آمادگی "سولار ایمپالس دو" برای خطرناکترین بخش سفر دور دنیا

هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس دو در ادامه سفر دور دنیای خود، اکنون در حال آماده‌سازی برای خطرناکترین بخش سفر خود است که شامل پنج روز پرواز بدون وقفه از روی اقیانوس آرام است.

هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس دو در ادامه سفر دور دنیای خود، اکنون در حال آماده‌سازی برای خطرناکترین بخش سفر خود است که شامل پنج روز پرواز بدون وقفه از روی اقیانوس آرام است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این هواپیمای خورشیدی قصد دارد اولین هواپیمایی باشد که دور دنیا را تنها با سوخت خورشیدی سفر کرده است. در صورت مساعد بودن شرایط آب‌وهوایی، سولار ایمپالس دو امروز (شنبه) به سمت هاوایی پرواز خواهد کرد.

آندره بورشبرگ و برتراند پیکارد، خلبانان و سازندگان سوئیسی این هواپیما، خطرات این پرواز بدون وقفه پنج روزه را بی‌اهمیت شمرده و آن را نوعی سفر خود اکتشافی توصیف کرده‌اند.

بورشبرگ اکنون در شهر نانجینگ در شرق چین منتظر مساعد شدن آب‌وهوا برای آغاز این بخش طولانی از سفر خود است.

انتظار می‌رود پرواز 8175 کیلومتری از چین به ایالت هاوایی در آمریکا حدود پنج الی شش روز به طول بینجامد که تمام این مدت، تنها یک خلبان به هدایت هواپیما خواهد پرداخت.

در صورت موفقیت، این طولانی‌ترین پرواز انجام شده توسط یک هواپیمای خورشیدی خواهد بود.

بورشبرگ 62 ساله که در نیروی هوایی سوئیس به عنوان خلبان جنگنده آموزش دیده، با دمای شدید در کابین تنگ و تحت فشار هواپیما روبرو خواهد بود. وی از یوگا برای کنار آمدن با شرایط سخت خود در طول این پرواز طولانی استفاده خواهد کرد.

صندلی هواپیمای سولار ایمپالس دو از یک چتر و قایق نجات برای استفاده اضطراری برخوردار است.

این هواپیمای خورشیدی دو هفته پیش، پس از یک پرواز 17 ساعته از شهره چانگ‌کینگ در غرب چین، توسط پیگارد در نانجینگ فرود آمد.

پیکارد پس از این سفر شش روزه، وظیفه هدایت هواپیما را از هاوایی به فونیکس به عهده خواهد داشت.

پرواز جهانی سولار ایمپالس دو در 9 مارس (18 اسفند 93) از ابوظبی آغاز شد و برای آن 12 توقف برنامه‌ریزی شد.

نیروی این هواپیما با بیش از 17 هزار سلول خورشیدی بر روی بالهای 72 متری آن تامین می‌شود که بزرگتر از بالهای هواپیمای بوئینگ 747 محسوب می‌شود.

این هواپیما تاخیر چشمگیری در شهر چانگ‌کینگ داشت، که به دلیل نامساعد بودن آب‌وهوا برای بیش از دو هفته موفق به پرواز نشد.

به گزارش ایسنا، پرواز موفق سولار ایمپالس دو از ابوظبی، دستاورد مهمی برای پیکارد و بورشبرگ پس از 13 سال تحقیقات و آزمایش محسوب می‌شود. این هواپیمای خورشیدی از عمان به احمدآباد و بنارس در هند سفر کرد، سپس پروازش را به ماندالای در برمه و چونگ‌کینگ در چین و از آنجا به نانجینگ در شرق چین ادامه داد. مسیر بعدی شامل یک سفر پنج روزه بدون توقف به هونولولو در هاوایی و سپس پرواز از روی آمریکا خواهد بود.

سفر بر روی آمریکا شامل توقف‌هایی در فونیکس، آریزونا و فرودگاه جی‌اف‌کندی در نیویورک خواهد بود که پس از آن، سولار ایمپالس دو پرواز خود را از روی دریای آتلانتیک یا به سمت جنوب اروپا یا شمال آفریقا ادامه خواهد داد.

مرحله پایانی سفر هواپیمای خورشیدی از هر کدام از موقعیت‌های انتخابی در اروپا یا آفریقا به سمت ابوظبی خواهد بود که در آنجا، فرود نهایی خود را انجام خواهد داد. همه مراحل این سفر بدون استفاده از حتی یک قطره سوخت بوده و تحول بزرگی در فناوری انرژی خورشیدی محسوب می‌شود.

پیکارد و بورشبرگ که بطور شیفتی هدایت هواپیما را بر عهده خواهند داشت، باید با برخی شرایط آزمایشی در داخل هواپیما، در زمان پرواز بدون توقف پنج روزه خود به سمت هاوایی کنار بیایند. آن‌ها از یوگا و تلقین به نفس برای سرگرم نگهداشتن خود استفاده می‌کنند.

کابین خلبان هواپیمای خورشیدی از هیچ گرمایشی برخوردار نیست و خلبانان نمی‌توانند طی پرواز پنج روزه خود بایستند یا راه بروند و در عوض آن‌ها می‌توانند روی صندلی خود تکیه داده و ورزش یا استراحت کنند. آن‌ها برای استفاده از دستشویی نیز نمی‌توانند صندلی خود را ترک کنند و برای این کار از محفظه تعبیه شده در صندلی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 94022615066
  • خبرنگار :