مسکو در قبال اسد موضعش را تعییر نمی‌دهد

وزارت خارجه روسیه انتشار اخباری مبنی بر تغییر موضع مسکو نسبت به بحران سوریه و آینده اسد و نیز برخی خبرها مبنی بر توافق مسکو و واشنگتن برای سرنگونی وی را تکذیب کرد. در همین راستا یک روزنامه عبری نیز از تصمیم روسیه برای افزایش کمک‌ها به اسد ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه روسیه انتشار اخباری مبنی بر تغییر موضع مسکو نسبت به بحران سوریه و آینده اسد و نیز برخی خبرها مبنی بر توافق مسکو و واشنگتن برای سرنگونی وی را تکذیب کرد. در همین راستا یک روزنامه عبری نیز از تصمیم روسیه برای افزایش کمک‌ها به اسد ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، ماریا زاخاروف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای برخی گزارش‌های منتشر شده مبنی بر دستیابی مسکو به توافقی با واشنگتن و ریاض در مورد سرنگونی بشار اسد را اوهام و ساختگی توصیف کرد و گفت: به نظر می‌رسد برخی از محافل سیاسی غرب با وجود پیامدهای منفی اشتباهات خود که هر روز پیش از قبل برای آنها آشکار می‌شود باز هم نمی‌توانند از این اشتباهات درس عبرت بگیرند.

وی ادامه داد: دخالت آشکار در امور خاورمیانه منطقه بی‌ثباتی را شکل داده که با گسترش خطر تروریسم و افراطی گری، قاره اروپا مستقیما تهدید می‌شود.

زاخاروف افزود: هزاران پناهنده از کشورهایی که غرب تلاش کرده سیستم اجتماعی خود را در آنها پیاده کند اکنون خواهان ورود به اتحادیه اروپا هستند که مهمترین آنها پناهندگان کشورهای سوریه، لیبی، عراق، یمن و افغانستان هستند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: به نظر می‌رسد کسانی که تلاش می‌کنند با انتشار این اخبار جعلی روسیه را در این مسیر شکست خورده قرار دهند قصد دارند که روسیه را مسئول بخشی از بحران خاورمیانه و خطری که امنیت کشورهای اروپا و کل جهان را تهدید می‌کند، جلوه دهند.

زاخاروف تاکید کرد: ما در هیچ توافقی درباره سرنوشت کشورها شرکت نمی‌کنیم هرگز روسای دیگر کشورها را تعیین نمی‌کنیم و هرگز با همدستی با یک طرف برای برکناری دیگری تلاش نمی‌کنیم به ویژه در مورد سوریه و دیگر کشورهای منطقه که مردم آنها خود توان تعیین سرنوشتشان را دارند.

زاخاروف با اشاره به اینکه مسکو همچنان معتقد است بیانیه ویژه ژنو در خصوص سوریه باید به صورت غیرمشروط اجرا شود گفت: روسیه می‌خواهد همه شرکایش به اصول و قوانین بین‌المللی که این بیانیه بر پایه آن تنظیم شده از جمله احترام به حاکمیت ملی کشورها پایبند باشند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به انتشار مضمون تماس تلفنی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با جان کری، همتای آمریکایی‌اش و ابراز نگرانی آمریکا از احتمال افزایش و تقویت حضور نظامی روسیه در دمشق اعلام کرد که وزیر روسیه در تماسی تلفنی به همتای آمریکایی خود ابلاغ کرده که روسیه هرگز از مساله تجهیز ارتش سوریه به اسلحه برای مبارزه با خطر تروریسم نمی‌ترسد.

در این راستا روزنامه عبری زبان هاآرتص نیز نوشت: خبرهایی که در هفته گذشته منتشر شد از افزایش گسترش کمک‌های نظامی روسیه به دمشق خبر می‌دهند تا جایی که احتمالا نیروهای هوایی و جنگنده‌های روس در راستای حفظ دولت اسد به کار گرفته خواهند شد.

این روزنامه نوشت: در ماه ژوئن گذشته گزارشی از سوی مرکز اطلاعات اسرائیل مبنی بر تصمیم قطعی ایران و روسیه برای حفظ اسد با وجود شکست‌های متعدد در ماه‌های اخیر منتشر شد.

طبق این گزارش، دو کشور ایران و روسیه تصمیم دارند که ابزار آلات جنگی دیگری را به دست بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برسانند و اطلاعات نظامی را به عنوان بخشی از عملیات مبارزه با تشکیلات انقلابی مختلف که قصد سرنگونی اسد را دارند در اختیار دولت دمشق قرار دهند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94061710749
  • خبرنگار : 71496