بیش از 40 کلاس درس کشور با بخاریهای نفتی و گازی خداحافظی خواهند کرد و امیدواریم تا سال آینده تمام مدارس کشور به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شوند.
به گفته وی، خیرین مدرسه ساز برای سالجاری تامین 800 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت مدرسه را تقبل کردهاند که با سهم یکهزار و 340 میلیارد تومانی وزارت و به همین میزان مشارکتهای استانی، رقم قابل توجهی در این رابطه برای بخشهای عمرانی و ساخت و ساز مدارس در کشور را شاهد خواهیم بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اعتبارات در اختیار استانها و نمایندگان مجلس برای کارهای عمرانی تاکید کرد: به هر میزان که استان و نمایندگان مجلس برای اصلاح، بازسازی و تعمیرات و ساخت مدارس در استان اختصاص دهند، وزارت آموزش و پرورش به همین میزان از محل اعتبارات ملی کمک خواهد کرد.
وی همچنین از ایجاد 10 اقامتگاه در مراکز استانهای برخودار از امکانات پزشکی مانند استان یزد برای اسکان فرهنگیان بیمار نیازمند دریافت خدمات درمانی خبر داد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عدم پرداخت سرانه امسال مدارس، از اختصاص 200 میلیارد تومان از محل فروش گاز برای این امر خبر داد و گفت: متاسفانه تا کنون این تخصیص صورت نگرفته است ولی از محلهای دیگر بخشی از آن در اختیار استانها قرار گرفته تا براساس اولویت در بین مدارس توزیع شود.
وی در بخشی از سخنانش با اشاره به کاهش سهم 15 درصدی آموزش و پرورش از بودجه دولت به 9.1 درصد در طول دولت نهم و دهم، از رشد 2.1 رقمی آن در دولت یازدهم خبر داد و گفت: در حال حاضر این سهم به 11.2 درصد افزایش یافته و امیدواریم که در بودجه سال آینده مجدداً افزایش آن را شاهد باشیم.
فانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: مدرسه محوری سیاست جدی آموزش و پرورش است و اعتقاد داریم که تعلیم و تربیت در بستر مدرسه شکل میگیرد و به همین دلیل نیز اعلام میکنیم که در فرآیند تربیت، مدرسه محور است.
وی افزود: در صورت اعمال مدرسه محوری، ادارات آموزش و پرورش مناطق تابع مدارس منطقهشان خواهدن بود و ادارات کل آموزش و پرورش استانها نیز تابع ادارات آموزش و پرورش مناطق و به تبع نیز وزارت آموزش و پرورش تابع ادارات کل آموزش و پرورش استانهاست به عبارتی این فرآیند و باور گذشته که وزارت در راس و مدرسه تابع است، معکوس میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تربیت محصول مدرسه است گفت: وقتی میتوانیم ادعا کنیم که تربیت در مدرسه شکل گرفته است که رفتارهای مطلوب به صورت نسبتاً پایدار در دانش اموزان شکل بگیرد و لازمه این امر نیز جلب اعتماد است.
وی در ادامه با اشاره به شعار امسال مبنی بر همدلی و همزبانی بین ملت و دولت، عنوان کرد: همدلی و همزبانی زمانی شکل میگیرد که اعتماد وجود داشته باشد لذا در آموزش و پرورش نیز باید بین دانش اموزان، اولیاء آنها، معلمان و تمام همکاران ایجاد اعتماد شود.
فانی در بخش دیگری از سخنانش حاکمیت اخلاق و روابط انسانی، جلب مشارکت و مشارکتپذیری و تمرکز زدایی را از الزامات مدرسه محوری خواند و تصریح کرد: لازم است که مدارس با اختیارات بیشتر و نوآوری بالاتر که از نتایج تمرکز زدایی است، به امر تعلیم و تربیت بپردازند.
وی نکته دیگر در این حوزه را جایگزین شدن رهبری آموزشی به جای مدیریت آموزشی خواند و خلاقیت و نوآوری را از دستاوردهای عدم تمرکز و مشارکتپذیری و رهبری آموزشی دانست.
به گفته وی، رهبری آموزشی یعنی مدیر مدرسه به عنوان رهبر آموزشی بتواند در زیرمجموعه خود نفوذ کند و لذا لازمه رهبری آموزشی داشتن قدرت نفوذ است.
وی اضافه کرد: در این صورت دیگر نیاز نیست که یک مدیر نقش کارمند را ایفا کند، بخشنامهها را جواب دهد و فرمها را پر کند یا بعضاً عددسازی کند، بلکه میتواند به دلیل قدرت نفوذش اثرگذار باشد و توانمندی زیرمجموعه خود را شکوفا کند.
وی در ادامه لازمه نفوذ را اعتماد خواند و پنج عامل شامل صداقت، شایستگی، رو راستی و شفافیت، ثبات در رای و برنامهها و نهایتاً نیز وفاداری به سازمان و کار را از الزامات افزایش اعتماد مدیران در بین زیرمجموعه خود دانست.
فانی با ابراز امیدواری برای جایگزینی رهبری آموزشی به جای مدیریت آموزشی در مدارس در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: البته امسال نیز سیاستهای پنج گانه آموزش و پرورش یعنی ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، ارتقای مدیریت آموزشگاهی و افزایش اختیارات مدریت مدارس، بودجهریزی عملیاتی و تمرکززدایی در آموزش و پرورش را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
وی در بخش دیگری از سخناش از تلاش برای اجرای طرح رتبهبندی برای رفع تبعیضهایی که در آموزش و پرورش دیده میشود خبر داد و گفت: البته سابقه برخی از این تبعیضها در آموزش و پرورش به قبل از پیروزی انقلاب بازمیگردد که در این سالها نیز تشدید شده است.
وی خاطرنشان کرد: امسال برای اجرای مرحله اول رتبه بندی در آموزش و پرورش که احکام آن نیز تا مهرماه ابلاغ خواهد شد، علاوه بر 25 هزار میلیارد تومان از بودجه آموزش و پرورش، یکهزار و 350 میلیارد تومان نیز از سوی دولت به این امر اختصاص یافته است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه یکی دیگر از برنامههای وزارت آموزش و پرورش را توسعه زیرساختهای آموزشی ذکر کرد و گفت: تلاش داریم تا در آموزش و پرورش با مطالعه و برنامهریزی و اقدامات کارشناسانه هم نسبت به رفع مشکلات از قبل به وجود آمده اقدام کنیم و هم در آینده کمتر با مشکلات مواجه شویم.
وی با اشاره به عدم دریافت بخشی از مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش از مهرماه 1393 به بعد، ابراز امیدواری کرد که با همکاری سازمان مدیریت و مجلس شورای اسلامی این مشکل نیز مرتفع شود.
فانی با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور بر مبنای سند تحول آموزش و پرورش گفت: این برنامه برای تحقق در سالهای 1395 تا 1399 در حال طراحی است لذا در همین رابطه رونمایی از نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش در مردادماه سالجاری انجام شده و امیدواریم با تصویب برنامه ششم در بخش آموزش و پرورش شاهد برداشته شدن گامهای اساسی باشیم.
انتهای پیام