شبح افغانستان گزینه‌های نظامی کرملین را در سوریه محدود می‌کند

خاطرات ناکامی ارتش شوروی در افغانستان همچنان در یاد مردم روسیه باقی مانده است و به گفته کارشناسان روسی، همین امر استقرار حجم عظیمی از نیروها در سوریه را غیرقابل تصور می‌کند.

خاطرات ناکامی ارتش شوروی در افغانستان همچنان در یاد مردم روسیه باقی مانده است و به گفته کارشناسان روسی، همین امر استقرار حجم عظیمی از نیروها در سوریه را غیرقابل تصور می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته پایگاه خبری کریستین ساینس مانیتور، براساس گزارش‌های متعدد، روسیه مشارکت خود در جنگ داخلی سوریه را شدت بخشیده است و ممکن است حملاتی هوایی علیه نیروهای مخالف نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه انجام دهد.

اما به رغم فعالیت روسیه در سوریه، طیف گسترده‌ای از کارشناسان امنیتی روسیه تاکید دارند که اهداف نظامی این کشور به دلیل ذهنیتی که در میان مردم روسیه وجود دارد، محدود می‌شود: "سندروم افغانستان".

سندروم مذکور اثر مشابه جنگ ویتنام بر مردم آمریکا را داشت. مداخله دردناک شوروی در افغانستان از 1979 تا 1989 جان 15 هزار نیروی شوروی را گرفت و موجب هراس نسلی از روس‌ها و فروپاشی آن شد. این ناکامی همچنین باعث شد تا نظر مردم روسیه درباره استفاده از نیروهای نظامی در خارج از مرزها تغییر کند.

الکساندر گراژدانکین، معاون مرکز نظرسنجی مستقل لوادا می‌گوید: مردم روسیه نمی‌خواهند که ارتش آنها در عملیات‌ نظامی فعال در هیچ کجای جهان شرکت کند.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که درباره مساله اوکراین، اکثر روس‌ها از سیاست رسمی این کشور که می‌گذارد نیروهای داوطلب و سایر انواع کمک‌ها برای شبه نظامیان جدایی طلب برود حمایت می‌کنند.

گراژدانکین می‌گوید: نظرسنجی‌ها قاطعانه نشان می‌دهد که آنها نمی‌خواهند نیروهای روسیه به اوکراین بروند.

رویکرد کنونی مبنی بر مطرح شدن احتمال اعزام نیروهای روسی به سوریه ممکن است منفی باشد.

الکساندر گولتس، از کارشناسان نظامی مستقل می‌گوید: سوریه برای پیش از 40 سال مشتری مسکو بوده و در هر زمانی که می‌خواست تعداد بسیاری از نیروهای روسیه برای آموزش و مشاوره به سوریه می‌رفتند.

روسیه یک ایستگاه نیروی دریایی را در طرطوس و سایر تاسیسات جمع آوری اطلاعات در سایر مناطق را برای چندین دهه حفظ کرده است.

به گفته گولتس، آنچه ظاهرا جدید است ساخت یک پایگاه روسی در نزدیکی لاذقیه است و ممکن است که هلی کوپترها و جنگنده‌های روسی از آنجا حملاتی را علیه شبه نظامیان تروریست داعش انجام دهند.

وی می‌گوید: گمان می‌کنم که این فعالیت جدید به سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل ارتباط دارد؛ جایی که وی قرار است درباره پیشنهاد خود برای تشکیل ائتلاف بزرگ ضد تروریستی که روسیه بخش مهمی از آن خواهد بود صحبت کند. بنابراین آنها تلاش می‌کنند تا فعالیت بیشتری داشته باشند و نشان دهند که جدیت دارند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94062113210
  • خبرنگار : 71402