آخرین وضعیت ساختمان فیلم‌خانه ملی ایران

بودجه‌ی 6 میلیاردی این ساختمان را سرپا می‌کند

سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اگر پنج، شش میلیاردی که برای تکمیل ساختمان فیلمخانه ملی ایران مورد نیاز است، تأمین شود ظرف سه ماه این پروژه به پایان می‌رسد.

سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اگر پنج، شش میلیاردی که برای تکمیل ساختمان فیلمخانه ملی ایران مورد نیاز است، تأمین شود ظرف سه ماه این پروژه به پایان می‌رسد.

مسعود معمار در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا، درباره آخرین وضعیت تکمیل ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران توضیح داد: سال گذشته، کار تکمیل این ساختمان به حدود 95 درصد رسید و الان بیشتر قسمت‌های آن آماده است. بخش پایانی پروژه مربوط به تجهیزات تابلویی، چراغ و سیستم‌های ایمنی است که فقط چهار، پنج میلیارد تومان هزینه خرید آن‌ها می‌شود.

او گفت: مشکل ما در این بخش این است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی علیرغم اینکه شش میلیارد تومان تقاضا کرده بودیم، پروژه فیلمخانه را صفر کرده و در واقع آن را حذف کرده است. البته ما نسبت به این امر متعرض شدیم، اما گفته شد به دلیل اینکه سال مالی به پایان رسیده بود، آن را حذف کردند، این در حالی است که پروژه هنوز تکمیل نشده است.

معمار افزود: مسوولان مربوط در سازمان مدیریت به ما می‌گویند که این پروژه را خودتان تکمیل کنید و بعد آن‌ها هزینه‌ها را پرداخت خواهند کرد، اما پیمانکار فعلا توان پرداخت مالی ندارد؛ به همین دلیل به دنبال راهکاری هستیم تا بتوانیم هزینه مورد نیاز را از طریقی تأمین کنیم.

او تأکید کرد: اگر منابع مالی تأمین شوند سه ماهه پروژه فیلمخانه ملی ایران به پایان می‌رسد.

بازید کاراندیش و ایوبی از فیلمخانه

به گزارش ایسنا، اخیرا علی اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الله ایوبی،‌ رییس سازمان سینمایی هم از پروژه فیلمخانه ملی ایران بازدید کردند.

کاراندیش در این بازدید ضمن تاکید بر ضرورت وجود فیلمخانه در کشور گفت: کشور ما دارای صنعت سینما است و ضرورت داشتن فیلمخانه برکسی پوشیده نیست. متاسفانه در دوره‌ای کلنگ تعداد زیادی پروژه زده شد که منجر به تقسیم اعتبارات بین پروژه‌ها گردید؛ در نتیجه اغلب پروژه‌ها به صورت ناتمام باقی مانده و لازم است راهکارهایی برای تکمیل این پروژ‌ها خصوصا پروژه‌های دارای اولویت اندیشیده شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با مدیران سینمایی‌، طرح‌های عمرانی‌، برنامه و بودجه و مشاورین و مدیر پروژه اظهار کرد: متاسفانه به دلیل اتمام زمان پروژه‌، در بودجه 94 اعتباری برای فیلمخانه در نظر گرفته نشده است، لذا باید در نشست مشترک با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، راهکاری برای تخصیص اعتبار تکمیلی برای پروژه درنظر بگیریم.

براساس این گزارش،‌ ایوبی هم با تاکید بر ضرورت افتتاح پروژه فیلمخانه بیان کرد: فیلمخانه ملی ایران یکی از بزرگترین فیلمخانه‌های دنیاست، بنابراین باید از آن به خوبی نگهداری کرد.

او افزود: فیلمخانه باید در مکانی باشد که از هرگونه آسیب در امان باشد که با افتتاح مرحله به مرحله‌ی این پروژه می‌توانیم از فضاهای موجود برای آرشیو مکتوبات‌، عکس و سایر مستندات بهره بگیریم.

به گزارش ایسنا، فیلمخانه ملی ایران (واقع در محوطه موزه سینما) شامل دو ساختمان کتابخانه و آرشیو فیلم است که ساختمان کتابخانه مساحتی حدود هزارمترمربع، شامل سالن قرائت‌خانه و مخازن کتاب و ساختمان آرشیو با مساحتی حدود 6هزار مترمربع از نوع سازه بتنی ضد انفجار شامل اتاق‌های تخصصی تولید‌، نمایش و انبار فیلم و رستوران روباز و مسقف با سیستم‌های تاسیساتی جهت کنترل‌، تست و نمونه‌گیری هوای موجود در اتاق‌های سردخانه برای برسی میزان رطوبت و دما جهت سلامت فیلم‌ها است.

البته در این دیدار پیمانکار پروژه تعهد کرده است که چهار ماه بعد از دریافت اعتبار لازم پروژه را تکمیل و آماده بهره‌برداری کند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۵ تیر ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94040502417
  • خبرنگار : 71219