کاردار پیشین ایران در عربستان:

دست عربستان بیش از گذشته برای کشورهای منطقه رو شده است

ملک سلمان بن عبد العزیز،‌ پادشاه عربستان سعودی در اقدامی فوری و پیش اعلام نشده با صدور احکامی تغییراتی در هرم قدرت این کشورعربی ایجاد کرد که از جمله مهمترین آن تغییر برکناری "مقرن بن‌ عبد‌العزیز" از ولیعهدی و انتخاب برادرزاده‌اش "محمد بن نایف " به عنوان ولیعهد جدید است.

ملک سلمان بن عبد العزیز،‌ پادشاه عربستان سعودی در اقدامی فوری و پیش اعلام نشده با صدور احکامی تغییراتی در هرم قدرت این کشورعربی ایجاد کرد که از جمله مهمترین آن تغییر برکناری "مقرن بن‌ عبد‌العزیز" از ولیعهدی و انتخاب برادرزاده‌اش "محمد بن نایف " به عنوان ولیعهد جدید است.

پادشاه 80 ساله عربستان که گفته می‌شود از بیماری آلزایمر نیز رنج می‌برد در دیگر احکام صادره عادل جبیر53 ساله که پیش از این سفیر ریاض در واشنگتن بود را به عنوان جانشین سعود الفیصل 75 ساله که از او به عنوان با سابقه ترین وزیر خارجه جهان یاد می‌شود معرفی کرد.

در حالی که گفته می‌شود مقرن بن عبدالعزیز و سعود الفیصل بنا به خواسته خودشان از این مسئولیت‌ها کناره‌گیری کرده اند ولی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با این تغییرات جنگ قدرت در بین شاهزادگان سعودی وجهه جدی تری در عرصه بین‌المللی پیدا کرده است.

محمد بن نایف که با حفظ سمت مسئولیت وزارت کشور و ریاست شورای سیاسی و امنیتی عربستان به عنوان ولی‌عهد جدید انتخاب شده است، اولین فرد از نسل دوم آل سعود است که به پست ولیعهدی منصوب می‌شود.

پادشاه عربستان در ادامه تغییرات جدید محمد بن سلمان پسر کوچک خود را با حفظ مسئولیتش در وزارت دفاع به عنوان جانشین ولیعهد معرفی کرده است.

در حالی که پادشاه عربستان در ارتباط با این تغییرات اعلام کرده است که در صدد است تا مرحله جدیدی از حکومت را در خاندان سعود آغاز و با روی کار آوردن نسل جوان تر، قدرت را به نوادگان پادشاه موسس آل سعود یعنی عبد العزیز آل سعود منتقل کند؛ برخی از کارشناسان معتقدند که پادشاه عربستان با ایجاد این تحول در ساختار حاکمیت تلاش دارد که بیش از هر چیز دیگری راه را برای به قدرت رسیدن پسر جوانش هموار کند چرا که با حکم صادر شده محمد بن سلمان بعداز پادشاه و ولیعهد به سومین شخص در عربستان سعودی تبدیل شده است.

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان با بیان اینکه نزاع قدرت در عربستان امروز نماد بیشتری گرفته در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی ایسنا اظهار کرد: با حمله عربستان به یمن اختلاف داخلی در عربستان به خصوص در بین شاهزادگان اوج بیشتری به خود گرفته است و ملک سلمان برای تثبیت قدرت و جایگاه خود این تغییرات را انجام داده است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سعود الفیصل از سیاستمداران قدیمی و کهنه کار عربستان است ادامه داد: وجود ایشان در مسند وزارت خارجه شاید مانعی برای قدرت گرفتن هرچه بیشتر شاهزاده های جوان سعودی بود به همین بابت تصمیم گرفته شد که او برکنار شود و عادل جبیر که فردی کاملا نزدیک به آمریکایی ها و صهیونیست ها است مسئولیت وزارت خارجه را بر عهده بگیرد.

وی با بیان اینکه با این تغییرات جنگ قدرت در بین شاهزادگان سعودی افزایش پیدا می‌کند اظهار کرد: این جنگ قدرت پایان ندارد و تازه در آغاز جنگ هستیم.

سفیر پیشین ایران در لبنان با بیان اینکه همچنان شاهزادگان دیگری از نسل اول آل سعود هستند که ادعای رسیدن به قدرت را داشته باشند، گفت:‌ بنا بر یک سنت دیرینه هر کدام از فرزندان عبد العزیز به قدرت می رسیدند و فوت می کردند فرزندان دیگر عبد العزیز راس حاکمیت می نششتند ولی اکنون ملک سلمان فردی از نسل دوم آل سعود را به عنوان ولیعهد انتخاب کرده که این باعث اوج گرفتن جنگ قدرت می‌شود.

تحلیل گران معتقدند تعیین عادل جبیر به عنوان وزیر خارجه عربستان نشان دهنده تمایل هر چه بیشتر مسئولان سعودی برای نزدیک کردن سیاست خارجی شان به آمریکا است. عادل جبیر که از فوریه 2007 به عنوان سفیر عربستان در آمریکا مشغول به کار بوده یکی از نزدیک ترین دیپلمات های عربستان به واشنگتن محسوب می‌شود که سالهاست به عنوان نماینده ریاض در غرب به ویژه آمریکا فعالیت می‌کند.

کاردار پیشین ایران در عربستان با بیان اینکه عادل جبیر در بین سیاستمداران سعودی به عنوان فردی ضد شیعی و ضد ایرانی معروف است اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران و عربستان بر سر بحران یمن با یکدیگر دارای اختلاف هستند این احتمال وجود دارد با این انتخاب و سیاست های منطقه ای که در پی این موضوع عربستان اتخاذ خواهد کرد، اختلاف بین ایران و عربستان بیشتر شود.

وی با بیان اینکه احتمالا عربستان به صهیونیست ها نزدیک تر شود و سیاست های آمریکا را به صورت جدی تری پیگیری کند تصریح کرد: البته کارشناسان معتقدند که عربستان قدرت و نفوذ سابق خود را ندارد و آمریکایی‌ها نیز این موضوع را فهمیده اند.

سفیر پیشین ایران در اردن با اشاره به سیاست های اشتباهی که عربستان در سوریه و دیگر کشورهای منطقه از جمله عراق و یمن اتخاذ کرده است ادامه داد: این سیاست های اشتباه و حمایت عربستان از تکفیری ها باعث شده که خیلی از کارشناسان معتقد باشند که دوران عربستان به پایان رسیده است و قدرت جدیدی جایگزین عربستان در منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در واقع پازل جدیدی در منطقه با توجه به این موضوع شکل خواهد گرفت و آمریکایی ها نیز متوجه این موضوع هستند در پاسخ به این سوال که آیا رابطه ایران و عربستان با توجه به انتصابات چگونه خواهد بود اظهار کرد: رابطه بین دو کشور ایران و عربستان بهتر نخواهد شد. عربستان در باتلاق عمیقی فرو رفته و بیرون آمدن از این باتلاق هزینه های زیادی به عربستان تحمیل خواهد کرد.

کاردار پیشین ایران در عربستان با بیان اینکه بیش از گذشته دست عربستان برای کشورهای منطقه رو شده است تصریح کرد: احساسات ضد سعودی در منطقه شدت گرفته است و این موقعیت عربستان را بیش از گذشته متزلزل کرده است.

دستمالچیان با اشاره به نصیحت های چندی پیش‌ مقام معظم رهبری به مسئولان عربستانی مبنی بر اینکه از خطاهای فاحش خود در منطقه دست بردارند ادامه داد: در حال حاضر عربستانی ها به هر وسیله متوسل می شوند تا خود را از باتلاقی که در آن گرفتار شده اند نجات دهند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: آنچه که امروز در منطقه رخ می‌دهد یک جنگ سرنوشت ساز و تعیین کننده بین دو محور مقاومت و شر است.

وی با بیان اینکه پرچمدار محور مقاومت جمهوری اسلامی ایران است ادامه داد: محور شر در برگیرنده آمریکا ، اسرائیل ، عربستان و سایر کشورهای مرتجع منطقه است.

دستمالچیان با بیان اینکه محور شر یک جنگ تمام عیار علیه جبهه مقاومت آغاز کرده است گفت: آنچه که تا امروز مشخص است پیشتازی و جلوبودن محور مقاومت در منطقه است.

وی با بیان اینکه محور شر برای تضعیف محور مقاومت تلاش کرد و آن چه که اکنون در خاورمیانه مشاهده می کنیم ناشی از همین موضوع است تصریح کرد: ولی آن‌ها از اقدامات خود نتیجه برعکس گرفتند و این جبهه مقاومت است که هر روز گسترش بیشتری پیدا می‌کند. اگر زمانی محور جبهه مقاومت محدود در جنوب لبنان و غزه بود امروز این محور از جنوب لبنان که در کنار دریای مدیترانه است تا باب المندب در کنار دریای عرب و خلیج عدن گسترش پیدا کرده است و تحولات منطقه نشان می‌دهد که این محور روز به روز در حال تقویت شدن است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اعتقاد بر اینکه در آینده نزدیک با محوریت جمهوری اسلامی ایران خاورمیانه اسلامی شکل خواهد گرفت،اظهار کرد: طرف مقابل مجبور است بپذیرد که قدرت برتر در منطقه جمهوری اسلامی است گرچه در حال حاضر نیز تمام کارشناسان اذعان دارند که بدون حضور ایران نمی توان هیچ بحرانی را در منطقه حل کرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94021206445
  • خبرنگار : 71038