وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه حتی در زیر تحریم ها نیز سیستم حمل و نقل ما به طور کامل فعال بود و با وجود محدودیتها، ما کنترل کامل حریم هوایی و سیستم حمل و نقل هوایی خود را داشتیم، بیان داشت: در سال گذشته تعداد پروازهای بین المللی از حریم هوایی ایران به 2 برابر افزایش یافت و پروازهای بین المللی در تهران 18 درصد بیش از سال گذشته بوده است.
به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در سفر به پاریس در پاسخ به این سؤال که دیپلماسی فرانسه در مذاکرات هسته ای با ایران بسیار بیشتر از مذاکره کنندگان امریکا سختگیری از خود نشان می دهد، آیا شرکت های فرانسوی بهای این سخت گیری را با بیرون ماندن از بازار ایران خواهند پرداخت؟ توضیح داد: به هیچ وجه، این طبیعی است که در مذاکرات هر کس نظر خود را بیان کند. اما ما در آستانه یک تغییر عمده سیاسی و اقتصادی برای ایران و جهان هستیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر خلاف آنچه که من در این طرف و آن طرف می خوانم، روابط ما با فرانسه خوب و حتی عالی است. ما در پاریس به خوبی مورد استقبال دولت قرار گرفتیم. همه مایل به باز کردن یک صفحه جدید در روابط دوجانبه هستند.
وی در خصوص رقابت شرکت های فرانسوی با همتایان آمریکایی خود برای سرمایه گذاریهای بالا در بازار ایران اظهار داشت: شرکت های فرانسوی برای بازگشت به ایران کاملا آماده هستند، به خصوص برخی از آن ها در حال حاضر با این بازار بسیار آشنا هستند. حتی در سال های اخیر، تماس های تجاری، قانونی و شفافی صورت گرفته است. برخی دیگر از شرکت ها به زمان بیشتری برای ایجاد روابط دراز مدت نیاز دارند و این قابل درک است. در کل روابط تجاری فرانسه و ایران خوب است. این تاخیرفرانسه برای ورود به بازار ایران فقط یک بلوف و بخشی از بازی است.
این عضو کابینه تدبیر و امید در خصوص نیازهای ایران امروز با اشاره به اینکه ما کشوری توسعه نیافته نیستیم، ابراز داشت: حتی در زیر تحریم ها نیز سیستم حمل و نقل ما به طور کامل فعال بود، با وجود محدودیت ها، ما کنترل کامل حریم هوایی و سیستم حمل و نقل هوایی خود را داشتیم.
وی افزود: در سال گذشته به دلیل اوضاع عراق، تعداد پروازهای بین المللی از حریم هوایی ایران به 2 برابر افزایش یافت و ما خود را با این وضعیت کاملا وفق دادیم. به عنوان مثال، پروازهای بین المللی در فرودگاه تهران 18درصد بیش از سال گذشته است و این فقط یک آغاز است. نیازعمده ای به نوسازی ناوگان داریم. ناوگان هوایی ما در حال حاضر دارای 247 هواپیما است. متوسط سن آن ها 20سال است، بنابراین باید ناوگان جدید جایگزین شود. در سال های آینده نزدیک به 400 هواپیما سفارش خواهیم داد.
آخوندی در پاسخ به این سؤال که اگر مذاکرات به توافق منتهی نشود، توضیح داد: ممکن است در آخرین لحظات شگفتی هایی رخ دهد، اما معتقد هستیم که لحظه توافق فرا رسیده است. آخرین دقایق مذاکرات همیشه حساس ترین لحظات است. در هر حال جامعه بین المللی پس از توافق بسیار متفاوت تر از آنچه ما امروز می شناسیم خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگاران هفته نامه فرانسوی لوپوئن در خصوص اینکه "چنانچه تاثیر سیاست باز شدن روابط به سرعت نمایان نشود، مردم ایران چه واکنشی نشان خواهند داد؟" مردم ایران برنامه راهبردی ما را درک می کنند. آنها می دانند که ما صادقانه تمایل به پیشرفت و حرکت به جلو داریم. مسلما فراز و نشیب هایی وجود خواهد داشت و نمی توان انتظار داشت که همه چیز در یک لحظه حل شود. دولت ایران دارای چشم انداز بلند مدت است و این مسئله کمک می کند که بتوانیم جزئیات ناراحت کننده را رد کنیم و خوشبینانه جلو برویم .
به گزارش ایسنا آخوندی در سفر چند روزه خود به فرانسه در کنار دیدار با چند مقام دولتی کابینه فرانسه، با مدیر اجرایی ایرباس نیز دیدار کرد و موقعیتهای سرمایه گذاری موجود در صنعت حمل و نقل ایران را برای اروپاییها معرفی کرد. وزیر راه گفته در آینده هیئتی از کارشناسان فرانسوی برای بررسی سرمایه گذاری در ایران و ارائه تجربیاتشان به ایران سفر خواهند کرد.
انتهای پیام