پاسخ امارات و اردن به انتقادها درباره عدم پذیرش آوارگان سوری

در پی انتقادهای گسترده از کشورهای عربی به دلیل بستن درهای کشورهای‌شان به روی پناهجویان سوری، امارات از مواضع خود در خصوص پذیرش آوارگان جنگی دفاع کرد و اردن نیز اعلام کرد که مرزهایش به روی آوارگان سوری باز است.

در پی انتقادهای گسترده از کشورهای عربی به دلیل بستن درهای کشورهای‌شان به روی پناهجویان سوری، امارات از مواضع خود در خصوص پذیرش آوارگان جنگی دفاع کرد و اردن نیز اعلام کرد که مرزهایش به روی آوارگان سوری باز است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفاع امارات از مواضع خود در این مساله پس از انتقاد برخی کشورها از عدم عملکرد کافی این کشور و سایر کشورهای نفت‌خیز حوزه خلیج فارس در خصوص پذیرش پناهجویان جنگی مطرح شده است.

دولت امارات در بیانیه‌ای ادعا کرد که برای بیش از 100 هزار آواره سوری که از سال 2011 وارد این کشور شده‌اند، مجوز اقامت صادر کرده است و بیش از 242 هزار تبعه سوری هم‌اکنون در این کشور زندگی می‌کنند.

دولت امارات از بیان جزئیات درخصوص دوره روادید این افراد خودداری کرده است.

در این بیانیه آمده است: امارات پرداختن به این مساله به صورت مداوم و انسان‌دوستانه به همراه شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود را یکی از اولویت‌ها در مساله سیاست خارجی می‌داند.

امارات یکی از مقاصد مهم کارگران خارجی و تجار از سراسر جهان از جمله خاورمیانه است. مجوز اقامت در این کشور عمدتا بسته به کارفرما یا اقامت اعضای خانواده است. این کشور اجازه اقامت بدون محدودیت در این کشور یا دریافت شهروندی را برای هیچ‌کس نمی‌دهد.

امارات ادعا کرده که به جز تمدید روادید، از سال 2012 حدود 530 میلیون دلار نیز به صورت کمک انسان‌دوستانه برای بحران سوریه هزینه کرده است.

شبکه العربیه نیز اعلام کرد که نیروهای گارد مرزی اردن از ابتدای بحران سوریه تا سال جاری میلادی بیش از 536 هزار آواره سوری را از 45 نقطه مرزی به کشور راه داده‌اند و طی سال جاری میلادی تعداد آنها به بیش از 10 هزار تن رسیده است.

فرمانده نیروهای گارد ملی اردن گفته است که مرزهای اردن به روی پناهجویان سوری باز است و اولویت این نیروها استقبال از آوارگان به ویژه زنان، کودکان و افراد مسن است. میزان پناهندگی سوری در این کشور به 51 درصد از زنان و 40 در صد از کودکان می‌رسد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94062012673
  • خبرنگار :