تحرکات گسترده رهبران مسلمان برای توقف تجاوزات صهیونیست‌ها در قدس

به دنبال تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، جمعی از رهبران کشورهای مسلمان در تماس با همتایان غربی خود تلاش‌هایی را برای اعمال فشار به اسرائیل جهت توقف این اقدامات آغاز کرده‌اند.

به دنبال تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، جمعی از رهبران کشورهای مسلمان در تماس با همتایان غربی خود تلاش‌هایی را برای اعمال فشار به اسرائیل جهت توقف این اقدامات آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنا بر اعلام خبرگزاری سعودی "واس"، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در تماس با روسای جمهور آمریکا، روسیه، فرانسه و نخست وزیر انگلیس و نیز دبیر کل سازمان ملل موضوع خشونت‌ها در مسجدالاقصی و حملات مکرر نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست به این مسجد مقدس مسلمانان را مورد بررسی قرار داد و خواهان توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی شده است.

پادشاه عربستان در تماس با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با محکوم کردن خشونت ها در بیت المقدس خواهان تلاش جهانی و دخالت شورای امنیت برای توقف هتک حرمت مسجدالاقصی شد.

وی همچنین حمایت از ملت فلسطین و مقدسات دینی و نیز رعایت حقوق مشروع فلسطینیان را خواستار شد و تاکید کرد که اقدامات اسرائیل در بیت المقدس نقض آشکار حرمت ادیان الهی است و باعث گسترش افراط گرایی و خشونت در جهان می‌شود.

ملک سلمان همچنین تحولات جاری در یمن را با اوباما در میان گذاشت و بنابر اعلام کاخ سفید ارسال کمک‌های غیرنظامی آمریکا به ارزش 90 میلیون دلار به یمن بخشی از مذاکرات میان اوباما و پادشاه سعودی بوده است.

پادشاه عربستان همچنین در تماسی تلفنی با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه از افزایش تنش‌ در بیت المقدس ابراز نگرانی کرد.

وی به این دو مقام اروپایی گفت که از هتک حرمت مقدسات اسلامی توسط اسرائیل بسیار نگران است و خواهان توقف فوری این تجاوزات است.

ملک سلمان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز درباره تحرکات اخیر اسرائیل در بیت المقدس تلفنی گفت‌وگو کرد و دخالت سریع شورای امنیت در این قضیه را خواستار شد.

در همین راستا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که به زودی با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تمامی راه‌های ممکن برای جلوگیری از تخریب عامدانه‌ای که اسرائیل در قبال مسجدالاقصی در پیش گرفته را بررسی خواهند کرد.

وی همچنین در تماسی تلفنی با فرانسوا اولاند، توقف فوری خشونت‌ها در مسجدالاقصی و اقدامی جهانی برای ممانعت از هتک حرمت این مسجد را خواستار شد.

امیر قطر نیز به نوبه خود در تماسی تلفنی با محمد ششم، پادشاه مراکش اقدامات اسرائیل در قدس و مسجدالاقصی را بسیار خطرناک خواند و اقدامی عربی و جهانی برای توقف این نقض آشکار حقوق مسلمانان در قدس را خواستار شد.

دولت پاکستان نیز با تاکید بر ضرورت حل مساله فلسطین براساس توافقنامه‌های بین‌المللی، حمایت کامل خود را از تشکیل کشور فلسطین براساس مرزهای 1967 اعلام کرد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 94062716999
  • خبرنگار : 71430