فرماندار همدان مطرح کرد

ماندگاری در روستاها نیازمند توجه به ایجاد اشتغال پایدار

فرماندار همدان با تاکید بر ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، گفت: ماندگاری جمعیت در روستاها علاوه بر شاخص‌های توسعه نیازمند توجه به ایجاد اشتغال پایدار است.

فرماندار همدان با تاکید بر ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، گفت: ماندگاری جمعیت در روستاها علاوه بر شاخص‌های توسعه نیازمند توجه به ایجاد اشتغال پایدار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، علی تعالی امروز دوشنبه 22 تیر در نشست با دهیاران شهرستان همدان، اظهار کرد: اگر نتوانیم اشتغال پایدار را در روستاها ایجاد کنیم قطعا پایداری جمعیت در این نقاط نیز نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه حجم بالایی از روستاییان دارای انشعاب بدون کنتور هستند، تصریح کرد: حجم بالایی از روستاییان انشعاب آب شرب بدون کنتور دارند که دهیاران باید با هماهنگی آبفار ظرف چند ماه آینده نظام‌مند کنند.

وی روستا را یکی از ارکان مهم جامعه دانست و گفت: زنده بودن جامعه به حیات روستا بستگی دارد و دهیاران به عنوان مدیران روستاها نقش سرنوشت‌سازی در توسعه این مناطق دارند.

تعالی بیان کرد: ما روستا را به عنوان موجود زنده به حساب می‌آوریم چرا که اگر بخواهیم جامعه توسعه متوازنی داشته باشد باید جامعه روستایی این توسعه و آبادانی را درک کند.

فرماندار همدان عنوان کرد: امروز دولت یازدهم در توزیع اعتبارات به منظور توازن و تعدیل اعتبارات، از محل ماده 180 اعتبار خوبی برای روستاها تخصیص داده که نشان‌دهنده توجه و رویکرد دولت به آبادانی روستاها است و امیدواریم با دو برابر شدن اعتبارات ماده 180 بتوانیم کمک‌های خوبی به روستاها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در بخش‌های آب، برق و گاز اقدامات خوبی در روستاها انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: شاخص‌های توسعه در روستاها در سطح بالایی قرار دارد به‌طوری‌که 98 درصد روستاهای گازرسانی شده و تنها دو درصد باقی‌مانده اما شاخص اشتغال بحث قابل توجهی است.

تعالی تصریح کرد: در بحث اشتغال روستاها نیازسنجی انجام گرفت و آموزش‌های لازم در این زمینه توسط فنی و حرفه‌ای صورت گرفت.

وی با تاکید بر ایجاد کسب و کارهای کوچک در روستاها اظهار کرد: دهیاران ظرفیت روستاها و علایق روستائیان را شناسایی کنند تا کسب و کارهای کوچک متناسب با اقلیم روستاها راه‌اندازی شود.

وی بیان کرد: روی آوردن به ایجاد واحدهای تولیدی بزرگ سیاست دولت و مدیریت استان نیست چرا که کسب و کارهای بزرگ فرهنگ روستایی را تحت تثیر قرارداده و از طرفی کشاورزی را از رونق می‌اندازد.

فرماندار همدان تاکید کرد: امروز دولت به دنبال ایجاد کسب و کارهای کوچک در روستاها است تا از مهاجرت جلوگیری شود.

تعالی با بیان اینکه در عرصه اشتغال سیاست دولت توسعه عرصه‌های اشتغال متناسب با ظرفیت روستاها است، گفت: در برخی از روستاها استعداهای خوبی در جوانان وجود دارد که دهیاران باید این استعدادها را شناسایی کنند.

وی با اشاره به اینکه دهیاران انتظارات مردم را با واقعیت‌های موجود تنظیم کنند، افزود: در زمانی که دولت یازدهم سکان اجرایی را تحویل گرفت به علت نزول قیمت نفت و خالی بودن خزانه اعتبارات وضعیت خوبی نداشت و توانست با اعمال انضباط پولی درآمد و هزینه‌های خود را مدیریت کند بنابراین دهیاران باید با توجه به این وضعیت انتظارات مردم را با واقعیت‌های موجود تنظیم کنند.

وی تصریح کرد: وضعیت اقلیم استان تغییر کرده و کارشناسان اعلام کردند منابع آب کاهش یافته است بر این اساس یکی از وظایف دهیاران فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف آب در روستاها است و مردم را در خصوص مصرف آب توجیه کنند.

فرماندار همدان با بیان اینکه بحران آب یکی از اساسی‌ترین تهدیدات جامعه روستایی است، خطاب به دهیاران تاکید کرد: در تعاملات با مردم و روستاییان بحران آب یکی را به عنوان یکی از مسائل مهم مد نظر داشته باشند و به آن‌ها گوشزد کنند چرا که اگر مردم از وضعیت آگاه شوند قطعا رعایت خواهند کرد.

تعالی یکی از گله‌های متدوال روستائیان را عدم پاسخگویی دهیاران عنوان کرد و گفت: بسیاری از روستائیان گله‌مند هستند که دهیاران وقت کافی برای پاسخگویی به مسائل نمی‌گذارند در حالی‌که دهیار فرماندار یک روستا محسوب می‌شود بنابراین دهیاران باید وقت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ تیر ۱۳۹۴ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 94042212272
  • خبرنگار :