شوهانی در گفت‌وگو با ایسنا:

مجلس دلیلی برای رد برجام ندارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی بهترین راهکار است گفت که در این شرایط دولت با ارائه لایحه‌ای نظر مجلس در مورد تایید یا رد برجام را اخذ کند چون ورود به جزییات برجام خلاف نص صریح توافقنامه است.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی بهترین راهکار است گفت که در این شرایط دولت با ارائه لایحه‌ای نظر مجلس در مورد تایید یا رد برجام را اخذ کند چون ورود به جزییات برجام خلاف نص صریح توافقنامه است.

احمد شوهانی درگفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه مجلس تنها می‌تواند برجام را تایید و یا رد کند، اظهار کرد: اگر حتی قرار به بررسی برجام در مجلس باشد باز هم مجلس نمی‌تواند در جزییات آن تغییراتی ایجاد کند همان طورکه مجلس آمریکا نیزنمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه نگاه عده‌ای در مجلس بررسی بند به بند برجام و به دنبال آن ایجاد تغییرات است، گفت:ورود به جزییات برجام در صحن علنی خلاف نص صریح توافقنامه است بنابراین مجلس تنها می‌تواند نسبت به تایید یا رد برجام اعلام نظر کند، چون نمی‌توان روال بررسی طرح‌ها و لوایح را در مورد برجام طی کرد.

شوهانی با بیان اینکه بهتر است نظر مجلس در مورد برجام بعد از اعلام نظر مجلس آمریکا مطرح شود، گفت: مجلس آمریکا به نمایندگی از مجالس سایر کشورهای عضو 1+5 به بررسی برجام ورود کرده و در نهایت نظرش را اعلام می‌کند.

وی در مورد عواقب اعلام نظر مجلس در مورد برجام اظهار کرد: با توجه به اینکه توافقنامه وین بسیار خوب و با در نظر گرفتن منافع ملی است، مجلس بر اساس منافع ملی تصمیم‌گیری می‌کند، همان‌طور که در طول دوسال گذشته و در جریان مذاکرات همراهی کرد، بنابراین می‌توان گفت که دراین برهه نیز مشکلی به وجود نمی‌آید.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نظرات مختلفی در مجلس برای ورود به توافق وجود دارد، گفت که عده‌ای معتقدند که طبق قانون تمامی توافقنامه و عهدنامه‌ها باید به تصویب مجلس برسد و در مقابل عده دیگری معتقدند که با ورود شورای عالی امنیت ملی دیگر نیازی به مصوبه مجلس نیست.

شوهانی ادامه داد: بنده معتقدم که با توجه به زمان باقی مانده تا پایان مهلت بررسی برجام در کنگره، مجلس باید بند به بند آن را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت به تایید و یا رد آن بپردازد با این توضیح که اگر نظر مجلس مبتنی بر تایید برجام باشد دولت می‌تواند آن را اجرایی کند و در غیر این صورت دولت نباید اجرایی کند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از تصمیم مجلس به اقدام طرف مقابل برمی‌گردد، گقت: با توجه به اینکه تواقفنامه با حفظ خطوط قرمز، منافع ملی را لحاظ کرده است دیگر دلیلی ندارد که مجلس آن را رد کند اما اگر کنگره برجام را رد کند قطعا مجلس شورای اسلامی نیز واکنش نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94052614707
  • خبرنگار : 71234