عرضه نسل جدید سوپر عایق‌ها برای جذب رطوبت و اشعه UV توسط محققان ایرانی

پژوهشگران شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نسل جدیدی از سوپر جاذب‌ها را تولید کردند که علاوه بر آن که عایق رطوبی و حرارتی و جاذب اشعه UV‌ است به عنوان جاذب لکه‌های نفتی نیز به کار می‌رود.

پژوهشگران شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نسل جدیدی از سوپر جاذب‌ها را تولید کردند که علاوه بر آن که عایق رطوبی و حرارتی و جاذب اشعه UV‌ است به عنوان جاذب لکه‌های نفتی نیز به کار می‌رود.

مهندس مهدی دیانی دردشتی مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا در این باره گفت: در این تحقیقات موفق به ساخت نسل جدیدی از عایق‌های حرارتی و برودتی و سوپر جاذب سیلیکا ایروژل آب گریز شدیم.

وی پایه این سوپرجاذب را سیلیس دانست و اظهار داشت: از آنجایی که ایران سومین کشور دارنده بیشترین منابع سیلیس در دنیا است از این رو تولید این ابر جاذب بر اساس پیش ماده‌های سیلیکاتی بوده است.

دیانی ایروژل (AEROGEL) را سبک‌ترین ماده جامد شناخته شده در جهان توصیف کرد و ادامه داد: ایروژل یک ماده جامد و با دانسیته بسیار پایین است که از ژل مشتق می‌شود و مهمترین ویژگی این ماده عایق بودن آن است.

مجری طرح با بیان اینکه محصول تولید شده به عنوان ابر عایق حرارتی و رطوبتی و سوپر جاذب مواد آلی و نفتی عمل می‌کند، خاطر نشان کرد: ماده تولید شده اثرات زیست محیطی ندارد و در محیط‌های شیمیایی بی‌اثر است ؛ ضمن آنکه قابلیت اشتعال ندارد.

دیانی، ادامه داد: علاوه بر آن سوپر عایق تولید شده نیز دارای خاصیت عایق صوت است و قابلیت جذب نور UV‌ را دارد.

وی با تاکید بر اینکه این محصول در فاز تولید صنعتی است، یادآور شد: این ماده در تولید رنگ‌های عایق، پلیمرها، فوم‌های عایق و کامپوزیت کاربرد دارد و در تولید پتوهای عایق گرم و سرد استفاده شده است.

دیانی با اشاره به کاربردهای این ابر عایق در کاتالیست‌ها توضیح داد: این مواد دارای سطح ویژه بیش از 680 مترمربع بر گرم است و به دلیل دارا بودن سطح ویژه بالا از آن به عنوان پایه کاتالیستی استفاده می‌شود.

به گفته وی این سوپرجاذب‎های تولید شده همچنین به عنوان جاذب مواد و لکه‌های نفتی کاربرد دارد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه محصول تولید شده به عنوان filler (پرکننده) است، اضافه کرد: این ماده به صورت گرانول و پودر تولید شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94023017944
  • خبرنگار : 30057