با یکپارچه شدن حساب‌های مدارس اعلام شد

ممنوعیت اخذ وجه نقدی و نصب دستگاه‌های کارتخوان در مدارس از هفته آینده

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از ممنوعیت اخذ هرگونه وجه نقدی و نصب دستگاه‌های کارتخوان در مدارس از هفته آینده خبر داد و گفت: زیرساخت‌های این برنامه آماده شده است و براین اساس هر مدرسه یک حساب دولتی و یک حساب غیردولتی دارد که می‌شود برای این حساب غیردولتی ساز و کارهایی پیش‌بینی کرد و جذب مشارکت‌های مردمی را سامان داد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از ممنوعیت اخذ هرگونه وجه نقدی و نصب دستگاه‌های کارتخوان در مدارس از هفته آینده خبر داد و گفت: زیرساخت‌های این برنامه آماده شده است و براین اساس هر مدرسه یک حساب دولتی و یک حساب غیردولتی دارد که می‌شود برای این حساب غیردولتی ساز و کارهایی پیش‌بینی کرد و جذب مشارکت‌های مردمی را سامان داد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد بطحایی در گردهمایی آموزشی توجیهی روسای گروه انجمن اولیا و مربیان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که انجمن اولیا و مربیان به NGO تبدیل شوند، گفت: در این صورت هم دست انجمن‌ها باز خواهد شد و هم تصدی دولت در این بخش کم می‌شود و اولیا می‌توانند بهتر در امور مدرسه مشارکت کنند.

وی در ادامه ضمن اعلام این خبر که ساماندهی حساب مدارس و یکپارچه شدن آن ظرف چند روز آینده نهایی و اعلام خواهد شد، گفت: زیرساخت‌های این برنامه آماده شده است و براین اساس هر مدرسه یک حساب دولتی و یک حساب غیردولتی دارد که می‌شود برای این حساب غیردولتی سازوکارهایی پیش‌بینی کرد و جذب مشارکت‌های مردمی را سامان داد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سامانه‌ای آماده شده که از هفته آینده حساب 105 هزار مدرسه به صورت آنلاین و متمرکز کنترل می‌شود، براین اساس کلیه درآمدهای مدرسه فقط وارد این حساب خواهد شد و برای آنکه جلوی فساد را در برخی مدارس بگیریم، اخذ هرگونه وجه نقدی و کار گذاشتن دستگاه کارتخوان در مدارس را ممنوع خواهیم کرد.

بطحایی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد که انجمن به عنوان یک نهاد مستقل یک حساب مشخص داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه انجمن‌ها نهادهایی هستند که مردم می‌شناسند و به آن اعتماد دارند، گفت: باید از این سرمایه استفاده کنیم و مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها را بپذیریم. هرچند تمرکززدایی همواره با مقاومت سیستم روبه‌رو بوده است. به عنوان مثال شش ماه طول کشید و جلسات مکرری برگزار شد تا بتوانیم صدور تاییدیه تحصیلی را الکترونیک کنیم؛ متاسفانه فرهنگ سازمانی ما به شدت با تغییر مقابله می‌کند.

به گزارش ایسنا، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ‌کس انکار نمی‌کند که نقش آموزش و پرورش در ساخت آینده بسیار موثر است، گفت: مقا معظم رهبری نیز به این موضوع اشاره داشتند که دنیای آینده ما را آموزش و پرورش امروز می‌سازد و اینکه طول و عرض و مختصات جامعه امروز ما چیست، امروز در کلاس‌های درس توسط معلمان تبیین می‌شود.

بطحایی ادامه داد: آموزش و پرورش امروز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست و درست نیست که بگوییم همه مشکلاتش به گذشته بازمی‌گردد، اگر در گذشته بیشتر از ما کار نکرده‌اند کمتر از ما هم نبوده است. شاید 30 سال پیش هم عده‌ای از همکاران ما دور همین میز نشسته بودند و فهرستی از مشکلات را بیان می‌کردند. یقین دارم که اگر روش اداره آموزش و پرورش تغییر نکند، 30 سال بعد هم همکاران ما فهرستی از مشکلات را ارائه خواهند داد و این نهایت ضعف سیستم مهمی چون آموزش و پرورش است که نتوانسته مسائل و مشکلاتش را کاهش و یا تغییر دهد.

چالش اصلی آموزش و پرورش، بحران منابع است

وی ضمن تاکید بر اینکه چاره‌ای نداریم که روش خود را در آموزش و پرورش تغییر دهیم، گفت: به شدت با بحران منابع روبه‌رو هستیم. شاید 20 سال پیش از واژه «کمبود» استفاده می‌کردیم اما امروز چالش اصلی ما در آموزش وپرورش «بحران منابع» است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: تا زمانی که به این بحران منابع فائق نیاییم، نمی‌توانیم درخواست‌های به حق فرهنگیان را به درستی پاسخ دهیم. ما در سیکل بسته‌ای می‌چرخیم و مرتب بر مشکلاتمان اضافه می‌شود.

بطحایی افزود: طی سال‌های قبل بدون آنکه منابع اعتباری ما افزایش یابد، هزینه‌ها را به ویژه در بخش نیروی انسانی افزایش دادیم. در واقع بار اصلی هزینه نیروی انسانی است و حدود 99 درصد از اعتبارات ما به هزینه‌های پرسنلی اختصاص دارد و یک درصد بابت سایر فعالیت‌ها صرف می‌شود.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه سهم اعتباری ما از بودجه عمومی دولت رو به کاهش بوده است، هزینه‌های پرسنلی ما به شدت افزایش یافته، گفت: در سال 55، 30 درصد از بودجه عمومی دولت به آموزش و پرورش اختصاص داشت. 12 سال گذشته 16 درصد از اعتبارات عمومی دولت مختص به آموزش و پرورش بود اما این رقم مرتبا کاهش یافت تا جایی که در سال 92 به کمتر از 9 درصد رسید و در سال 93 و 94 در دولت یازدهم این سهم مقداری افزایش و به بالای 10 درصد رسیده است اما می‌توان گفت سهم ما از بودجه عمومی دولت طی سال‌های اخیر مرتبا رو به کاهش بوده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همه اینها در حالی است که طی شش سال گذشته سهم پرسنلی ما از بودجه آموزش و پرورش از 95 به 99 درصد رسیده است. در واقع می‌توان قدر مطلق نیروی انسانی از سال 88 تا 92، 116 هزار نفر افزایش یافته اما کیفیت پایین آمده است.

بطحایی با بیان اینکه از سال 92، دو سیاست عمده افزایش درآمدهای دولتی و اختصاصی و مدیریت هزینه‌ها به جدیت دنبال می‌شود، گفت: به عنوان مثال در سال 93، 40 هزار نفر بازنشسته شدند و اعتبارات مربوط به بند (و) که مربوط به کارکنان رسمی و پیمانی است، کاهش پیدا کرد و توانستیم از مهرماه ماهانه 30 میلیارد تومان را آزاد کنیم. این کاهش هزینه به ما اجازه داد به تدریج بخشی از حقوق و مزایای کارکنانمان را با شیب ملایم ترمیم کنیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 94022816502
  • خبرنگار : 71424