مدیرعامل شرکت توسعه عمران ایلام تاکید کرد:

لزوم ایجاد بازارچه کوله‌بری در مرز مهران

مدیرعامل شرکت توسعه عمران ایلام گفت: با ایجاد بازارچه کوله‌بری در مرز مهران و رونق اقتصادی منطقه، بدون شک با بازگشت شمار قابل توجهی از مهاجرکنندگان به استان مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت توسعه عمران ایلام گفت: با ایجاد بازارچه کوله‌بری در مرز مهران و رونق اقتصادی منطقه، بدون شک با بازگشت شمار قابل توجهی از مهاجرکنندگان به استان مواجه خواهیم شد.

قدرت جمشیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: یکی از راه‌های تامین معیشت مردم در شهرهای مرزی و دارای پایانه صادراتی، بازارهای کوله‌بری است که می‌تواند برای اقشار ضعیف و متوسط آن شهرها در نزدیک مرز منبع درآمد باشد.

وی با بیان اینکه مبادلات کالا در مرز توسط افراد بومی به خصوص مردم روستاهای حاشیه مرز در 3 دسته طبقه‌بندی می‌شوند، افزود: مردمان حاشیه مرز (پیشگامان)، روستاهای پیرامون مرز (پشتیبان) و شهرهای اطراف، محل داد و ستد و تامین نقدینگی (مدیریت) این 3 دسته را تشکیل می‌دهند. این مناطق مشمول بازار کوله‌بری هستند که البته مدیریت کارها در شهر انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه عمران ایلام اضافه کرد: این فرآیند سبب رشد و شکوفایی اقتصاد و بهبود وضعیت اجتماعی، رفاهی و معیشتی خواهد شد. مهم‌ترین مسئله، جذب جمعیت در آن مناطق به شمار می‌آید چرا که در حال حاضر در برخی از شهرها و روستاها رشد منفی جمعیت(مهاجرت) را شاهد هستیم.

جمشیدیان با اشاره به اینکه بین 150 تا 160 هزار نفر از مردم استان، در تهران مستقر و فعال هستند، خاطرنشان کرد: ایجاد بازارچه کوله‌بری در مرز بین‌المللی مهران می‌تواند موجب ورود نیروی کار از سایر استان‌های کشور به مهران شده و رشد جمعیت را به همراه داشته باشد.

وی، بازارچه‌های کوله‌بری را یکی از بخش‌های فعال در بازارهای مرزی، اعلام و عنوان کرد: یک سوم مرز غربی کشور در محدوده استان ایلام قرار دارد که تاکنون به خوبی از آن بهره‌مند نشده‌ایم.

مدیر عامل شرکت توسعه عمران ایلام در تشریح مزیت‌های بازارچه‌‎های کوله‌بری گفت: ارتباط متقابل بین مردم مناطق (ارتباط استان ایلام با استان‌های همجوار کشور عراق)، رونق اقتصادی، افزایش ضریب ایمنی منطقه، شکوفایی استعدادهای منطقه‌ای، جذب جمعیت و رشد مثبت آن از مزیت‌های ساخت بازارچه‌های کوله‌بری است.

جمشیدیان ادامه داد: استان‌های کرمانشاه و کردستان سال‌هاست که از این ظرفیت در مرزهای خود استفاده می‌کنند که تاثیر آن در سطح درآمد و اشتغال این مناطق لمس می‌شود. در شهری مانند جوانرود در استان کرمانشاه میزان تبادل کالا و مراودات تجاری علاوه بر رونق زندگی مردم منطقه و جذب مردم برای خرید تا حد قابل توجهی رونق گردشگری را در منطقه ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: ما قبل از جنگ تحمیلی مراودات خوبی با شهرهای همجوار خودمان در کشور عراق داشتیم و خیلی از کالاهایمان را از این مناطق تامین می‌کردیم. متاسفانه بعد از جنگ این روند کاملا قطع شد. شهرهای مرزی با احداث بازارچه‌های کوله‌بری رونق می‌گیرند. به عنوان مثال شهر بانه در استان کردستان تا قبل از ایجاد بازارچه کوله‌بری یکی از مناطق بن‌بست این استان بود ولی در حال حاضر نام بانه در سراسر کشور برای همگان آشناست.

مدیرعامل شرکت توسعه عمران ایلام با اشاره به اینکه کارت‌های الکترونیکی مرزنشینان در واقع همان کارت‌های پیله‌وری مرزی هستند، عنوان کرد: متاسفانه ماهیت این کارت‌ها هنوز برای مردم به درستی جانیفتاده است. دستگاه‌های متولی از جمله سازمان صنعت و معدن باید تعریف صحیحی از این کارت‌ها برای مردم مناطق مرزی داشته باشد. هنوز هیچ تبلیغی در این زمینه صورت نگرفته در حالیکه این کارت‌ها یکی از مولفه‌های فعالیت در بازارچه‌های کوله‌بری است.

جمشیدیان به تلاش‌ و پیگیری‌های مستمر استاندار ایلام برای ایجاد منطقه آزاد و بازارچه کوله‌بری در مهران، اشاره و بیان کرد: پیگیری این مباحث در سنوات گذشته در استان فراموش شده بود که در حال حاضر، در دولت و در تیم مدیریتی استان به صورت جدی پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه عمران ایلام تاکید کرد: با ایجاد منطقه ویژه زیرساخت‌هایی ایجاد می‌شود که فرودگاه و راه‌های دسترسی از جمله این مولفه‌هاست. نباید فراموش کرد که در دنیای امروز حرکت به سمت انرژی‌های نو مهم‌ترین اولویت است.

جمشیدیان، مرز بین‌المللی مهران را فرصتی بزرگ برای استان دانست و گفت: در دولت خیلی به موضوع سرمایه‌گذاری توجه می‌شود که در استان ایلام مدیریت ارشد استان بیش از هر موضوع دیگر آن را پیگیری می‌کند. سرمایه‌گذاری بازوی خوبی برای اقتصاد استان بوده که اشتغال‌زایی را به همراه خواهد داشت. در مناطق آزاد تجاری خرده‌فروشی داریم و این در حالی است که در مناطق ویژه خرده‌فروشی وجود ندارد. ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران در دولت به تصویب رسید و اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی شدن است که ادامه روند کاری آن به قدرت چانه‌زنی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی باز می‌گردد.

مدیرعامل شرکت توسعه عمران ایلام، برخی از مناطق آزاد در کشور را از رسیدن به اهداف خود ناکام دانست و ادامه داد: مناطق آزاد باید تجاری و صنعتی باشند ولی متاسفانه الان فقط تجاری شده‌اند و از صنعتی بودن فاصله گرفته‌اند. فاصله گرفتن مناطق آزاد از صنعتی شدن به حدی است که در کل این مناطق در کشور تنها 500 واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که در اینجا باید گفت که یکی از چالش‌های منطقه آزاد این است که تولید رونق کمی دارد و بیشتر خروج ارز صورت می‌گیرد.

وی به بازار عراق برای تولیدات صادرات محور در استان، اشاره و اضافه کرد: عراق یک بازار مصرف کننده است و کسی می‌تواند در آن موفق باشد که محصولش قیمت و کیفیت مطلوب داشته باشد. امکان‌سنجی براساس تقاضاست و تولید طبق نیاز صورت نمی‌گیرد. هر چند واحد صنعتی در ایلام ایجاد می‌شود و از تسهیلات بانکی نیز استفاده می‌کند ولی هنوز کارخانه وارد فاز تولید نشده باید اقساط بانکی را پرداخت کند که بعد از کوتاه‌ترین زمان ممکن پلمب می‌شود.

وی تاکید کرد: می‌توان گفت که مشکل صنعت ما در ایلام این است که شروع کار ما از واحد بزرگ به کوچک است در حالی که باید روند حرکتی ما از کوچک به بزرگ باشد و نباید فراموش کرد که برخی از صنعتگران ما افرادی هستند که دانش و اهلیت کار را ندارد و به همین دلیل شهرک‌های صنعتی در استان به خانه باغ تبدیل می‌شوند و این وضعیت به این خاطر اتفاق می‌افتد که صنعت استان از یک الگوی موفق پیروی نمی‌کند و اهلیت افراد نیز در زمان واگذاری طرح‌ها سنجیده نمی‌شود و می‌توان نتیجه گرفت که تولید در استان ایلام علمی نیست.

وی گفت: مناطق آزاد دولتی هستند و دست بخش خصوصی از آنجا کوتاه است، این در حالی است که همه دنیا به سمت بخش خصوصی می‌رود ولی در کشور ما این بخش خیلی کم‌رنگ است.

جمشیدیان به طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، اشاره و تاکید کرد: اگر این طرح‌ها به خوبی اجرایی شوند موفقیت‌های بزرگی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۰ تیر ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 94042010528
  • خبرنگار :