مرگ یک قلاده خرس قهوه‌ای پس از مداوا

معاون طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از مرگ یک قلاده خرس قهوه‌ای به علت کهولت سن در سمنان خبر داد.

معاون طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از مرگ یک قلاده خرس قهوه‌ای به علت کهولت سن در سمنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان،«بهرامعلی ظاهری» با تشریح علت مرگ این حیوان، افزود: در پی خبر واصله مبنی بر حضور یک قلاده خرس قهوه­‌ای در حوالی روستای کولیم در منطقه حفاظت‌شده پرور، یگان حفاظت اداره‌کل به همراه محیط­بانان منطقه حفاظت شده پرور بلافاصله در منطقه حاضر و پس از زنده­‌گیری حیوان، بلافاصله آن را به اداره‌کل انتقال دادند.

وی گفت: در معاینه بالینی حیوان، زخمی در ناحیه پیشانی آن مشاهده و بلافاصله ضمن بیهوشی حیوان نسبت به مداوای زخم ایجاد شده در این ناحیه اقدامات درمانی انجام شد.

معاون طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان ادامه داد: وضعیت ظاهری حیوان و سائیدگی در ناحیه‌ی نوک ناخن‌ها هم‌چنین سائیدگی دندان‌های پیشین و کوتاه شدن بیش از حد آن و نیز عدم وجود دندان­‌های پیش در فک بالا و رنگ عنابی دندان­‌های نیش، حاکی از کهولت سن این حیوان داشت.

وی با بیان این‌که سن این حیوان در حدود سی سال برآورد و تخمین زده شد، گفت: وزن این حیوان به علت سوءهاضمه ،کهولت سن و عدم تغذیه مناسب در طولانی مدت به حدود ٤٧ کیلوگرم رسیده بود به نحوی که صرفاً با مشاهده تصویر، به نظر می‌آید که حیوان یک توله خرس است.

معاون طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان سمنان افزود: متأسفانه این کاهش وزن منجر به ضعف شدید جسمانی خرس قهوه‌ای پیر شده بود.

وی تصریح کرد: حین بیهوشی وضعیت عمومی و ظاهری حیوان مورد بررسی قرار گرفت و مشکل خاص و یا حادی جز کاهش وزن مفرط در حیوان مشاهده نشد. ضمن این‌که پس از اقدامات درمانی، حمایتی و آنتی‌بیوتیک‌تراپی، ضمن ضدعفونی و ترمیم زخم ناحیه پیشانی، خرس بعد از یک ساعت بیهوشی کاملاً هوشیار و تحت مراقبت و نگهداری قرار گرفت. همچنین در فردای مداوا با تهیه مواد غذایی از نوع گوشت و پروتئین حیوانی نسبت به تغذیه خرس قهوه‌ای پیر اقدام که با توجه به سوءهاضمه شدید، حیوان از خوردن غذا امتناع داشت.

ظاهری تصریح کرد: علیرغم تمام حمایت‌های درمانی و تغذیه­‌ای این خرس قهوه‌ای پیر، در فردای روز مداوا به‌علت ضعف شدید و تحلیل قوای جسمانی ناشی از سوء هاضمه­‌ای که در روزهای قبل با آن مواجه شده بود، تلف شد.

وی از کالبدگشایی خرس قهوه‌ای پیر تلف شده، خبر داد و گفت: بر اساس نظر کارشناسان همه‌ی اندام­‌های داخلی حیوان به لحاظ مورفولوژیکی کاملاً حالت عادی و طبیعی داشته و مورد خاصی به جز ضعف شدید جسمانی در اثر امتناع از تغذیه مشاهده نشد که با توجه به موارد فوق علت اصلی تلف شدن حیوان، ضعف شدید جسمانی در اثر کهولت سن اعلام شد.

معاون طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان هم‌چنین یادآوری کرد: خرس قهوه­‌ای در زیستگاه­‌های طبیعی و با شرایط مطلوب، عمری حدود 30 تا 35 سال داشته و وزن آن تا ٢٥٠ کیلوگرم می­‌رسد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94032011560
  • خبرنگار :