طرح همکاری وزارتخانه‌های ارشاد و آموزش‌وپرورش

اعتبار 860 میلیونی برای راه‌اندازی کتابخانه کلاسی در مدارس کشور

مراسم رونمایی از طرح تجهیز کتابخانه کلاسی مدارس ابتدایی استان‌ها و مناطق مرزی کشور با حضور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت پژوهش فرهنگی آموزش و پرورش در دبیرستان مفتح برگزار شد.

مراسم رونمایی از طرح تجهیز کتابخانه کلاسی مدارس ابتدایی استان‌ها و مناطق مرزی کشور با حضور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت پژوهش فرهنگی آموزش و پرورش در دبیرستان مفتح برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم که صبح امروز - دوشنبه 22 تیرماه - برگزار شد، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه این رونمایی تنها یک نمایش نیست، عنوان کرد: این کار به عنوان دریچه‌ای برای گشایش برگزار شد. دغدغه کتاب‌خوانی دغدغه اساسی است. مخاطره امروز، اطلاعات گذری و پراکنده‌ای است که از طرف رسانه‌ها به فرد می‌رسد و دانش، عمق پیدا نمی‌کند و پایدار نمی‌شود. این امر باعث این می‌شود که به مطالعه بیش از پیش نیازمند شویم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مدرسه حداقل 12 تا 14 سال عمر افراد را دربرمی‌گیرد و این دقیقا سنی است که درونی شدن عادات صورت گرفته، مدرسه می‌تواند کتاب‌خوانی را در انسان درونی کند. چند مرحله از طرح کتاب‌خوانی در مدارس گذشته است. "یاد یار مهربان" و برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار منطقه از این دست فعالیت‌ها بود. باقی مراحل ادامه خواهد داشت.

صالحی در ادامه گفت: بزرگترین ویترین کتاب‌خوانی، ده‌ها هزار مدارسی هستند که ما از آنها غفلت می‌کنیم. برای دیده شدن کتاب باید از مدارس استفاده شود. یکی از شعارهای این حرکت این است که هیچ کلاسی بدون کتابخانه نباشد. از جذابیت‌های طرح تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مناطق محروم این است که در دسترس بودن کتاب‌ها باعث می‌شود دانش‌آموزان هر لحظه کتاب را ببینند و عطش‌اش برای خواندن آن افزایش پیدا کند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه متناسب بودن کتاب‌ها با پایه سنی و کلاس باعث برقراری ارتباط بیشتر می‌شود، گفت: پیش‌تر مدارس یا کتاب‌دار نداشت یا کتاب‌داران با دانش‌آموز و نیازهایش آشنا نبودند. در این طرح معلم هدایت‌کننده کتاب و کتاب‌خوانی می‌شود. البته تأسیس کتابخانه‌های کلاسی به معنی کم اهمیت کردن کتابخانه مرکزی مدارس نیست. آموزش و پرورش، ناشران و معاونت فرهنگی با همکاری یکدیگر، کتاب‌ها و مناطق را انتخاب کردند.

وی در پایان بیان کرد: اولویت مکانی با مناطق محروم است. چشم‌انداز ما این است که تا پایان سال گام‌های بعدیِ تجهیز ادامه پیدا کرده تا همه کلاس‌های مدارس کتابخانه کلاسی داشته باشند. این ایده به مشارکت‌پذیری بیشتری نیاز دارد. شهرداری، خیّران، اولیاء و دانش‌آموزان نیز باید همکاری کنند. اگر مشارکت بیشتر شود، کتاب‌ها هم بیشتر خواهند شد. با توجه به اینکه کتاب‌ها به زودی فرسوده می‌شوند باید به فکر جایگزین بود. مدرسه باید پایگاه ترویج کتاب‌خوانی باشد. ما باید چشم‌انداز پنج ساله‌ای ترسیم کنیم، زیرا هرچه زمان جلوتر می‌رود آسیب‌ها بیشتر خواهند شد و افراد از کتاب بیشتر فاصله می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم «همایون امیرزاده» ضمن بیان اینکه مشکلاتی در تخصیص اعتبار وجود دارد، گفت: اعتبار این طرح هشت میلیارد و 600 میلیون ریال است که سه میلیارد ریال آن را آموزش و پرورش، سه میلیارد را معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و دو میلیارد و 600 میلیون ریال آن را ناشران تأمین کردند.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه افزود: این طرح در 16 استان همچون گیلان، اردبیل، مازندران، خوزستان، آذربایجان، خراسان شمالی و خراسان رضوی و گلستان که شامل 65 منطقه عشایری و 125 منطقه روستایی است، اجرا خواهد شد. 1700 واحد آموزشی با 175 هزار جلد کتاب تجهیز خواهد شد. معدل ریالی هر آموزشگاه 500 هزار تومان است.

در ادامه مراسم حمیدرضا کفاش نیز در سخنانی گفت: برای انتخاب کتاب‌ها تیم پژوهشی از سازمان آموزش و پرورش تشکیل شد تا کتاب‌های مناسب برای هر پایه انتخاب شود. این تیم پژوهشی در مراحل برگزاری نمایشگاه‌ها و تجهیز کتابخانه‌ها ما را همراهی کردند. این طرح از استان‌های کم برخوردار مرزی و عشایری شروع خواهد شد. در لیست مناطق اسم‌هایی بود که در تمام سال‌های خدمتم در آموزش و پرورش بار اول بود که می‌شنیدم.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش درباره تاثیر معلمان در کتابخانه‌های کلاسی تشریح کرد: در این طرح کتاب‌های مرتبط در دسترس دانش‌آموزان و معلمان است. در همین راستا معلم می‌تواند کتاب‌ها را فهرست و کنترل کند و زمانی اختصاص دهد تا بچه‌ها در کلاس کتاب را نقل کنند. در صورتی که همه کتاب‌ها خوانده شود، کلاس در فهرست تجهیز مجدد قرار می‌گیرد.

در پایان این نشست، صالحی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد این کتاب‌ها بیشتر حوزه‌های آموزشی را در نظر می‌گیرند و توجه چندانی به حوزه ادبیات داستانی و شعر نشده گفت: حوزه ادبیات داستانی و شعر نیز مورد توجه دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت ارشاد است. نگاه ما در این طرح صرفا آموزشی نیست، بلکه سعی داریم کتاب‌های حوزه‌های مختلف که مرتبط و موازی با برنامه‌ آموزشی دانش‌آموزان هستند و به نوعی می‌توانند مکمل اطلاعات و دانش آنها باشند را در اختیارشان قرار دهیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ تیر ۱۳۹۴ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 94042212237
  • خبرنگار :

برچسب‌ها