پس از 10 سال فراغ؛ زنده رود به گاوخونی می‌رسد؟

دبیرانجمن دوستدار طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه با اشاره به تجمع اعتراضی هوارداران محیط زیست در مقابل شرکت میراب زاینده رود گفت: آب زنده‌رود پس از 10 سال به سمت گاوخونی جاری شده است و معتقدیم باید موانع جریان حق‌آبه تالاب برداشته شود.

دبیرانجمن دوستدار طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه با اشاره به تجمع اعتراضی هوارداران محیط زیست در مقابل شرکت میراب زاینده رود گفت: آب زنده‌رود پس از 10 سال به سمت گاوخونی جاری شده است و معتقدیم باید موانع جریان حق‌آبه تالاب برداشته شود.

رضا خلیلی ورزنه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: روز گذشته تعدادی از کشاورزان شرق و دوستداران طبیعت در مقابل شرکت میراب زاینده‌رود دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند چراکه معتقدند این شرکت در خصوص ساماندهی بستر رودخانه کوتاهی کرده و خواهان رسیدن هر چه سریع‌تر آب به تالاب گاوخونی هستند.

وی با اشاره به رهاسازی 40 میلیون متر مکعب آب برای حق‌آبه تالاب گاوخونی در روزهای اخیر از محل سد زاینده‌رود، تاکید کرد: متاسفانه آب زنده‌رود 10 سال است که از بند گلی بخش جلگه در مسیر طبیعی بستر رودخانه به سمت تالاب نیامده است.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه طول رودخانه از بند گلی تا تالاب گاوخونی حدود 90 کیلومتر است، افزود: در حال حاضر آب زنده‌رود تا 20 کیلومتری شهر ورزنه رسیده اما فاصله این شهر تا گاوخونی هم حدود 30 کیلومتر است.

خلیلی ورزنه تصریح کرد: برداشت آب از طریق چاه‌های حریمی و هم‌چنین وجود تونل‌ها حفر شده از بستر رودخانه به سمت مزارع از سرعت جریان آب به سمت گاوخونی کاسته که در همین راستا کشاورزان ورزنه نیز در روزهای گذشته با لودر اقدام به کور کردن این تونل‌ها کرده‌اند.

وی تاکید کرد: کشاورزان شرق در سال گذشته حدود 400 میلیون متر مکعب آب برای کشت غله گرفته‌اند و دیگر نباید حق‌آبه تالاب را برداشت کنند.

دبیرانجمن دوستدار طبیعت و میراث فرهنگی با انتقاد از نابسامانی در حریم و بستر رودخانه، ادامه داد: بسیاری از چاه‌ها در حریم شرق، یعنی از منطقه زیار تا ورزنه حدود 20 تا 30 سال قبل مجوز گرفته‌اند و متاسفانه زمین حریم رودخانه هم کشت شده است.

خلیلی ورزنه با بیان اینکه مجوز این چاه‌ها باید باطل شود، تاکید کرد: شرکت آب منطقه‌ای و شرکت میراب زاینده‌رود باید در ساماندهی بستر و حریم رودخانه به خصوص برای جریان سریع‌تر آب به سمت تالاب گاوخونی تلاش جدی کنند اما معتقدیم که این دو نهاد برای تحقق این امر نیازمند بودجه ای ملی هستند.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی کشاورزان شرق در نواحی بالادستی مانند زیار خود مکان تونل‌های حفر و لوله‌گذاری شده را نشان داده و جلوی آن را مسدود کردند چرا که آنان نیز خواهان احیا، حیات گیاهی و جانوری گاوخونی و همچنین جلوگیری از انتشار ریزگردهای سمی از آن هستند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 94033117542
  • خبرنگار :