ضرورت ارائه الگویی نو در مدیریت چندمنظوره جنگل

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اهداف پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی، گفت: ضرورت ارائه الگویی نو در زمینه مدیریت مشارکتی و چندمنظوره جنگل احساس می‌شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اهداف پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی، گفت: ضرورت ارائه الگویی نو در زمینه مدیریت مشارکتی و چندمنظوره جنگل احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، مهندس داود زارع، 5 خرداد در اولین نشست کمیته هماهنگی منطقه‌ای پروژه بین‌المللی مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی که در استانداری گیلان برگزار شد، با اشاره به وضعیت اراضی منابع‌طبیعی در گیلان، اظهار کرد: حدود یک میلیون و 17 هزار هکتار جنگل، مرتع و اراضی ساحلی داریم که 564 هزار هکتار آن تحت پوشش جنگل قرار دارد و جزو جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شوند.

مهندس زارع به اجرای طرح‌های جنگلداری تحت عنوان «فعالیت‌های حفاظتی» در بیش از 400 هزار هکتار از اراضی منابع‌طبیعی گیلان اشاره کرد و گفت: از حدود 150 هزار هکتار از این اراضی بهره‌برداری اصولی می‌شود یعنی 350 هزار هکتار در حال استراحت است. یک میلیون و 400 هزار واحد دائمی در عرصه‌های جنگلی ما حضور دارند و 7 هزار خانوار در این عرصه‌ها فعالیت می‌کنند که تاکنون 400 هزار واحد دائمی و 3 هزار خانوار را خارج کرده‌ایم.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان از اخذ سند مالکیت دولت برای 98 درصد از اراضی منابع‌طبیعی خبر داد و تصریح کرد: حدود هزار هکتار از اراضی منابع‌طبیعی برای واگذاری به بخش کشاورزی استعدادیابی شده و بیش از هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی برای توسعه صنعت و 3 هزار هکتار از اراضی ساحلی برای توسعه گردشگری و شیلات براساس ضوابط و مقررات واگذار شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، 17 هزار هکتار از اراضی جنگلی مخروبه را به اراضی جنگلی احیا شده تبدیل کردیم، ادامه داد: با احیای 5 درصد از کل مساحت تخریب شده، حدود 30 هزار هکتار به سطح اراضی جنگلی افزوده شده است. کل اراضی ساحلی و حریم دریا نیز شناسایی و آزاد شده و در حال استعدادیابی برای فعالیت‌های کشاورزی و گردشگری است.

زارع با اشاره به اهداف پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی، خاطرنشان کرد: ضرورت ارائه الگویی نو در زمینه مدیریت مشارکتی و چندمنظوره جنگل منطبق بر مفهوم رهیافت زیست‌بومی به خوبی احساس می‌شود. در این راستا دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی با اجرای یک پروژه مشترک 5 ساله چارچوب‌های مدیریت مشارکتی و چندمنظوره در سیمای جنگلی هیرکانی را با هدف حفظ تنوع زیستی ایجاد کرد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان نشست کمیته هماهنگی منطقه‌ای را اولین نشست در ارتباط با هم‌اندیشی مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی دانست و گفت: این پروژه الگوی مدیریت جنگل را در وسعتی بالغ بر 120 هزار هکتار در قالب 4 حوزه پایلوت در سه استان گیلان، مازندران و گلستان به اجرا گذاشته که حوزه‌های فریرود و زیلکی‌رود حوزه‌های جنگلی منتخب برای اجرای این پروژه در استان گیلان است.

وی در پایان حفظ تنوع زیستی و تغییر مدیریت وابسته به چوب را از جمله اهداف مهم این پروژه دانست و خاطرنشان کرد: در مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی بدنبال حفظ ساختار طبیعی و اجتماعی عرصه‌های جنگلی در راستای اهداف برنامه توسعه ملل متحد هستیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 94030603573
  • خبرنگار :

برچسب‌ها