در آیین گرامیداشت روز ملی«خلیج فارس» عنوان شد:

«خلیج فارس» تا ابد «فارس» خواهد ماند

مسئول حقوقی دانشگاه شهرکرد گفت: «خلیج فارس» تا ابد با همین نام باقی خواهد ماند.

مسئول حقوقی دانشگاه شهرکرد گفت: «خلیج فارس» تا ابد با همین نام باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه چهارمحال و بختیاری- سیرالله مرادی در آیین گرامیداشت روز ملی «خلیج فارس» که در دانشگاه شهرکرد برگزار شد ضمن گرامیداشت مناسبت‌های اعیاد رجبیه، گفت: خلیج فارس در تمام طول تاریخ براساس مستندات تاریخی «خلیج فارس» ثبت شده و تا ابد نیز با همین نام باقی خواهد ماند.

وی مبحث خلیج فارس را بحثی ملی عنوان کرد و افزود: این بحث مربوط به هویت و غرور ملی ایران است، در نتیجه می‌طلبد با تأمل به این موضوع نگاه شود.

مرادی با اشاره به این‌که تلاش برای حفظ این عنوان تلاش برای احراز مالکیت نیست، بلکه نیازمند توجه همه جانبه است، زیرا می‌خواهند نام خلیج فارس و هویت اصلی ما را از ما بگیرند.

وی با اشاره به مستندات تاریخی موجود در سازمان ملل و تمام اسناد بین‌المللی، تصریح کرد: از گذشته تاکنون تمام شرق شناسان، تاریخ نگاران و باستان‌شناسان در آثار مکتوب خود نام «خلیج فارس» را برای این خلیج ثبت کرده‌اند.

مسئول امور حقوقی دانشگاه شهرکرد با اشاره به تاریخ بطلیموس دو قرن پیش از میلاد مسیح و هردوت 500 سال پیش از میلاد مسیح نام این خلیج را خلیج فارس نام‌گذاری کرده‌اند، علت این نام‌گذاری را این مطلب دانست که، این منطقه متعلق به سرزمین پارس یا همین ایران امروز است.

وی هم‌چنین ضمن تشریح برخی وقایع قرن 16 و تلاش استعمارگران پرتغال، هلند، انگلیس و فرانسه مبنی بر دست درازی به این سرزمین کهن گفت: حتی در اسناد و نقشه‌های تهیه شده توسط این اجنبی‌ها که بدون هیچی دخالتی توسط خودشان تهیه شده است «خلیج فارس» ثبت شده است.

به گفته وی، اینجا سوالات و ابهاماتی بوجود می‌آید به این مضمون که چرا، چگونه و از کجا نام «خلیج تا ابد فارس» را جعل می‌کنند؟

مرادی در پاسخ به چرایی این سوالات یادآور شد: هم‌زمان با ملی شدن صنعت نفت در سال 1332 (ه.ش) مطابق با 1950(م) چنانچه شرکت‌های چپاولگر انگلیسی دست خود را از منابع نفتی ایران کوتاه دیدند به دلیل زخم خوردن از ایران دست به این اقدام زدند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1957(م) به خواست وزیر وقت، دولت انگلستان اقدام به نشر کتابی با عنوان حباب‌های طلایی خلیج عربی کرده که در متن کتاب بارها از خلیج فارس با لفظ خلیج عربی نام برده بود.

مسئول حقوقی دانشگاه این اقدام را آغازی برای سوء استفاده اعراب ذکر کرد و با اشاره به امضای معاهده کمپ دیوید در سال‌های 1959 و 1960(م) مبنی بر سازش میان فلسطین و قطع رابطه ایران با مصر گفت: متعاقب این عهدنامه در سال 1960(م) با تشکیل اجلاس سران حزب بعث در دمشق تصویب کردند که از این پس خلیج تا ابد فارس باید با نام خلیج عربی نام برده شود.

مرادی تشکیل این اجلاس و تغییر نام «خلیج تا ابد فارس» با نام مجعول در تمام کتب درسی و متون کشورهای عربی را زنگ خطری برای چپاول هویت ایران دانست و تصریح کرد: ما با تمام توان مقابل این سرقت هویت ملی ایستادگی خواهیم کرد.

مسئول حقوقی دانشگاه شهرکرد گفت: در سال 1994(م) هم‌زمان با موج عظیم اعتراض‌های مردمی ایران دبیرکل سازمان ملل از کشورهای عربی و غربی خواست تمامی مستندات موجود مبنی بر تغییر نام خلیج فارس را حذف کرده و از این پس حتی نام خلیج را به تنهایی نیز استفاده نکنند.

وی هم‌چنین یادآور شد: پس از آن در سال 1383(ه.ش) با چاپ مجله آمریکایی نشنال جئوگرافی و انتشار مقاله‌ای با نام «خلیج فارس» که در کنار آن با حروف کوچک نام خلیج عربی نوشته شده بود موجب برانگیختن خشم عمومی در ایران شد.

مرادی افزود: در راستای این اقدام بی‌شرمانه این مجله آمریکایی، نامه اعتراض آمیزی با بیش از یک هزار و 200 امضا علیه آنان منتشر شد که متعاقب آن مدیر این مجله مجبور به عذرخواهی از مردم ایران شد.

وی گفت: بنابراین با شیوع این وقایع به خواست مردم و نهادهای خودجوش مردمی با تصویب مجلس شورای اسلامی روز 10 اردیبهشت برای حمایت مردم از هویت ملی خود، روز ملی «خلیج تا ابد فارس» نام گرفت.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 94021006105
  • خبرنگار :