طراحان صنعتی باید مشکلات و چالش‌های خود را بشناسند

یک طراح صنعتی، طراحی را به دلیل شکلی که به زندگی انسان‌ها می‌دهد کالبد دوم آنها دانست و ایده‌آل‌ترین حالت آن را زمانی توصیف کرد که ابزارهای طراحی شده، کمال کاربردی و زیبایی شناختی را داشته باشند.

یک طراح صنعتی، طراحی را به دلیل شکلی که به زندگی انسان‌ها می‌دهد کالبد دوم آنها دانست و ایده‌آل‌ترین حالت آن را زمانی توصیف کرد که ابزارهای طراحی شده، کمال کاربردی و زیبایی شناختی را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار تجسمی ایسنا، بابک امرایی دبیر «نشست طراحی صنعتی و زندگی روزمره» در این نشست که روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد گفت:زمانی که از زندگی روزمره سخن می‌گوییم از از زیستن در دو کالبد صحبت می‌کنیم، نخستین کالبد بدن فیزیولوژیکی انسان و کالبد دوم بدن طرحانه وی است.

کالبد دوم ما آنقدر در زندگی روزمره بدیهی شده است که با وجود اینکه بیشترین اثر را دارد کمترین توجه را دریافت ‌می‌کند.

امرایی یکی از حوزه‌هایی را که در ارتباط با طراحی و زندگی روزمره جایگاهی ویژه‌ دارد را فضاهای اجتماعی و به ویژه فضای شهری خواند و گفت: شهر مانند یک کالبد است که روح زندگی اجتماعی در آن جریان دارد و هر نقصی در این کالبد می‌تواند حیات اجتماعی بشر را با مشکل مواجه کند بنابراین اناین باید هرروز این فضا را بهتر کند.

دبیر نشست طراحی صنعتی و زندگی روزمره، با بیان اینکه طراحان صنعتی باید مشکلات و چالش‌های خود را بشناسند و به آن‌ها واقف باشند، گفت: رشته طراحی صنعتی به بن‌بست رسیده است زیرا که رویکرد استراتژی کیفیت‌گرا تا به حال در کشور ما نتیجه نداده است.

وی افزود: قرار نیست در رابطه با چالش‌ها و نارسایی‌های حوزه طراحی صنعتی صرفا گلایه شود بلکه مشکلاتی که زیاد تکرار شده‌اند باید شناسایی و اصلاح شوند برای این هدف باید مؤلفه‌های گوناگونی را بررسی کنند و برای بهبود آنها طرح ارائه دهند. این چالش‌ها آنقدر متنوع هستند که عملا یک تخصص طراحی قادر به محاسبه و برطرف کردن همه آنها نیست، از این رو باید چالش‌ها طبقه‌بندی شوند و هر طبقه یه کارشناسان آن سپرده شود.

امرایی عدم مشخص کردن هدف و چشم‌انداز،عدم درک نیاز صحیح، عدم استفاده از تفکر خلاق، نبود بهینه‌سازی روش‌شناسی در طراحی، فقدان منطق صنعتی و نبود سازوکار گروهی را از معضلات حال حاضر طراحان صنعتی در کشورمان خواند.

وی با بیان اینکه طراحی صنعتی برای تولیدات بالا کاربرد دارد، از طراحان این حوزه درخواست کرد مرزهای کاری خود را مشخص کنند و گفت: بسیاری از اوقات پیش می‌آید طراحان این حوزه زمان زیادی را برای انجام پروژه‌ای صرف می‌کنند سپس متوجه می‌شوند این کار آنها نیست حال این عدم تطابق می‌تواند دلیل مالی یا حرفه‌ای داشته باشد.

امرایی با اشاره به اینکه طراحی صنعتی هرروز نوتر می‌شود، گفت: هنوز کتاب‌های مهمی در این ازمینه هستند که بعد از بیست سال هنوز ترجمه نشده‌اند و در اختیار دانشجویان قرار نگرفته‌اند.

وی افزود:هر سال دانشجویان زیادی در مقطع کارشناسی ارشد طراحی صنعتی فارغ‌التحصیل می‌شوند اما هنوز هیچکس روی روش‌شناسی در طراحی کار نکرده است.

در بخش دیگری از این نشست آیدین مهدی‌زاده مدیرمسئول فصلنامه تخصصی طراحی صنعتی چهارباغ، گفت: با توجه به اینکه طراحی صنعتی رشته‌ای نو در دنیا محسوب می‌شود اما نمی‌توان سال‌های گذشته از آن را سالهای کمی دانست و کمتر تخصصی در دنیا به اندازه این رشته با مفهوم فرهنگ، تاریخ و بسترهای اجتماعی درگیر است.

وی با بیان مفهوم فرهنگ عامه به معنای آنچه که در باور و رفتار عموم مردم جامعه است، گفت: زمانی که قرار است برای ایرانی‌ها محصولی طراحی شود، باید به فرهنگ عامه آن توجه کرد.

مهدی‌زاده ادامه داد: فرهنگ عامه متعلق به کسی نیست و به سیاست و اقتصاد کاری ندارد بلکه نیازی است که از دل تاریخ عبور کرده و به ما رسیده است. برای مثال قاشق و طراحی آن در ابتدا یک نیاز عامه بوده است که اصالت آن به رومانی و قلب اروپا بازمی‌گردد.

وی ضمن اشاره به پیچیدگی فرهنگ گفت: اگر این پرسش را مطرح کنیم که انسان فرهنگ را می‌سازد یا فرهنگ انسان را به جوابی نخواهیم رسید زیرا این دو مدام در حال بازتولید یکدیگر هستند.

این استاد دانشگاه همچنین با بیان اینکه ممکن است فرهنگ خوب یا بد داشته باشیم اما جامعه بدون فرهنگ نداریم، از فعالان در حوزه طراحی صنعتی خواست تا سوار جریان فرهنگی بشوند و فرهنگ را بهبود ببخشند و گفت: خوشا به حال مردمی که فرهیختگانشان فرهنگ آن‌ها را رقم بزنند.

وی افزود: باید یک مقایسه انجام بدهیم و ببینیم چقدر طراحان کشورمان روی مردم تاثیرگذار هستند و چقدر طراحان خارجی با استفاده از تبلیغات و بازاریابی و سریال‌های ماهواره‌ای روی فرهنگ ما تاثیر گذاشته‌اند؟ چرا نباید دانشجویان ما به دنبال طراحی سفره عقد یا طراحی سفره هفت‌سین بروند؟ چرا از 200 میلیون مصرف سالیانه روسری در ایران فقط پنج درصد آن طراحی داخلی است؟

مهدی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اهمیت طراحی صنعتی در زندگی روزمره گفت: در طراحی صنعتی از نظریه سخن به میان آوردن سخت است و حتی در این حوزه حجم کتاب‌ها نسبت به کتاب‌های دیگر حوزه‌ها کمتر است زیرا که طراحی هنری کاربردی است و با زندگی روزمره درهم تنیده است.

وی ادامه داد: اگر رشته‌های گرافیک و صنایع دستی گاهی از زندگی روزمره جدا شوند در طراحی صنعتی هیچ‌گاه این اتفاق نخواهد افتاد.

در بخش پایانی این نشست نیز بابک یوسف‌شاهی (طراح صنعتی) به ارائه چند نمونه از طراحی های خود در فضای شهری پرداخت و گفت: درک و شناخت محصول و استفاده صحیح از آن از جمله مسئولیت‌های استفاده‌گر نسبت به یک طراحی است و اگر این نگاه در مردم شکل بگیرد نه تنها در فضای شهری بلکه به بهینه‌سازی تمامی ابعاد زندگی‌شان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بهینه‌سازی آن کمک می‌کند.

وی همچنین گفت: پیچیدگی و درهم تنیدگی مفاهیم در کنار وسعت دید مسئولان شهری هیچ توجیهی برای انفعال و عدم حضور برای پژوهش، خلاقیت، ایجاد تنوع طراحان صنعتی در پروژه‌های شهری باقی نخواهد گذاشت.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94062616664
  • خبرنگار : 71544