دست یافتن به توافق مقدماتی ایران و گروه کشورهای 1+5 بیشک با تحولات بسیاری همراه خواهد بود. این تحولات بهطور قطع چارچوبها و فضای تجاری کشور را نیز متاثر کرده و بر کم و کیف تبادلات تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای جهان سایه خواهد انداخت.
به گزارش خبرنگار ایسنا، اگرچه هنوز چند ماهی از ورود نخستین هیات اروپایی به ایران سپری نشده اما جاذبه های تجارت با ایران، مسوولان و دولتمردان اروپایی را در مسیر ماراتن و شراکت تجاری با ایران قرار داده است.
تازهترین گزارشها از اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری نشان میدهد که در سه ماه نخست امسال حضور هیاتهای بازرگانی خارجی در ایران 133درصد افزایش یافته است. بر این اساس در سه ماه نخست سال گذشته 159 بازرگان در قالب شش هیات از هشت کشور جهان وارد ایران شده بودند که این ارقام در مدت مشابه امسال به 207 بازرگان در قالب 14 هیات از 12 کشور افزایش یافت.
اما بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت هیاتهای تخصصی ورودی به ایران از کشورهایی مثل سوئیس، آلمان، اتریش، آفریقای جنوبی، چین، ترکیه، ژاپن، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان، لبنان و عراق بودند که در مدت حضور خود در ایران از ظرفیتهای تجاری ایران بازدید و در مورد گسترش همکاریها با همتایان ایرانی خود مذاکره کردند.
هیاتهای نام برده شده، همزمان با رویدادهای بینالمللی- تخصصی از جمله نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز و پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و علوم آزمایشگاهی، حمل و نقل و صنایع ریلی، کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع دستی پذیرش شدند.
باید گفت، افزایش مشتریان تجاری ایران نشانگر این موضوع است که بستر ایران آمادگی دارد که در بخش سرمایهگذاری مشترک و همچنین سرمایهگذاری در زمینه صادرات، پذیرای شرکای خارجی باشد و در این راستا هیات هایی نیز بر اساس زمانبندیهای انجام شده به کشورهای هدف اعزام میشوند.
اعزام هیات تجاری _ بازاریابی به آلمان در مهرماه
اما پیش از تحریمها کشور آلمان دومین شریک تجاری ایران بود که بعد از آمدن هیاتی از آلمان به کشورمان در ماه گذشته، قرار شد هیات تجاری _ بازاریابی ایرانی در روزهای 16 تا 22مهرماه همزمان با برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی در آلمان به این کشور اعزام شوند.
در این رابطه رییس مجمع عالی واردات با ارزیابی از سفر هیات تجاری آلمانی به ایران که به منظور گسترش روابط تجاری دو کشور در زمینههای مختلف انجام شد اظهار کرد: حضور هیاتهای مختلف تجاری در کشور باعث میشود که روابط تجاری ما تنها به چهار یا پنج کشور معطوف نباشد، چرا که این کشورها همواره منافع خودشان را در نظر گرفتهاند.
برخوردار با اشاره به نتایج توسعه روابط تجاری با سایر کشورها ادامه داد: در زمینه سرمایهگذاریهای مشترک میتوانیم انتقال تکنولوژی، به ویژه تکنولوژی مدیریتی را دنبال کنیم. متاسفانه به دلیل تحریم در این سالها تکنولوژی مدیریتی ما هم سطح تکنولوژی بینالمللی نیست. نیاز است که ماشینآلاتمان را به خطوط جدید تجهیز کنیم تا کارخانههایمان تبدیل به کارخانههای صادرات محور شوند.
دریافت تکنولوژی از آلمان و صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این کشور
همچنین در جریان سفر هیات آلمانی به تهران، دریافت تکنولوژی از آلمان و صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این کشور مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت، آلمانیها در بخش خدمات تجربه خوبی دارند و ما میتوانیم تعامل خوبی با آنها داشته باشیم و از طرفی حوزه ترانزیت نیز برای آنها بسیار مهم است و ما نیز در اسناد بالادستی به این موضوع پرداختیم و به آلمانیها گفتیم که در زیرساختهای ترانزیتی فعالیت کنند، چون یکی از محورهای توسعه صنعتی در آلمان استفاده از خط آهن است و آنها سرمایهگذاری سنگینی در این حوزه انجام دادهاند.
خسروتاج گفت: در بخش های نفت، گاز و معدن کمبودهای زیادی داریم، بنابراین اگر بتوانیم زنجیره ارزش این سه محصول را کامل کنیم مورد استقبال آلمانیها قرار میگیرد که این موضوع به صادرات کمک خواهد کرد.
نکته قابل تامل اینجاست که با توجه به هدفگذاری 10 میلیارد دلاری در زمینه حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و آلمان، حداکثر همکاریهای اقتصادی بین دو کشور در بخش کالا در سال گذشته دو میلیارد و 800 میلیون دلار بود که از این میزان 350 میلیون دلار صادرات کالا صورت گرفته است. در این میان مهم ترین اقلام صادراتی به آلمان در سال گذشته شامل فرش، زعفران، پسته و خرما و در بخش دام صادرات روده بوده است.
زمینههای همکاری با ایران از نگاه وزیر اقتصاد و انرژی آلمان
در این رابطه وزیر اقتصاد و انرژی آلمان نیز صنایع ماشینسازی، خودروسازی، پتروشیمی، انرژیهای سنتی، بهینهسازی بهرهوری از انرژی، محیط زیست و بازیافت زباله را از زمینههای همکاری با ایران عنوان کرده است.
گفتنی است که در سال گذشته نیز 17 هیات تجاری و بازرگانی متشکل از فعالان بخشهای اقتصادی و تجاری ایرانی عازم کشورهای هدف شدند تا با برقراری رابطه با همتایانشان، گسترش حجم مبادلات تجاری را هدفگذاری کنند و علاوه بر این آموزش رایزنان در دستور کار قرار گرفت تا با شناخت بیشتری وارد بازار کشور محل ماموریت خویش شوند و در نقش حلقهای واسط، بازرگانان و تجار دو کشور را با هم آشنا کنند.
انتهای پیام