معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان مرکزی، گفت: فعالیتهای تابستانی مسئولیتپذیری و توسعه یادگیری از مدرسه به خانواده و یا جامعه را به دنبال خواهد داشت.
علی شیرخانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی- گفت: یکی از ویژگیهای آموزش و پرورش نوین، توجه خاص به فعالیتهایی است که دانشآموزان در خارج از کلاس و مدرسه انجام میدهند.
وی افزود: اینگونه فعالیتها با مشارکت دانشآموزان و معلمان انجام میگیرد و موجب غنای اوقات فراغت دانشآموزان میشود.
شیرخانی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش به دو شکل مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: یکی از اشکال این نهاد، آموزش و پرورش رسمی است که عمدتاً در مدرسه انجام میشود و بیشتر آموزش در قالب کتابهای درسی است.
معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان مرکزی، دومین شکل از آموزش و پرورش را آموزش و پرورش غیررسمی عنوان کرد که به کلاس و حتی گاهی به مدرسه محدود نمیشود و بیش از سایر عوامل به دلیل وجود مؤلفههای آزادی و اختیار در رشد همهجانبه دانشآموزان مؤثر است.
وی با اشاره به اینکه برنامههای اوقات فراغت امسال در پنج برنامه کلی تقسیمبندی شده است، افزود: برنامه اول در بعد برنامههای معرفتی، هویتی و بصیرتی شامل روخوانی و تجوید قرآن، آموزش نهجالبلاغه،تواشیح، اردوهای زیارتی و ... است.
شیرخانی افزود: برنامههای فرهنگی، هنری و علمی شامل برگزاری کلاسهای نقاشی، طراحی، خوشنویسی، داستاننویسی، موسیقی، سفالگری، سفرهآرایی، کلاسهای تقویتی و ... است.
معاون فرهنگی آموزش و پرورش استان ادامه داد: دسته سوم مربوط به مهارتهای خدماتی از جمله آشنایی و فراگیری مشاغل و مهارتها در فصل تابستان است.
وی یک بعد دیگر از کلاسهای تابستانی را کسب مهارتهای اقتصادی و اشتغالزایی دانست و گفت: تولید محصولات دانشآموزی و فروش در شبکه کانونهای فرهنگی هنری با ایجاد نمایشگاه از اهداف این بخش از برنامههای اوقات فراغت است.
شیرخانی یکی دیگر از برنامهها را برنامههای تربیتبدنی و سلامت ذکر و بیان کرد: کلاسهای متنوع ورزشی، امداد و نجات، بهداشت فردی و...در زمره این بعد از برنامهها قرار میگیرد.
وی در ادامه در رابطه با هدف از اجرای برنامههای اوقات فراغت تصریح کرد: فعالیتهای اوقات فراغت اهداف مختلفی را دنبال میکند که مهمترین آن غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان به منظور رشد همهجانبه شخصیت آنان و استمرار فعالیتهای پرورشی و فوقبرنامه سال تحصیلی در تابستان است.
وی در ادامه اظهار کرد: فعالیتهای اوقات فراغت از اوایل تیرماه آغاز شده و معمولاً طی هفت هفته در هر سه دوره تحصیلی برگزار میشود.
شیرخانی تصریح کرد: مناطق آموزشی استان با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای خود در صورت لزوم میتوانند مدتزمان این برنامهها را افزایش دهند.
وی خاطرنشان کرد: پیشبینی ما براساس تجربیات سنوات گذشته این است که امسال بیش از 35 هزار دانشآموز در 270 پایگاه تابستانی اوقات فراغت شرکت کنند.
شیرخانی در پایان گفت: پایگاههای تابستانی در کانونهای فرهنگی تربیتی، مدارس، دارالقرآنها، سالنهای ورزشی، اردوگاهها و پژوهشسراهای دانشآموزی تشکیل میشوند.
انتهای پیام