رحیم‌پور: سیاست ایران گسترش و تحکیم روابط مثبت با همسایگان خود است

نشست سران سازمان همکاری شانگهای با حضور سران کشورهای عضو و ناظر (10 کشور در سطح رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر) و نمایندگان دیگر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در شهر اوفای روسیه برگزار شد.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای با حضور سران کشورهای عضو و ناظر (10 کشور در سطح رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر) و نمایندگان دیگر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در شهر اوفای روسیه برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه که در این نشست حضور داشت ضمن تشکر از پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای برگزاری نشست‌های سران سه سازمان بریکس، همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی که در دو روز گذشته برگزار شد، آن را به منزله حرکتی به سوی جهان چندقطبی دانست.

رحیم‌پور افزود: مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 از حساس‌ترین و مهم‌ترین مذاکرات در قرن 21 است که می تواند موجب صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و از بیانات روسای کشورها در این جلسه مبنی بر حل مسئله هسته‌ای ایران تشکر کرد.

معاون آسیا اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه گفت: سیاست ایران گسترش و تحکیم روابط مثبت با همسایگان خود است که نیمی از اعضای سازمان نیز جزو همسایگان آبی، خاکی و تاریخی ایران هستند. بنابراین سازمان و اعضایش برای ایران اهمیت زیادی دارند و در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند.

رحیم‌پور بر سه رکن پراهمیت سازمان همکاری شانگهای یعنی گسترش تجارت، ترانزیت و امنیت تاکید کرد و گفت: این سازمان برای جمهوری اسلامی ایران نیز دارای اهمیت اساسی است. همچنین روابط جمهوی اسلامی ایران با اعضای سازمان در سال 2014 به حدود 90 میلیارد دلار رسیده است که پس از رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص رکن دوم یعنی حمل و نقل و ترانزیت تاکید کرد: ایران همواره نقش مهمی در جاده ابریشم قدیم و شاه‌راههای منطقه داشته و در این راستا از طرح های "یک کمربند- یک جاده " و همچنین بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا(AIIB)توسط رئیس جمهور چین حمایت می‌نماید.

وی در موضوع امنیت نیز با اشاره به ابتکارات و اقدامات ثبات‌بخش ایران در منطقه ، به پدیده افراط‌گرایی اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با این پدیده پیشرو و ابتکار بین‌المللی داشته است و این در حالی است که در غرب ایران داعش و در شرق ایران طالبان حضور دارند که برای مبارزه با آن‌ها هزینه های جدیدی بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است.

معاون آسیا اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه با بیان این که ایرانی‌ها معتقد به دین اعتدالی و به ویژه اسلام صلح طلب بوده و در مسیر آن حرکت می کنند، افزود: هزینه های فراوان مالی و جانی جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر قابل توجه و فراوان بوده و باید بر تداوم سیاست مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای با امضای اسنادی توسط اعضای اصلی و صدور یک بیانیه پایان یافت و ریاست دوره ای این سازمان برای یک سال از روسیه به ازبکستان واگذار شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۰ تیر ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94042010630
  • خبرنگار : 71405