یک عکاس معتقد است موضوعیت جنگ با پایان یافتن آن تمام نمیشود و علاوه بر حفظ و نمایش اسناد آن دوران میتوان با رویکردی معاصرتر به این موضوع پرداخت.
مهدی مقیمنژاد در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، دربارهی لزوم راهاندازی موزهای برای عکسهای باقیمانده از دوران جنگ، اظهار کرد: اهمیت هشت سال دفاع مقدس بهعنوان یک واقعه مهم در تاریخ معاصر سرزمین ما، ناگفته پیداست. این موضوع به معنی زنده نگه داشتن حافظه جنگی است و عکسها و فیلمهای مستند باقیمانده از آن دوران، بخشی از این حافظه هستند.
او ادامه داد: در زمینهی جمعآوری و نمایش اسناد تصویری دوران جنگ، تجربههایی مثل باغ - موزه دفاع مقدس را داشتهایم، اما آنطور که به نظر میرسد، این تجربهها موفق نبودهاند. قرار بود این مکان محلی برای ارائهی آثار مربوط به جنگ باشد، اما در عمل، بازخورد خاصی از این ماجرا ندیدهایم و این سوال مطرح میشود که چنین مکانی تا چه حد توانسته آنچه را که باید، به مخاطبانش عرضه کند؟ فکر میکنم موزه صلحی که در تهران و زیر نظر هلال احمر فعالیت میکند، بُرد موثرتری نسبت به باغ - موزه دفاع مقدس در رابطه با همپوشانی موضوع و روابط با کشورهای دیگر داشته است.
این عکاس همچنین به خلاء وجود یک موزه برای نگهداری و نمایش اسناد جنگ اشاره کرد و گفت: با وجود هزینهی نجومی که برای ساخت باغ - موزه دفاع مقدس در نظر گرفته شده، متأسفانه تاکنون موضوع و محتوای جنگ در آن به صورت تخصصی پی گرفته نشده است؛ بنابراین همچنان این خلأ احساس میشود که ما باید مکان و موزهای برای آرشیو و نمایش عکسهای جنگ داشته باشیم. فکر میکنم یکی از دلایلی که باعث شده است این مکان نتواند آن طور که باید به موضوع جنگ بپردازد این است که آدمهای متخصصی در این حیطه کار را در دست نگرفتهاند.
مقیمنژاد دربارهی اهمیت وجود موزهها نیز اظهار کرد: با اینکه در حال حاضر موزهها و گالریهای مجازی زیاد هستند و علاقهمندان بهصورت آنلاین و آفلاین میتوانند به آنها مراجعه و بهصورت فراگیر از آثار هنری دیدن کنند، اما همچنان فیزیک موزهها اهمیت دارد. درست است که موزهها مکانهای بهخصوصی در شهرهای خاص هستند، اما از این نظر که به یک موضوع رسمیت میبخشند، جایگاه و اهمیت زیادی دارند.
او همچنین به فعالیت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس یکی از حرفهایترین و سیستماتیکترین انجمنهای عکاسی کشور است که آرشیو طبقهبندی و خوبی از بخشی از عکسهای دوران جنگ تهیه کرده است. افراد خیلی خوبی در این انجمن کار را به دست گرفته و تاکنون چند کتاب مجزا و تخصصی از آثار عکاسان جنگ منتشر کردهاند.
این عکاس همچنین با بیان اینکه « در رفتوآمدهایی که به انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس داشتهام، به کار آنها اعتقاد پیدا کردم» افزود: کسانی که در این انجمن فعالیت میکنند از بچههای جبهه و جنگ هستند و یک مجموعه متخصص و قابل احترام را تشکیل دادهاند.
مقیمنژاد در ادامه به اهمیت پیگیری موضوع جنگ پس از پایان آن توسط هنرمندان و علاقهمندان به این بحث اشاره کرد و گفت: موضوعیت جنگ با پایان آن تمام نمیشود. یکی از گرایشهای عکاسی در دنیا «عکاسی پس از جنگ» است. در این گرایش، عکاسان و علاقهمندان پس از پایان جنگ، پیامدها و تبعات مرتبط با آن را دنبال و مجموعههای ارزشمندی را به مخاطب ارائه میکنند. در کشور ما نیز جسته و گریخته کارهایی توسط برخی افراد انجام شده است.
این عکاس افزود: در این دوران عکاسان میتوانند بدون توجه به الزاماتی که در دوره جنگ به آنها نیاز بود، نقادانهتر به موضوع نگاه کنند. مهدی منعم با پیگیری وضعیت قربانیان جنگ و محسن راستانی با بازسازی فضای جنگ در بخشی از پروژه «خانواده ایرانی» فعالیتهایی را در این زمینه داشتهاند. ما به شدت نیازمند داستانهای عکاسی پس از جنگ هستیم و میتوانیم به شکلهای دیگر و رویکردهای معاصرتر و هنریتر با این موضوع مواجه شویم.
انتهای پیام