معاون بنیاد مهدویت تشریح کرد

موانع رسیدن به وحدت و راه‌کارهای رفع آن

معاون بنیاد مهدویت گفت: یکی از موانعی که سبب می‌شود جوامع اسلامی به وحدت نرسند حکام برخی از کشورهای اسلامی هستند که آنها تابع استکبارند.

معاون بنیاد مهدویت گفت: یکی از موانعی که سبب می‌شود جوامع اسلامی به وحدت نرسند حکام برخی از کشورهای اسلامی هستند که آنها تابع استکبارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «خداوند در آیه 103 سوره آل عمران خطاب به بندگان می‌فرماید "وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ "» اظهار کرد: برای رسیدن به وحدت جوامع اسلامی باید به این آیه از قرآن بسیار توجه کنند.

وی افزود: مسلمانان باید بدانند که وحدت سبب رشد در تمام زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود و با وحدت یک نگاه عبودیتی به انسان دست می‌دهد و ضرورت رسیدن به وحدت در بین بزرگان جامعه شیعه و سنی به وضوح دیده می‌شود. برای رسیدن به وحدت در بین علمای شیعه بزرگانی همچون سید جمال‌الدین اسد آبادی، امام موسی صدر، امام راحل و اکنون هم نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری به این اصل بسیار تاکید داشته و دارند.

معاون مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: در بین بزرگان اهل سنت هم بزرگانی همچون شیخ محمود شلتوت بسیار بر رسیدن به وحدت تاکید کرده‌اند و شیعه را به عنوان یکی از مذاهب پنج گانه خود معرفی کرده‌اند.

نصوری خاطرنشان کرد: با نگاه به تاریخ می‌بینیم که تمام علمای شیعه و سنی به دنبال وحدت بودند و علت توجه به این امر این است که اگر می‌خواهیم ساختار سیاسی و اجتماعی مسلمانان حفظ شود باید به دنبال رسیدن به وحدت باشیم. وحدت است که اختلافات ساختاری را از بین می‌برد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر وحدت روی مذاهب گفت: اعتلای اسلام و ماندگاری تمدن ناب اسلامی در جهان امروز به دلیل وحدت بین مذاهب و ادیان بوده است که در تمام مراحل احترام متقابل را حفظ کرده‌اند. رسیدن به وحدت به معنای پذیرفتن اعتقاد سایر مذاهب و دست کشیدن از اعتقادات خودمان نیست ولی باید با توجه به مشترکات به یک اتحاد و وفاق برسیم تا در سراسر جهان پرچم الله اکبر، لااله الاالله و محمدرسول‌الله را بالا ببریم.

معاون بنیاد مهدویت عنوان کرد: اینکه بزرگان مذهب شیعه در جاهایی این اجازه را می‌دهند که شیعیان پشت امام جماعت سنی‌ها نماز خود را ادا کنند یکی از اقدامات برای رسیدن به وحدت است.

نصوری در ادامه با بیان این‌که «پس از اینکه مشخص شد که مبانی دینی مشترک داریم باید بدانیم که چه کسانی هستند که از این اختلافات سود می‌برند» گفت: این موضوع را در دو حیطه می‌شود مطرح کرد یکی بحث نظری و دیگری بحث عملی. در بحث نظری باید گفت که برخی از رهبران و گروه‌های مخالف وحدت با اعتقاد نداشتن به مبانی دینی می‌خواهند اختلافات را بیشتر کنند تا مسائل به همان شکلی که خودشان می‌خواهند مطرح و اجرا شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری سرچشمه ترویج این تفکرات غلط را فعالیت استعمارگرانی مثل انگلیس می‌دانند که می‌خواهند مشکل ایجاد کنند و از آن طرف هم گروه‌هایی مثل داعش و القاعده می‌خواهند به این مشکلات دامن بزنند که آنها هم دست‌پروده استعمار هستند و خود اهل سنت هم آنها را قبول ندارند.

وی افزود: در نگرش عملی هم جهل نسبت به یکسری از مبانی دینی سبب بروز اختلافات می‌شود.

این کارشناس مهدویت ادامه داد: در عمل نیز برخی به آثار مثبت وحدت توجهی ندارند و نمی‌دانند که رسیدن به وحدت می‌تواند چه آثار مثبتی برای آنها به دنبال داشته باشد و می‌توانند به رشد برسند و وجود این افراد کج فهم و متعصب سبب می‌شود که استعمارگران به اهداف خود برسند.

نصوری در ادامه با اشاره به این‌که «برای رسیدن به وحدت موانعی وجود دارد که باید برداشته شود» گفت: یکی از موانعی که سبب می‌شود به وحدت نرسیم تحریف اسلام است که برخی درصدد هستند اسلام را وارونه جلوه بدهند و همواره اسلام را در فیلم‌های خود یک اسلام خشن جلوه می‌دهند و می‌خواهند بگویند در دین اسلام وحشت و بی‌عدالتی است. در حالی که این امر اصلا در اسلام وجود ندارد و آنها می‌خواهند با وارونه نشان دادن اسلام به اهداف خود برسند و در پشت تمام این رفتارها فلسفه‌ای خاص وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به نامه‌ای که مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی نوشتند، گفت: مقام معظم رهبری در این نامه خطاب به جوانان اروپایی گفتند که خودتان مطالعه کنید و ببینید که اسلام دین خشونت نیست ما نه تنها در دین و بین مسلمانان به این امر قائل نیستیم بلکه معتقدیم که تمام بشریت باید نسبت به هم احترام متقابل داشته باشند. پس می‌توانیم بگوییم که یکی از عواملی که سبب می‌شود به وحدت نرسیم همین وارونه جلوه دادن اسلام است.

معاون مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: یکی دیگر از موانعی که سبب می‌شود جوامع اسلامی به وحدت نرسند حکام برخی از کشورهای اسلامی است که آنها تابع استکبار هستند و کشورهایی مثل قطر و عربستان و برخی دیگر از ممالک اسلامی از این قبیل کشورها هستند. آنها می‌گویند که ما حاکم کشور اسلامی هستیم و حتی خود را خادم حرمین شریفین معرفی می‌کنند ولی اگر به زندگی و رفتار آنها بنگریم می‌بینیم که زندگی و ظاهر رفتاری و خانوادگی آنها هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و رفتار آنها نشان از تبعیت از حاکمان استکبار جهانی دارد و همین مسئله مانع رسیدن به وحدت جوامع اسلامی می‌شود.

نصوری ادامه داد: مانع بعدی که سبب می‌شود جوامع اسلامی به وحدت نرسند تحجر و مقدس‌نمایی برخی از افراد است که در جامعه دستوراتی مثل قمه زنی و رفتارهای نادرست را ترویج می‌دهند در حالی که خیلی از رفتارهایی مثل قمه زنی و برخی از رفتارهای نادرست دیگر از سوی مراجع تقلید منع شده است و تکرار آنها از سوی افراد مقدس نما سبب بروز مشکلاتی می‌شود. همچنین برخی از روشنفکران در دین که بین وهابیت زیاد است یکسری از مطالبی را بیان می‌کنند که در شأن یک جامعه اسلامی نیست. مانع بعدی رسیدن به وحدت لجاجت برخی از افراد است که از روی هوا و هوس و با تنگ نظری در امور سیاسی دخالت می‌کنند و همین لجاجت آنها باعث می‌شود که به وحدت نرسیم.

وی در ادامه با اشاره به راه حل‌هایی برای رسیدن به وحدت در جوامع اسلامی گفت: یکی از راه‌های رسیدن به وحدت تبیین درست ارزش وحدت در جوامع اسلامی است که باید این مطلب را از دیدگاه قرآن مطرح کنیم و افراد جوامع اسلامی بدانند که پیامبر(ص) و قرآن و ائمه (ع) همواره بر این اصل بسیار تاکید داشته‌اند و باید ارزش وحدت را در جامعه پررنگ کنیم.

وی گفت: یکی دیگر از راه‌ها بیان برکات وحدت است و مسلمانان باید بدانند که رسیدن به وحدت پیامدهای بسیار بسیار مثبتی برای آنها به دنبال دارد و به آنها بگوییم که غربی‌ها با رسیدن به وحدت به چه نتایج مثبتی رسیدند پس ما هم با رسیدن به وحدت می‌توانیم به اهداف خود برسیم. در جوامع اسلامی به بیان آسیب‌های اختلاف بپردازیم و مردم باید بدانند که وجود اختلاف در بین آنها سبب می‌شود که دچار مشکلات زیادی شوند و خاستگاه اختلاف و پیامدهای منفی آن را بیان کنیم.

معاون مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: مراودات و رفت‌وآمدهای علمی و مذهبی و گفت‌وگو بر اساس احترام متقابل می‌تواند در جوامع اسلامی سبب رسیدن به وحدت شود. در خیلی از مواقع شیعه و سنی از اختلافات و مبانی هم خبر ندارند و اگر خبر داشته‌ باشند اختلافات به حداقل می‌رسد در نتیجه گفت‌و‌گو می‌تواند بسیار تاثیر داشته باشد.

نصوری گفت: اصالت دادن به مبانی اصیل دینی و جلوگیری از توهین و فحاشی یکی دیگر از عواملی است که سبب رسیدن به وحدت می‌شود. برخی از فحاشی‌ها و برداشت‌های غلط از مواردی مثل اینکه فلان کار را انجام بدهید تا فلان حاجت و یا فلان جایگاه را بگیرید سبب می‌شود که به اختلاف برسیم. باید این رفتارها را از بین برد ترویج این گونه افکار سبب می‌شود که اختلاف و تفرقه بالا برود. اکنون ما در یک فضای باز جهانی و خانه‌ای شیشه‌ای زندگی می‌کنیم و هر رفتاری که داشته باشیم همه با خبر می‌شوند پس برای رسیدن به وحدت باید مراقب رفتارهای خود باشیم و در هر جایی هر حرفی را نزنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که «بیان سابقه تاریخی و الگوهای وحدت اسلامی می‌تواند تاثیر زیادی در رسیدن به وحدت داشته باشد» ادامه داد: باید افرادی همچون سیدجمال‌الدین اسدآبادی و سایر عالمان شیعه و سنی را معرفی کنیم که آنها چگونه برای رسیدن به وحدت تلاش می‌کردند. آگاهی بخشی به مسلمانان از طریق رسانه‌ها می‌تواند در رسیدن به وحدت بسیار تاثیر داشته باشد. امروزه ابزارهای مجازی یکی از مسائلی است که باعث ایجاد اختلاف می‌شود. غرب با تبلیغات رسانه‌ای و فیلم‌ها و ابزارها می‌خواهد سبب بروز اختلافات شود که مسلمانان باید بر ابزارهای رسانه‌ای مسلط شوند و تبلیغات مثبت خودشان را برای رسیدن به وحدت بالا ببرند.

معاون مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: عالمان دینی می‌توانند از طریق برگزاری کنگره و همایش به یک همبستگی برسند که بهتر است مرکزیت این همایش‌ها در مکه و یا مدینه منوره باشد و بزرگان شیعه و سنی گرد هم جمع شوند و به یک وحدت و همدلی برسند. شناسایی کانون‌های فساد و طرد آنها می‌تواند در رسیدن به وحدت تاثیرگذار باشد.

وی گفت: در جوامع شیعه و سنی علمای متعصب و افراطی داریم که از آبشخور انگلیس تامین می‌شوند و اینها کتاب‌های غلط زیادی نوشته‌اند که باید آنها را شناسایی و معرفی کرد و با افشاگری که صورت می‌گیرد جهل را از بین برد و در جهت توسعه وحدت گام برداشت.

نصوری ادامه داد: یکی دیگر از راه‌کارهایی که برای رسیدن به وحدت کارآمد است افزایش برنامه‌ها و مسائل تربیتی است یعنی اینکه برنامه‌های تربیتی را در سیستم تربیتی آموزش و پرورش، مهدهای کودک و دبستان خود بگنجانیم و این آموزش‌های خود را به زبان‌های مختلف ترجمه کرده و به سراسر دنیا ارسال کنیم و از ترویج برنامه‌هایی که سبب بروز اختلاف می‌شود جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۷:۴۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94062515743
  • خبرنگار : 71461