رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران از آغاز یکی از پیچیدهترین طرحهای مهندسی جهان اسلام با هدف توسعه فضای تردد زائران حرم مطهر امامحسین (ع) خبر داد.
به گزارش ایسنا، حسن پلارک گفت: ساختار کنونی حرم سیدالشهدا (ع) به گونهای است که فاصله بین ستونهای اطراف ضریح مطهر با دیوارهای جانبی، تنها یکونیم متر بوده که در ایام خاص و در زمان حضور میلیونی زائران، باعث دشواری در تردد و تشرف زائران به حرم میشد. از اینرو در تفاهمی بین ستاد بازسازی عتبات و تولیت حرم مطهر امام حسین (ع) به منظور افزایش فضای زیارتی و تسهیل در تردد زائران، طرح کاهش ستونها در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: این طرح که از نظر فنی و مهندسی جزو پیچیدهترین پروژههای بازسازی در عتبات مقدس محسوب میشود در 10 فاز و مدت زمان دو سال اجرا خواهد شد. با به ثمر نشستن این طرح افزون بر دو برابر شدن گنجایش مسیر تردد زائران، زمینه برای اجرای طرح ترفیع گنبد نیز فراهم خواهد شد.
به گفتهی رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات، استفاده از هنر معماری ایرانی و اسلامی از دیگر ویژگیهای اجرای این طرح است که پس از تکمیل شدن، علاوه بر استحکام سازه و دو برابر شدن فضای تردد، زیبایی بصری خاصی نیز به فضای اطراف ضریح مطهر امام حسین(ع) خواهد بخشید.
عملیات اجرایی این طرح که بنابر اظهارات پلارک، از نظر مهندسی در دنیا کمسابقه است با کار روی ستون کنار حرم حبیب بن مظاهر در شب وفات حضرت زینب (س)، 14 اردیبهشتماه کلید خورده است.
قدمت ستونهای کنونی اطراف ضریح مطهر به دوره صفویه برمیگردد که قرار است مهندسان ایرانی برای تقلیل و مقاومسازی آنها اقدام کنند.
انتهای پیام