تاثیر منفی ساخت و سازهای غیر اصولی بر ثبت جهانی یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با تاکید بر تاثیرات منفی ساخت و سازهای غیر اصولی و بلندمرتبه سازی‏‏ها، اعلام کرد: رعایت خط افق شهر برای میراث فرهنگی حائز اهمیت است و حتی در مورد برج‎‎های 30 طبقه مجوز بیش از 15 طبقه نخواهیم داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با تاکید بر تاثیرات منفی ساخت و سازهای غیر اصولی و بلندمرتبه سازی‏‏ها، اعلام کرد: رعایت خط افق شهر برای میراث فرهنگی حائز اهمیت است و حتی در مورد برج‎‎های 30 طبقه مجوز بیش از 15 طبقه نخواهیم داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، "محمد مهدی شرافت" به مناسبت هفته میراث فرهنگی در جمع اصحاب رسانه، با اشاره به وجود 1520 هکتار بافت تاریخی ثبت شده در استان یزد شامل 720 هکتار بافت تاریخی شهر یزد، حدود 500 هکتار بافت تاریخی میبد و قریب به 300 هکتار بافت تاریخی شهر اردکان و به همین میزان بافت ارزشمند تاریخی ثبت شده در استان، از تلاش برای ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد خبر داد.

وی با تاکید بر نقش منفی ساخت و سازهای غیر اصولی و بلندمرتبه‏‏ سازی‎‎ها بر ثبت جهانی شهر یزد، بر رعایت خط افق به عنوان یکی از مسائل حائز اهمیت در این رابطه تاکید کرد و گفت: حتی در مورد برج‏‏‌های موسوم به 30 طبقه نیز در کمیسیون ماده پنج مخالفت کرده‎‎ایم و مجوز بیش از 15 طبقه به آن نخواهیم داد.

بهانه‎‎تراشی بیمارستان شهید رهنمون

شرافت در مورد ساختمان جدید بیمارستان شهید رهنمون به عنوان معارض خط آسمان بافت تاریخی شهر، عنوان کرد: هر چند این بیمارستان در دوره‎‎های گذشته به نحوی مجوز اولیه را از میراث فرهنگی وقت دریافت کرده است ولی در مورد این تخلف، شکایتی تنظیم شده و پیگیری آن هستیم.

وی با اشاره به هزینه‎‎های صرف شده برای ساخت این بیمارستان از محل بیت‌المال، از درخواست میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخلف در بحث نمای این ساختمان خبر داد و گفت: متاسفانه در این رابطه نیز به کارشناسان میراث فرهنگی بی توجهی و تاکنون بهانه‎‎تراشی شده است.

وی ثبت جهانی را نیازمند یک مدیریت یکپارچه خواند و ابراز امیدواری کرد که با آماده شدن پرونده اولیه ثبت جهانی یزد تا آذرماه سال جاری شاهد ارسال آن به یونسکو برای بررسی‎‎های اولیه آن باشیم.

این مسئول یکی از مشکلات این پرونده ثبتی را برخلاف سایر پرونده‎‎های ثبت جهانی کشور که در قالب یک بنای مستقل یا به صورت مجموعه‎‎ای از آثار بوده است، نداشتن چنین وضعیتی و اصرار بر داشتن یک پرونده مستقل ثبتی برای یک شهر تاریخی پویا برای اولین بار در کشور است.

توقف طرح حفاظتی بافت تاریخی

شرافت در ادامه به سایر فعالیت‎‎های صورت گرفته میراث فرهنگی استان در سال گذشته اشاره کرد و یکی از مهمترین این اقدامات را توقف طرح حفاظتی بافت تاریخی یزد ذکر کرد و گفت: خوشبختانه این طرح ناآگاهانه در جهت تخریب بافت تاریخی بود چرا که معتقدیم که هرچند فی نفسه با تعریض معابر بافت مخالف نیستیم ولی این تعریض باید مطابق با قوانین بافت تاریخی انجام شود.

وی ادامه داد: در همین رابطه نیز الگویی نیز طراحی و به شهرداری ارسال کرده‎‎ایم که امسال در هشت مسیر از سوی شورای اسلامی شهر مد نظر است.

مشاهده معماری دوران اسلامی تنها در یزد

مدیر کل میراث فرهنگی یزد در خصوص برخی مشکلات موجود در بافت تاریخی یزد متعقد است که علی رغم همه نابسامانی‎‎ها و مشکلات موجود باید به این نکته نیز توجه داشت که هر گردشگری که به خواهد معماری دوران اسلامی را مشاهده کند، باید به این شهر آمده و از این بافت دیدن کند، لذا باید از زاویه مثبت به ظرفیت‎‎های این بافت نگاه کنیم.

وی در همین رابطه با اشاره به سفر 65 هزار گردشگر خارجی از استان در سال گذشته که عمدتاً نیز از این بافت تاریخی دیدن کرده‎‎اند، بر رسالت این اداره کل بر حفاظت از این ظرفیت‎‎ها اصرار کرد.

محلی جایگزین برای ایجاد موزه منطقه‎‎ای

شرافت اذعان کرد: یکی دیگر از اقدامات میراث فرهنگی استان در سال گذشته، تلاش برای جایگرینی محلی مناسب برای موزه منطقه‌ای بود به نحوی که نهایتاً خانه صدری‎‎ها با مشارکت خاندان آیت الله صدوقی به عنوان یکی از پررنگ‎‎ترین مشارکت‎‎های حوزه میراث فرهنگی در این رابطه در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: محل مورد نظر جدیدی مورد توجه ریاست میراث فرهنگی کشور نیز قرار گرفته و قول‎‎هایی نیز برای تامین منابع و مرمت این مجموعه داده شده است و علاوه بر این نیز قرار است که بخشی از اعتبارات نیز به صورت استانی تامین شود.

راه‎‎اندازی موزه کتیبه‏‏‎های سنگی در هفته جاری

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه‎‎اندازی گنجینه مسجد جامع یزد در سال گذشته با کمک شهرداری، از قرار گرفتن نام این موزه در زمره کاندیداهای موزه برتر کشور خبر داد و افزود: در همین راستا نیز موزه خصوصی حیات وحش میبد نیز به عنوان یکی از موزه‎‎های برتر کشور معرفی شده است که امروز در تهران تقدیر خواهد شد.

وی اعلام کرد: پس از راه‎‎اندازی موزه پارچه‎‎های سنتی که به تازگی مورد بهره‎‎برداری قرار گرفت، در هفته جاری و همزمان با هفته میراث فرهنگی، آغاز به کار موزه کتیبه‎‎های سنگی را در خانه تاریخی نواب واقع در بافت تاریخی یزد شاهد خواهیم بود.

ساماندهی طرح‏‏های پردیسان استان

شرافت یکی از اقدامات شاخص میراث فرهنگی استان را ساماندهی به طرح‏‎‏های متوقف شده پردیسان در استان ذکر کرد و گفت: در مجموع 5 طرح پردیسان در استان در دستور کار بوده که از این تعداد باغ نمیر(صدری) تفت علی رغم ایراداتی که در مورد نحوه مرمت آن وجود داشت، در سال گذشته مورد بهره‎‎برداری قرار گرفت و خوشبختانه نقش موثری در توسعه گردشگری شهرستان تفت داشته است.

وی ادامه داد: مجموعه طرح پردیسان شهرستان ابرکوه نیز در اواخر سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شد و در حال سپری کردن مراحل بازطراحی برای آغاز مرمت است که امیدواریم در سال 1395 و همزمان با سال خوشامدگویی به یزد مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی در مورد پردیسان اردکان نیز اظهار کرد: خوشبختانه ماراتن پردیسان اردکان نیز در هفته گذشته با واگذاری به شرکت توسعه گردشگری وابسته به میراث فرهنگی وارد مرحله اجرایی شده و واگذاری مجموعه پردیسان حجت آباد وزیر در شهرستان اشکذر به کانون گردشگری نیز تا اواخر هفته جاری نهایی خواهد شد.

شرافت در مورد طرح پردیسان یزد نیز ابراز امیدواری کرد که با توافق ضمنی صورت گرفته بخشی از این مجموعه به بخش خصوصی واگذار شود و تا چند ماه آتی موضوع آن نیز رفع شود.

خروج صنایع دستی یزد از رکود چند ساله

مدیر کل میراث فرهنگی استان در بخش دیگری از سخنانش اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع دستی از جمله برگزاری اولین نمایشگاه منسوجات سنتی استان همزمان با برگزاری هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان در بیش از 200 غرفه را متذکر شد و اظهار کرد: هرچند صنایع دستی استان مدتی در رکود قرار داشت ولی خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، اکنون از انتهای جدول رده‎‎بندی استان‎‎های کشور به جمع استان‎‎های نیمه بالایی جدول صعود کرده و امیدواریم با برنامه‎‎های در دست اجرا تا پایان سال به جایگاه واقعی خود در این حوزه یعنی در زمره پنج استان برتر برسیم.

شرافت همچنین با اشاره به تعطیلی چند ساله انجمن‎‎های میراث فرهنگی در کشور، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیگیری‎‎های صورت گرفته انجمن استان یزد پس از استان فارس به عنوان دومین انجمن میراث فرهنگی کشور مجدداً فعالیت خود را به دبیری اداره کل میراث فرهنگی استان آغاز کرده و امید واریم با راه‎‎اندازی این انجمن در شهرستان، گام موثری در جهت حفاظت از بافت‎‎های تاریخی به ویژه روستایی برداشته شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 94022816274
  • خبرنگار :