«نمایشگاهها چهرهی اجتماعی موزهها هستند، اما ایران در چیدمان فضای این چهرهی اجتماعی ضعف دارد، چهرههایی که بدون در نظر گرفتن «قصه»، «مخاطب»، «ابزار» و «فضا» چیده شده و به نمایش درمیآیند.»
به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، صالح فرامرزی از موزهداران موزهی علوم و فناوری است که ضعف در این چهرههای اجتماعی یعنی همان موزهها در ایران مدتها ذهنش را درگیر کرده بود، به همین علت تلاش کرد تا با برگزاری کارگاه آموزشی «نمایشگاه موضوعی از ایده تا اجرا» توسط عسل شاکری، کارشناس ارشد «طراحی نمایشگاه» از دانشگاه FIT آمریکا این بحث را در سطح جامعه و نمایشگاهها زنده کند و در نهایت نخستین کارگاه آموزشی تخصصی در مورد نمایشگاهها در ایران برگزار شد.
وی به بهانه برگزاری این کارگاه آموزشی که از سهشنبه تا پنجشنبه (26، 27 و 28 خرداد) در موزهی علوم و فناوری تهران برگزار شد، دربارهی نحوهی برگزاری این کارگاه به خبرنگار ایسنا توضیح داد.
او اظهار کرد: نمایشگاهها چهرهی اجتماعی موزهها هستند، فضاهایی که ایدهها و تحقیقها را در بستری مناسب با استفاده از عناصر تفسیری مانند رنگ، نور، صدا، نوشتهها و تصاویر برای مخاطبان آماده میکنند و هر میزان نمایشگاهها برای مخاطبان ملموستر باشند نتایج مثبت زیادتری به دست میآید.
وی نمایشگاههای امروزی را فضاهایی تجربهگرا دانست و ادامه داد: بدون در نظر گرفتن این اتفاق مهم نمایشگاه نتیجه مطلوب را نخواهد داشت، مخاطبان با هر سنی باید با دستیابی به یک تجربه مانند شاد شدن؛ تحت تاثیر قرار گرفتن، آگاهی و دانستن از نمایشگاه خارج شوند، از سوی دیگر برای ایجاد تجربه در مخاطب باید به چهار عنصر اصلی هر نمایشگاه یعنی «قصه»، «مخاطب»، «ابزار» و «فضا» توجه کرد.
او یکی دیگر از موارد مهم در ساختار نمایشگاهی را پرهیز از کلیگویی و انتخاب یک جزء از یک کل که بیشتر موضوعهای پویا و جذاب را شامل میشود، برای موضوع نمایشگاه دانست و افزود: این عوامل باعث ایجاد یک نمایشگاه تجربهگرا و ماندگار برای مخاطب میشود.
فرامرزی همچنین برگزاری این کارگاه را برای رسیدن به اهدافی مانند آشنایی شرکتکنندگان با نحوه اجرای یک پروژهی نمایشگاهی، آشنایی با شیوههای جدید نمایشگاهی در دنیا و به خصوص در آمریکا (نیویورک) به عنوان یکی از مراکز مهم هنر و نمایشگاههای هنری مدرن در دنیا، بحث و تبادل نظر در مورد شیوههای نمایشی در ایران و آمریکا، برگزاری گارگاه آموزشی به معنای واقعی و درگیر کردن شرکت کنندگان با موضوع کارگاه، ایجاد بستر لازم برای گردهم آوردن افراد مختلف که فعالیتهای نمایشگاهی دارند و آشنایی شرکتکنندگان با نمایشگاههای تجربهگرا و نحوهی اجرای آنها بیان کرد.
به گفتهی این کارشناس موزهداری در این کارگاه؛ حدود 100 نفر از موزهدارها، معماران داخلی، طراحان گرافیک، کارگردان تئاتر، روابط عمومی موزهها، مدیران موزهها، طراح صحنه، کارشناسان میراث فرهنگی، معلمها، راهنمایان تور و پژوهشگران شرکت داشتند.
انتهای پیام