معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: با هماهنگیهای صورت گرفته با وزارت صنایع و معادن، از مهرماه سال آینده نباید موتورسیکلتهای کاربراتوری در کشور تولید شود و باید موتور آنها انژکتوری باشد.
به گزارش خبرنگار سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سعید متصدی در نشست خبری که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار کرد: موتورهای انژکتوری هم آلودگی کمتری دارند و هم سوخت کمتری مصرف میکنند. در زمینه موتورسیکلتها حاضربه هرگونه همکاری هستیم که از جمله آنها در اختیار گذاشتن تسهیلات صندوق ملی محیط زیست و صندوق ملی توسعه است.
ممنوعیت شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری از سال 96
وی افزود: در حال حاضر کمتر از 2 درصد از موتورسیکلتهای تولیدی در کشور انژکتوری هستند. موتورهای کاربراتوری موتورسیکلتهای ساخت ایران عمدتا از کشور چین و در برخی موارد از ژاپن وارد میشوند.
معاون سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: با انژکتوری شدن موتور موتورسیکلتها، موتور کشورهایی که استاندارد لازمی ندارند، وارد چرخه استفاده در ایران نمیشوند در نتیجه به سمت موتورسازان انژکتوری میرویم و تلاش میکنیم ارتقای فناوری موتورهای موتورسیکلتها تا سال 95 به اتمام برسد. از اوایل سال 96 نیز شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری ممنوع میشود.
متصدی با اشاره به موتورسیکلتهای برقی گفت: وزارت صنایع و معادن یک بسته حمایتی و برنامه منظم به منظور جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورهای بنزینی تدوین کرده است و این بسته در حال حاضر در کمیسیون فرعی دولت مطرح است. امیدواریم در آیندهای نزدیک تصویب شود.
وی تاکید کرد: موتورهای کاربراتوری مورد تایید سازمان حفاظت زیست نیست چراکه سوخت بیشتری مصرف و آلودگی بیشتری تولید میکنند. در حال حاضر 40 شرکت داخلی، 245 نوع مدل موتورسیکلت را تولید میکنند این در حالیست که در گذشته آنها 600 مدل موتورسیکلت را تولید میکردند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست درباره اقدامات انجام شده در زمینه کاهش آلودگی صوتی موتورسیکلتها اظهار کرد: با نصب کاتالیست تا حدودی آلودگی صوتی کاهش یافته است و انژکتوری شدن موتورها نیز به تکمیل سیستم احتراق موتور میانجامد، لذا آلودگی صوتی کمتر میشود.
متصدی با بیان اینکه صدور معاینه فنی را اصلاح کردهایم اظهار کرد: این صدور به تصویب شورای عالی محیط زیست رسیده است و موجب دگرگونی وضعیت معاینه فنی خودروها میشود.
نیروگاههایی که مازوت میسوزانند از چرخه نیروگاهها خارج شوند
وی افزود: در سال جاری براساس توافقهای انجام شده با وزارتخانه نفت و نیرو، میزان مصرف مازوت را در نیروگاهها به کمتر از 10 درصد میرسانیم. 10 درصد مختص به نیروگاههایی است که از سوخت دیگری نمیتوانند استفاده کنند. این نیروگاهها در شهرهای بزرگ قرار ندارند. سال گذشته به جای 80 میلیون متر مکعب گاز برای نیروگاهها، 110 میلیون متر مکعب گاز مصرف کردیم و در حال حاضر تقریبا تمام نیروگاهها از سوخت گاز استفاده میکنند.معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست از ارائه پیشنهادی به وزارت نیرو خبر داد و گفت: به وزارت نیرو پیشنهاد دادیم نیروگاههایی که مازوت میسوزانند از چرخه نیروگاهها خارج شوند. در سال گذشته نیروگاههایی مانند منتظرالقائم و نیروگاه اراک و بیشتر شهرهای کوچک سوخت ترکیبی مصرف میکردند.
متصدی درباره تسهیلات درنظر گرفته شده برای واردات برخی از محصولات، اظهار کرد: در حال حاضر سود بازرگانی خودروهای برقی و هیبریدی و قطعات و ملزومات مدیریت پسماند صفر است علاوه بر آن براساس تصمیم شورای عالی آب پیگیر کاهش میزان سود بازرگانی ناشی از ورود ملزومات کاهنده مصرف آب هستیم.
افزایش تدریجی نرخ عوارض پسماند تا قیمت تمام شده
وی با بیان اینکه مدیریت پسماند در کشور در چند سال اخیر با تزلزل همراه بوده است گفت: کمیسیون کلانشهرها در دولت یازدهم راه اندازی شد و مصوبه نهم خرداد ماه سال جاری آن در زمینه مدیریت پسماند و شهری بود که از جمله موضوعات آن میتوان به افزایش سقف زمانی برق زیست توده اشاره کرد.
متصدی اضافه کرد: در حوزه مدیریت پسماند با چند مشکل مواجه هستیم اولین مشکل کارا نبودن قوانین و مقررات است. بنابراین در جهت کارا کردن این قوانین تلاش میکنیم، علاوه بر آن انگیزهای برای بازیافت نبود که در این زمینه تهیه نظام پایش و ارزیابی مدیریت اجرایی را در دستور کار داریم که موجب افزایش تدریجی نرخ عوارض پسماند تا قیمت تمام شده میشود. فراهم کردن تسهیلات و شرایط لازم برای کسانی که قصد بازیافت پسماند در مقصد را دارند نیز مدنظر قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: بحث مربوط به مسائل پسماند و مدیریت آن در قالب مصوبهای در دولت مطرح شده است، علاوه بر آن فعالیتهای خاصی دراین باره در استانهای ساحلی انجام میشود و هر سه استان ساحلی کشور برنامه مشخصی برای مدیریت پسماند دارند. بخشی از این کار مانند تسریع در امحای زباله انجام و مقدمات برخی دیگر نیز فراهم شده است.
وی با اشاره به موضوع اثرات توسعه اظهار کرد: دولت توجه ویژهای به مسائل توسعه و ارزیابی اثرات زیست محیطی دارد. در دولت یازدهم هیچ پروژهای بدون تایید گزارش ارزیابی محیط زیستی آن به تصویب نرسیده است. البته از گذشته 100 پروژه داریم که بدون تایید ارزیابی محیط زیستی 60 تا 100 درصد آن پیشرفت کرده است. سازمان حفاظت محیط زیست تلاش میکند با مدیریت سختگیرانه این پروژهها را به سمت شرایط زیست محیطی هدایت کند.
متصدی اضافه کرد: در سال گذشته 46 پروژه را بررسی کردیم که 9 مورد به تایید رسید، 10 طرح مشروط و 18 طرح رد شد. بنابراین بیش از نیمی از پروژهها نتوانستند شرایط زیست محیطی را لحاظ کنند. این در حالی است که در سال 90 ، 208 پروژه مطرح شد که از میان آنها 165 پروژه تایید، 18 پروژه مشروط و تنها دو پروژه رد شد.
وی از جمله پروژههایی که تاییدیه محیط زیستی لازم را ندارند به سدهای شفارود، گتوند، میانگذر دریاچه ارومیه و برخی نیروگاهها اشاره کرد و افزود: البته برخی از این پروژهها موافقتهایی دارند که منطبق با اصول تولید و گزارش ارزیابی نیست و فاقد پروانه بهره برداری از سازمان حفاظت محیط زیست هستند.
سم دیازینون از چرخه کشاورزی حذف شود
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شبکه پایش، گفت: شبکه پایش زمینی گردو غبار و آزمایشگاه سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش صنعتی تکمیل شده است در حال حاضر 167 ایستگاه کنترل پایش آلودگی هوا دادههای دقیق ومنظمی را از وضعیت هوا منتشر میکنند. ما به دنبال پایش آنلاین هستیم، بحث پایش و نظارت را در سیستم سازمان حفاظت محیط زیست تصویب میکنیم. از سال گذشته کنترل کود و سم را در دستور کار قرار داریم و به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم که دو سه سم از جمله دیازینون را از چرخه کشاورزی حذف کنند و از کودهای آلی و ارگانیک استفاده کنند.
صدور کارنامه زیست محیطی برای دستگاههای دولتی
وی با بیان اینکه فعالیتهایی را برای ایجاد شهرهای سبز در محیط زیست شهری شروع کردهایم، اظهار کرد: ضوابط ثبت شدن شهرها در حال تدوین است.در حال حاضر یکی از موضوعات مطرح مدیریت ثبت و صنعت ثبت است و یک درصد از کل بودجه دستگاهها باید در جهت کاهش میزان مصرف آب، برق و سوخت مصرف شود و ما مصادیق این صرفه جویی را تدوین کردهایم. قرار است در هفته دولت کارنامه زیست محیطی دستگاههای دولتی ارائه شود.
متصدی با اشاره به فعالیتهای انجام شده در زمینه صنعت سبز اظهار کرد: به جای آنکه گواهینامههای اعطا شده به صنایع کشوری باشد، سعی کردهایم که به بین المللی ارتقا یابد. از سوی دیگر ایران جزو شش کنوانسیون از جمله کنوانسیونهای تغییر اقلیم، وین، بازل، روتردام، استکهلم و پروتکلهای کیوتو و مونترال است.
تدوین لایحه اقتصاد کم کربن
وی با بیان اینکه تغییر اقلیم بحث اصلی کشورهاست، گفت: لایحه اقتصاد کم کربن را با مشارکت دستگاههای مختلف دولتی تدوین کردیم و در حال گذراندن مراحل تصویب در دولت است هدف از ارائه این لایحه این است که چرخ اقتصاد با میزان انتشار کربن کمتر بچرخد.
معاون سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه اظهار کرد: حذف مواد مخرب لایه اوزون یکی دیگر از فعالیتهای ما بود. علاوه بر آن براساس کنوانسیون بازل به موضوع کنترل مناسب در حمل و نقل مواد شیمیایی توجه داریم. بیش از 100 میلیون تن پسماند ویژه و خطرناک را از کشور به مناطقی که قابلیت امحای آنها وجود داشت، صادر کردیم.
وی تاکید کرد: لازم است مقوله صنعت همگام با محیط زیست باشد تا کمتر آلاینده باشد اگر صنعت ایران براساس فناوری سنتی پیش برود، مصرف مواد اولیه افزایش میابد و همین امر موجب تولید بیشتر ضایعات و آلودگی میشود. باید تلاش کنیم بخشی از مواد اولیه از طریق مواد اولیه بازیافتی به دست آید و فناوری صنعتی به روز شود. یکی از استراتژیهای مطرح در دنیا برخورداری از اقتصاد با ارزش افزوده بالاست چرا که کاهش خطرات زیستمحیطی را در پی دارد و در این حوزه ارزیابی چرخه حیات مطرح میشود.
متصدی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست براساس این استراتژی جهانی تلاش میکند در جهت کاهش آلودگی و برخورداری از محیط زیست پاکتر عمل کند. ما این سیاست را با صنایع نفتی و غیر نفتی دنبال میکنیم تا به جای آن که آلودگی را تولید، سپس آن را کنترل کنیم درصد هستیم تولید آلودگی را کاهش دهیم.
تدوین ضوابط و مقررات زیست محیطی استفاده از معادن
وی با اشاره به موضوع ساماندهی معادن و استفاده از آنها اظهار کرد: امروزه شرایط مطلوبی در استفاده و بهره برداری از معادن نداریم و بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی ،معادن، خام فروشی میکنند و تبعات زیست محیطی مانند از بین رفتن زیباییهای طبیعت ، آلودگی رودخانهها به وجود میآید در حال تدوین ضوابط و مقررات زیست محیطی استفاده از معادن هستیم و هماهنگیهای لازم را با وزارت صنعت،معدن و تجارت انجام دادهایم باید برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی اقدامات لازم را انجام دهیم. معدن کاوی و معدن جویی و استخراج معادن باید با لحاظ شرایط زیست محیطی باشد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه راهکارهایی را به منظور استفاده از توسعه صنعتی همگام با محیط زیست و توسعه صنعت با فناوری بالا برای ساماندهی معادن در پیش گرفتهایم اظهار کرد: استفاده از تسهیلات صندوق ملی و صندوق محیط زیست از جمله این راهکارهاست. امروزه به همه ادارات کل انسانی محیط زیست تسهیلات صندوقها و شرایط آن را اعلام کردهایم.
ارایه مجوز خروج 1500 کیلو زباله الکترونیک از کشور
وی در پاسخ به پرسش ایسنا در زمینه اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مدیریت زبالههای الکترونیک نیز اظهار کرد: در کشور ما وضعیت نامناسبی در زمینه پسماندها وجود دارد. امروزه فعالیتهایی در زمینه مدیریت زبالههای الکترونیک انجام میشود و چند شرکت این زبالهها را بازیافت میکنند. در زمینه بازیافت زبالههای الکترونیک باید انگیزه بازیافت را برای مردم فراهم کنیم و در شورای عالی محیط زیست کمک میکنیم که این چرخه شکل بگیرد.
متصدی در ادامه با بیان اینکه تاکید بر تفکیک زبالههای الکترونیک داریم اظهار کرد: در حال حاضر 30 درصد از این زبالهها در تهران تفکیک میشوند که این آمار در کشور حدود 20 درصد است این در حالی است که تفکیک زبالههای الکترونیک باید به 45 درصد ارتقا یابد. در استانهای اصفهان، تهران و خراسان رضوی، اقداماتی به منظور تفکیک زبالههای الکترونیک انجام شده است. ما مجوز خروج 1500 کیلو زباله الکترونیک را از کشور داریم تا فناوری لازم برای بازیافت این پاسماندها به کشور وارد شود و ما بر انتقال فناوری تاکید داریم.
وی با بیان اینکه هیچ کدام از معادن نباید آلودگی زیست محیطی داشته باشند و مردم از آن شکایت کنند گفت: تلاش میکنیم ضوابط ویژه با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی داشته باشیم و مجوزی نیز به معدن بحر آسمان ندادیم و برای نیروگاه چابهار نیز مجوز زیست محیطی صادر نکردهایم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت نیترات آب تهران نیز اظهار کرد: مسئولیت کنترل آب آشامیدنی به عهده وزارتخانههای نیرو و بهداشت است. نیترات آب بخشی از تهران که یک شبکه خصوصی که آن را تصفیه میکرد بالا بود. زمانی که منبع آبی آلوده میشود به سادگی آلودگی آن کاهش نمیابد. 45 میلی گرم نیترات در آب ، حداکثر میزان مجاز نیترات محسوب میشود که این میزان از طرف وزارت نیرو مورد کنترل قرار میگیرد. با توجه به نیترات بسیار بالای چند چاه آنها را پلمپ کردیم.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر در حال ارزیابی تصفیه خانه غرب تهران هستیم و هفته آینده گزارش اثرات زیست محیطی آن را بررسی میکینم.
ایجاد اولین مرکز امحای پسماندهای ویژه در قزوین
متصدی درباره وضعیت پسماند بیمارستانها اظهار کرد: جلساتی با معاون بهداشتی وزارت بهداشت با حضور وزیر بهداشت داشتهایم. در گذشته تصور میشد اگر در بیمارستانی یک دستگاه اتوکلاو وجود داشته باشد این دستگاه میتواند پسماندهای بیمارستانی را به پسماندهای عادی تبدیل کند باید به عنوان یک مجموعه در زمینه جمع آوری انتقال و امحای زبالههای بیمارستانی عمل کنیم. در حال حاضر شهرداری تهران و وزارت بهداشت در این زمینه تفاهمنامهای را امضا کردند.
وی با بیان اینکه هر پسماندی شرایط خاص خود را دارد اظهار کرد: پسماندهای بیمارستانی در بیشتر کشورهای دنیا از طریق زباله سوز امحا میشوند تاکید سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از سیستمهای تلفیقی برای امحای پسماندهای بیمارستانی و باید نظام و سیستم مشخصی برای پسماندهای بیمارستانی و ویژه داشته باشد. سازمان حفاظت محیط زیست قصد دارد محل امحای پسماندهای ویژه را با همکاری وزارت صنعت ،معدن و تجارت و کشور معرفی کند. خوشبختانه در کارگروه مدیریت پسماند این موضوع مطرح شد و اولین محل امحای پسماندهای ویژه در قزوین راه اندازی میشود. امیدواریم محل امحای چنین پسماندهایی در استانهای مختلف کشور ایجاد شود.
وی درباره روزهای سالم و ناسالم در کشور اظهار کرد: در سال گذشته تعداد روزهای سالم و پاک تهران نسبت به سال 92 ، 44 روز بیشتر بود. در سال 93 ، 18 روز ناسالم و درسال 92 ، 50 روز ناسالم داشتیم. در سال جاری میزان روزهای سالم کلانشهرهای دیگر نیز افزایش یافته است و تعداد این روزها در استانهایی مانند اصفهان به نصف رسیده است. امیدواریم مصوبه دهم اردیبهشت ماه سال 93 که مشتمل بر 9 محور و 35 فعالیت بود، اجرایی شود.
هر فرد برای واردات خودرو باید تعدادی خودروی فرسوده از رده خارج کند
متصدی اضافه کرد: یکی از مباحث مطرح در حوزه کاهش آلودگی هوا استاندارد سازی خودروها بود، 96 مدل خودروی تولیدی در کشور با استانداردهای ما مطابقت دارند و برای خودروهای گازوئیلی سوخت یورو 3 و برای خودروهای بنزینی یورو 4 استفاده میشود. این کار موجب میشود که در سال آینده وضعیت معاینه فنی از طریق سیستم EO BD ارزیابی شود .
وی در ادامه گفت: در سال گذشته بیش از 300 هزار خودرو از چرخه خارج شدند این کار یک رکورد در خروج خودروهای فرسوده در کشور بود.ما با کمک ستاد سوخت اعلام کردیم هر فردی که قصد واردات خودرو دارد براساس قیمت خودروی وارداتی باید خودروی فرسوده از رده خارج کند. این در حالی است که پیش از این پول خروج خودروهای فرسوده به حساب ستاد سوخت ریخته میشد اما در حال حاضر وارد کننده خودرو باید گواهینامه خودروهای اسقاط شده را ارائه دهد بنابراین توانستیم در سال گذشته رکورد خروج خودروهای فرسوده را بشکنیم.
متصدی در پایان اظهار کرد: اواسط سال گذشته سوخت موتورسیکلتها را به یورو 3 ارتقا دادیم و نصب کاتالیست روی آنها الزامی شد. این در حالی است که یک موتور سیکلت کاربراتوری نرمال معادل 4-5 خودرو آلودگی تولید میکند.
انتهای پیام