پرتی 23 درصدی آب در سمنان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از هدررفت آب در این استان کم‌آب خبر داد و گفت: میزان پرتی آب در این استان 23.1 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از هدررفت آب در این استان کم‌آب خبر داد و گفت: میزان پرتی آب در این استان 23.1 درصد است.

محمد طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، افزود: میزان تولید آب در این استان بیش از 54 میلیون مترمکعب است.

وی با بیان این‌که سرانه تولید آب برای هر خانوار در نرم کشوری 210 لیتر در شبانه‏‌روز است، افزود: سرانه تولید آب برای هر خانوار در استان سمنان 200 لیتر است. ضمن این‌که مصرف آب شهروندان در فصل گرم افزایش چشمگیری دارد که این رقم در حال حاضر و با بالارفتن حرارت هوا در استان به 350 لیتر برای هرنفر در شبانه روز رسیده است که رقم بالایی است و شهروندان استان و خصوصا شهروندان شهرهای سمنان، شاهرود و شهمیرزاد باید مدیریت کنند و مصرف خود را تا حد ممکن پایین بیاورند تا در تابستان به مشکلی بر نخوریم.

وی از فرسودگی شبکه و خطوط انتقال آب به عنوان یکی از مهم‌ترین علل پرتی آب در این استان یاد کرد و گفت: بیش از 700 کیلومتر از شبکه توزیع آب استان سمنان فرسوده بوده و نیازمند اصلاح و بروز رسانی است و برای بازسازی این حجم از شبکه که شامل حدود یک سوم کل شبکه توزیع استان است نیازمند اعتبارات زیادی هستیم که در شرایط فعلی اصلاح همه آنها در کوتاه مدت عملی نیست.

مدیرعامل شرکت آبفای استان سمنان، با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی و رفع فرسودگی شبکه و خطوط انتقال آب استان، اظهار کرد: برای بازسازی و اصلاح این حجم از شبکه توزیع، به بالغ بر 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

طاهری هم‌چنین از مصارف غیرمجاز مشترکین به عنوان یکی دیگر از مشکلات استان و عوامل پرتی آب یاد کرد و افزود: این معضل متاسفانه در برخی شهرها و بویژه در شهمیرزاد وجود دارد که در آن مشترکین از آب شرب، جهت آبیاری باغات و کشاورزی و فضای سبز استفاده می‌کنند و این در حالی است که همه صاحبان باغات و مزارع دارای حق‌آبه هستند.

وی ضمن دعوت مجدد از مردم برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب، تصریح کرد: خوشبختانه ما جز در سه چهار شهر استان که در آنها نیز میزان کمی کمبود آب داریم، در بقیه 19 شهر استان مشکل حادی وجود ندارد و با کمی دقت و صرفه‌جویی می‌توانیم از این شرایط کم آبی عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان از برنامه این استان برای تفکیک آب شرب از آب فضای سبز خبر داد و گفت: در حال حاضر 3.4 درصد از کل آب تولیدی استان سمنان، در بخش فضای سبز به مصرف می‌رسد و این در حالی است که این رقم در بسیاری از استان‌ها تا 10 درصد است.

وی به برنامه استان برای کاهش مصرف آب تولیدی در بخش فضای سبز شهر سمنان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها چهار دهم درصد آب مرکز استان در بخش فضای سبز به مصرف می‌رسد که رقم بسیار خوبی است و از این رو جای تقدیر دارد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۶ تیر ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94040602716
  • خبرنگار :