جتگ تمام عیار ایرباس با یک خلبان تازه‌کار

نخستین هواپیمای برقی که عرض کانال انگلیس را پیمود، کدام است؟

یک خلبان فرانسوی مستقل با شرکت ایرباس بر سر این که کدام یک افتخار پروازدادن نخستین هواپیمای برقی در کانال انگلیس را دارند، رقابت دارد.

یک خلبان فرانسوی مستقل با شرکت ایرباس بر سر این که کدام یک افتخار پروازدادن نخستین هواپیمای برقی در کانال انگلیس را دارند، رقابت دارد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این خلبان به نام «هوگو دووال» با هواپیمای خود به نام Cricri و همچنین شرکت ایرباس با پروازدادن هواپیمای برقی E-fan عرض این کانال را با موفقیت طی کردند، اما بر سر این موضوع که کدام یک از این دو نخست عرض کانال را پیمودند، بحث و مشاجره است.

هواپیمای ایرباس ظرف 40 دقیقه عرض کانال را پیمود و دووال نیز سوار بر هواپیمای تک‌سرنشینه Cricri این عمل را چند ساعت پیش از ایرباس انجام داد.

چنانچه هواپیمای مورداستفاده دووال واقعا برقی بوده باشد، نام وی در تاریخ ثبت خواهد شد، زیرا این خلبان زودتر از هواپیمای ایرباس عرض کانال را پیمود.

کانال انگلیس یا کانال «مانش» قسمتی از اقیانوس اطلس است که این اقیانوس را به دریای شمال وصل می‌کند و در شمال فرانسه و جنوب انگلیس قرار دارد. طول این کانال حدود ۵۶۰ کیلومتر و عرض آن از ۲۴۰ کیلومتر در عریض‌ترین نقطه تا ۳۴ کیلومتر در تنگه دوور متغیر است. مساحت کانال انگلیس در مجموع حدود ۷۵ هزار کیلومتر مربع است.

هواپیمای E-fan متعلق به شرکت ایرباس است و از شهر لید در انگلستان تا بندر کاله در شمال فرانسه به پرواز در آمد و توانست عرض این کانال را بپیماید.

این هواپیما فقط با باتری کار می‌کند و چون از آب یا نفت استفاده نمی‌کند، گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌کند. وزن این هواپیما 590 کیلوگرم و طول آن شش متر عنوان شده است.

چون دووال اجازه برخاست از کاله را نداشت، یک هواپیمای کمکی که با سوخت کار می‌کرد و 100 کیلوگرم وزن داشت، در آغاز سفر آن را همراهی کرد. اما از همان ابتدا هواپیمای دووال از آن جدا شد و به طور مستقل به دوور رفت و دوباره به کاله بازگشت و فرود ایمنی را در آنجا داشت.

دووال اعلام کرد هواپیمایش در سفر 52 کیلومتری خود به سرعت 150 کیلومتر در ساعت رسید.

مقامات ایرباس که در کاله گرد هم آمده بودند تا فرود E-fan را جشن بگیرند، درباره موفقیت دووال اظهار نظر نکردند.

ایرباس قصد دارد سال 2017 هواپیمای E-fan را به بازار عرضه کند و در حالی که این هواپیما هم‌اکنون فقط دو صندلی دارد، ایرباس به دنبال بزرگ‌تر کردن آن است.

هدف این شرکت، ساخت هواپیماهای 100 سرنشینه هیبریدی-برقی در آینده است و تا 15 سال دیگر می‌تواند به این موفقیت دست یابد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ تیر ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 94042111128
  • خبرنگار : 71456