تحریک الکتریکی مغز با بهره هوشی چه می‌کند؟

استفاده از جریان الکتریکی ضعیف، تلاشی برای افزایش قدرت مغزی است؛ اما مطالعه دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی نشان داده معمول‌ترین شکل تحریک الکتریکی مغز اثر مضر قابل‌توجهی بر روی بهره هوشی می‌گذارد.

استفاده از جریان الکتریکی ضعیف، تلاشی برای افزایش قدرت مغزی است؛ اما مطالعه دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی نشان داده معمول‌ترین شکل تحریک الکتریکی مغز اثر مضر قابل‌توجهی بر روی بهره هوشی می‌گذارد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، نتایج جدید برای محققانی که از «تحریک جریان مستقیم درون‌جمجمه‌ای» (tDCS) برای افزایش‌دادن شناخت استفاده می‌کنند تا بعدها از آن برای درمان نقص شناختی در بیماری‌های روانشناختی بهره ببرند، خبر بدی است.

تیم علمی مطالعه خود را بر روی 40 فرد بزرگسال سالم انجام داد که هر یک از آن‌ها آزمون هوش استاندارد WAIS-IV را از سر گذراندند؛ این آزمون، معمول‌ترین نوع آزمون بهره هوشی است و شامل درک کلامی، حسی، حافظه کاری و سرعت پردازش است.

تیم علمی یک هفته بعد، شرکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کرد و الکترودهایی را در هر طرف جمجمه و بر روی غشای فرونتال مغز قرار داد.

گروهی از سوژه‌ها، تحریک الکتریکی ساختگی کوتاهی را دریافت کردند که این موضوع موجب شد شرکت‌کنندگان تصور کنند تحریک tDCS کاملی را دریافت کرده‌اند. شرکت‌کنندگان دیگر tDCS استاندارد را به مدت 20 دقیقه دریافت کردند؛ tDCS جریان الکتریکی ضعیفی با قدرت دو میکروآمپر است.

تمامی شرکت‌کنندگان آزمون‌های بهره هوشی را بار دیگر از سر گذراندند. دانشمندان انتظار داشتند تمامی نمره‌های بهره‌ هوشی افزایش یابد اما tDCS نمره هوشی شرکت‌کنندگان را به طور قابل‌توجهی افزایش نداده‌ بود.

تمامی نمره‌ها ارتقا یافته‌ بودند اما محققان با کمال تعجب دریافتند شرکت‌کنندگانی که tDCS را دریافت نکرده‌ بودند، بهره هوشی‌شان تا 10 نمره افزایش یافت. این در حالی بود که شرکت‌کنندگانی که tDCS را دریافت کرده‌ بودند، به طور متوسط بهره هوشی‌شان تا شش نمره افزایش یافت.

دانشمندان همچنین متوجه شدند نمرات سه از چهار نوع آزمون شناختی این دو گروه شرکت‌کنندگان بسیار شبیه بود اما نمره حسی در میان افرادی که tDCS را از سرگذرانده بودند، تا حد زیادی پایین‌تر بود.

این نتایج انجام تحقیقات بیشتر بر روی این موضوع را نشان می‌دهد که تحریک الکتریکی چگونه با فعالیت مغزی تعامل برقرار می‌کند.

جزئیات این مطالعه در مجله Behavioural Brain Research ارائه شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 94030603539
  • خبرنگار : 71456