مهمترین اولویتها و درخواستهای اصناف سینمایی از مدیرعامل جدید خانه سینما چیست؟
در پی انتخاب رضا میرکریمی به عنوان مدیرعامل خانه سینما، خبرنگار سینمایی ایسنا به گفتوگو با برخی روسای اصناف خانه سینما پرداخته و مهمترین الویتهای آنها را جویا شده است که بحث امنیت شغلی همچنان مهمترین دغدغه است.
حسن حسندوست رئیس انجمن تدوینگران سینما به ایسنا گفت: انتخاب آقای میرکریمی اتفاق خوبی است چرا که ایشان یک دوره مدیرعامل خانه سینما بوده و به اعتقاد من عملکرد مثبتی داشته و به نظر میآید انسان عملگرایی است.
او درباره مهمترین اولویتهای کانون تدوینگران توضیح داد: مهمترین انتظار ما تامین امنیت شغلی است که به شدت در دو سال اخیر دچار مشکل شده است. بسیاری از تدوینگران حرفهای بیکار شدهاند و مسئول مستقیم این وضعیت، وزارت ارشاد و کانون تهیه کنندگان هستند. به همین دلیل امیدواریم آقای میرکریمی پلی بین اصناف خانه سینما و کارفرمایان که همان ارشاد و تهیهکنندگان هستند، ایجاد کنند.
حسندوست افزود: انتظار میرود ایشان این وضعیت را به طور جدی پیگیری کنند زیرا ممکن است در صورت ادامه این شرایط، تعدادی از هنرمندان مهاجرت کنند که این ضربه سنگینی به هنر و فرهنگ و بهویژه سینمای ما وارد میکند.
این تدوینگر با سابقه با ابراز تاسف از وضعیت بیمه هنرمندان ادامه داد: بیمه، وضعیت ثابتی ندارد و بسیار آشفته است. از سوی دیگر اصلاح ساختار خانه سینما که مدتهاست درباره آن صحبت میشود نیز یکی از مهمترین اولویتهایی است که باید پیگیری شود.
حسندوست یادآور شد: در حال حاضر کارفرما و کارگزار یک جا هستند و منافعشان با یکدیگر هماهنگ نیست که باید برای این وضعیت فکری بشود. البته خوشبختانه آقای میرکریمی خود به این شرایط اشراف دارد.
او در پایان بر لزوم قویشدن ارتباط میان وزارت ارشاد و خانه سینما تاکید کرد و گفت: این ارتباط هنوز قوی نیست و باید قدرتمندتر از این باشد. ضمن اینکه قانونیکردن اصناف در وزارت کار نیز از دیگر امور مهمی است که باید به آن توجه شود و ما انتظار پیگیری آن را داریم.
روانبخش صادقی مسئول کانون «آسیفا» (انیمیشن) نیز با ابراز خرسندی از انتخاب میرکریمی به ایسنا گفت: ایشان هم سابقه اجرایی خوبی دارد، هم مسائل را میشناسد و فردی صنفی است.
او با اشاره به تعطیلی خانه سینما در دولت گذشته اضافه کرد: به دلیل وضعیت خاصی که خانه سینما در دوره گذشته پیدا کرد، بسیاری از مطالبات مسکوت ماند زیرا تمرکز اصلی بر بازگشایی خانه سینما بود و حالا که این اتفاق رخ داده، انتظارات بسیار بالا رفته است.
صادقی یادآور شد: ما در حد ابتداییترین نیازهای خود باقی ماندهایم و گویا نیازهای ما در حد انسانهای اولیه مانده است.
وی با برشمردن وظایف خانه سینما به عنوان تشکل صنفی سینماگران توضیح داد: وجود خانه سینما چند محور اساسی دارد؛ این تشکل باید بتواند امنیت شغلی را تامین کند، شغل ایجاد کند و از نظر رفاهی هم امتیازاتی را برای اعضای خود فراهم آورد که تا به امروز به خاطر درگیریهایی که داشته، این کارها انجام نشده است.
روانبخش صادقی در عین حال خاطرنشان کرد: البته ما توقع نداریم مدیرعامل به تنهایی همه امور را پیش ببرد بلکه امیدواریم هیاتمدیره در کنار ایشان حضور داشته باشند. پیشنهاد من به اصناف و بدنه خانه سینما این است که همه کمکحال مدیرعامل و هیاتمدیره باشیم و در همین راستا میتوان کمیتههای مختلفی برای پیگیری امور متفاوت مانند تامین امنیت شغلی، ایجاد شرایط رفاهی و غیره شکل داد تا اصناف در این کمیتهها و در کنار مدیرعامل و هیاتمدیره پیگیر امور باشند.
رئیس انجمن آسیفا با اشاره به وضعیت سینماگران در وزارت کار یادآور شد: در حال حاضر سینماگربودن در وزارت کار، شغل به حساب نمیآید و مهمترین نکته این است که باید به جایگاه هنرمند و بهویژه اصناف خانه سینما شانی در وزارت کار بدهیم.
صادقی با اشاره به ترکیب هیاتمدیره جدید خانه سینما افزود: اگر به دلیل حضورنداشتن تهیهکننده و کارگردان، این ترکیب را ضعیف بدانیم، راه به جایی نخواهیم برد؛ چرا که فراموش کردهایم تهیهکننده یا کارگردان به تنهایی فیلم نمیسازند. همچنان که ارتباط بین اصناف باید بیشتر شود و سینماگران بدانند از امکانات دیگر اصناف نیز میتوانند بهترین استفاده را ببرند تا هر یک از اصناف سینما وارد بحثهای حرفهای بیشتر شوند و در این زمینه، صنف انیمیشن نیز میتواند بسیار کمکرسان باشد.
او با اشاره به بودجه بالایی که در ریاستجمهوری به فعالیتهای انیمیشنی اختصاص داده شده است، از خانه سینما خواست تا چگونگی هزینهکرد این بودجه را پیگیری کند.
صادقی توضیح داد: از سوی دفتر ریاستجمهوری اعلام شده که صنفهای دانشبنیان میتوانند تسهیلاتی بگیرند و در همین راستا ما هم یک جلسه با آنان داشتیم اما بعد از آن دیگر پیگیری نشد. متاسفانه یکی از معضلات مهم این است که بودجههای کلان به برخی از پروژهها تخصیص مییابد که به دست کاردان نمیرسد و محصول درستی هم تولید نمیشود؛ بنابراین خانه سینما در این زمینه میتواند بسیار پیگیری کند تا بودجههای ریاستجمهوری و دیگر نهادها تعریف و تخصیص درستی داشته باشد و به دست کاردان برسد.
محمود سماکباشی رئیس کانون صدابرداران نیز انتخاب میرکریمی را اتفاقی خوشایند دانست و به ایسنا گفت: ایشان پیش از این هم مدیرعامل خانه سینما بوده و به این مقوله و به وظایف و اهداف صنف آشناست. در حالی که اگر فرد ناشناسی انتخاب میشد، هیاتمدیره خانه سینما باید مدت زمانی را برای توجیه کردن او میگذاشت.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به طرح بعضی نظرات مبنی بر نبود تهیهکننده و کارگردان در ترکیب هیاتمدیره خانه سینما، با حضور آقای میرکریمی که خود تهیهکننده و کارگردان است، این مساله هم حل میشود و بهانه بهانهجوها رفع میشود.
سماکباشی با اشاره به حضور ابراهیم مختاری و محمد مویینی که از هیاتمدیره سابق در هیاتمدیره جدید نیز حضور دارند، افزود: حضور این دو تن بسیار موثر است زیرا در دوره جدید مواردی مانند امنیت شغلی، بیمه، ثبت خانه سینما همچون نظام پزشکی و مهندسی و ... ناتمام مانده بود که با حضور این دوستان پیگیری این امور راحتتر انجام میشود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که خانه سینما بتواند با پیگیری مبحث مهمی مانند بازگشت سرمایه که در گرو پروانه نمایش فیلمهاست، امنیت شغلی را برای اعضای خود فراهم آورد.
انتهای پیام