زوال موقعیت دریایی ایرانیان، یکی از عوامل عقب‌ماندگی تاریخی ایران

یک استاد دانشگاه شیراز گفت: تا اواسط قرن نهم هجری برابر با اواسط قرن پانزدهم میلادی، ایران سهم عمده‌ای در تجارت میان آسیا و اروپا داشت.

یک استاد دانشگاه شیراز گفت: تا اواسط قرن نهم هجری برابر با اواسط قرن پانزدهم میلادی، ایران سهم عمده‌ای در تجارت میان آسیا و اروپا داشت.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، عبدالرسول خیراندیش در چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد :تا اواسط قرن نهم هجری برابر با اواسط قرن پانزدهم میلادی، ایران سهم عمده‌ای در تجارت میان آسیا و اروپا داشت. بخش قابل توجهی از این تجارت هم از دریا صورت می‌گرفت؛ مسیر دریایی که از چین و هند به خلیج فارس می‌رسید عرصه فعالیت دولت ملوک هرمز بود.

وی که با عنوان زوال موقعیت دریایی ایرانیان در عصر اکتشافات جغرافیایی و تأثیر آن بر عقب‌ماندگی تاریخی ایران در این کنفرانس سخنرانی می‌کرد گفت: کالاهایی که به هرمز می‌رسید با عبور از شهرهای بزرگ ایران به سواحل دریاهای مدیترانه و سیاه می‌رسید تا به اروپا حمل شود؛ اما از این زمان اروپاییان با پیش‌قدمی پرتغالی‌ها به اقیانوس هند رسیدند و حمل کالا به طور مستقیم به اروپا را آغاز کردند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آنان علاوه بر داشتن کشتی‌ها و کشتیرانی بهتر، از توپ نیز بهره می‌بردند. در نتیجه با سرعت دریا و تجارت دریایی، عرصه انحصاری اروپاییان شد.

وی افزود: این اولین قدم در شروع عقب‌ماندگی ایران به شمار می‌آید. این امر از یک سو با عقب‌ماندگی تکنیکی در زمینه دریانوردی ادامه یافت و از سوی دیگر باعث زوال قدرت اقتصادی ایران شد، که خود علت اصلی بسیاری از عوامل عقب‌ماندگی ایرانیان بوده است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 94023118483
  • خبرنگار :